Reiser gjennom natten…..

Litt over klokka 1 skulle nattoget passere Hønefoss stasjon. Gamle Gubben Grå kjørte meg, og jeg var ute i god tid. Sliten etter en lang arbeidsuke var ikke en 6 timers togtur gjennom natten det som fristet mest. Men å stresse til Gardermoen rett etter jobb fristet enda mindre. I grunn fristet ikke fly i det hele tatt.

Jeg liker tog. Og det å reise gjennom natten med toget har noe avslappende, over seg.

Vi er få i vogna. Tre eller fire, og vi har spredd oss godt. En snakker i telefonen på et fremmed språk. En svak summing, som gir seg raskt.

På Sokna et sted blir toget stående lenge. Vi venter på et møtende godstog. Når det har passert reiser vi videre. Jeg halvsover mens toget rister avgårde, vugger meg inn i en meditativ tilstand.

Neste stopp et Nesbyen. Klokka nærmet seg 3. Jeg kjenner at søvnen ikke er langt unna. Jeg lukker øynene og finner en god stilling i setet.

Vy, jeg likte bedre NSB tenker jeg rett før jeg glir halvveis inn i drømmeland. Det var noe trygt og godt over NSB. Norges Statsbaner. Vy høres bare ut som et markedsfokusert foretak.

På Gol blir det nytt stopp. Klokka har passert 3 nå. Det er 7 grader ute.

En halvtime senere har jeg testet ut toalettet og toget har nesten kommet til Ål når jeg kommer tilbake til setet mitt. Temperaturen har sunket til seks grader.

Jeg begynner å kjenne på ryggen å sitte å forsøke å sove. Skifterstilling flere ganger. Glir litt inn og ut av søvnen. På Ustaoset har temperaturen sunket til 5 grader.

Så kjører og stopper toget uten at jeg fester meg for mye med det. Jeg slumrer i setet mitt.

Våkner til live et sted mellom Voss og Arna. Ute er det grått og regn. 10 grader. Jeg har helt tydelig kommet til Vestlandet. Klokka har passert 6. Snart er vi i Bergen.

5 kommentarer
    1. Åhhh….det er fint i Bergen ♥ Selv om det regner mye 🙂
      Fin togreise og ser jeg. Selv pleier jeg å reise til Bergen med Fjordline 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg