Smartere enn alle andre…

Når jeg leser innleggene til toppbloggerne i dag stopper jeg opp ved Bunny sitt innlegg. Vivian sin uteplass gjør meg bare misunnelig og Doc og Dask har ikke kommet med noe nytt.
Bunny skriver om Hvorfor han ikke har fått korona. Svaret er ikke overraskende. Bunny, vaksinemotstander på sin hals, har selvsagt ikke blitt smittet fordi han ikke er vaksinert!  Jeg tenker, er det dette jeg skal bruke morgentimene på? Søke opp litteratur og statistikk og forsøke å få forklart at det kan være en del andre grunner og. ..
Vel, det klør liksom ikke i tastatur-fingrene selv om det er en del logiske brister i det innlegget som jeg har litt lyst til å påpeke.

Nølende fortsetter jeg nedover lista.. Flax-lodd, gamle innlegg, mat…..
Skal det virkelig bli anti-vaxeren og konspirasjonsteoretikeren som skal få min oppmerksomhet?
Men så kommer jeg til nummer 11 på bloggtopplista, og innlegget Takke faen for fremmedfrykten. Det innlegget får meg til å stønne høyt og tenke at dette, dette må jeg bare kommentere!!!!
Vaksine-konspirasjonsteorier er så last-year, men fremmedfrykt, rasisme, xenofobi, fremmedhat eller hva nå som ligger til grunn for Gry sitt innlegg er dessverre et høyst aktuelt tema.

Er det hersketeknikk å snakke om fremmedfrykt og rasisme?
Det er det første spørsmålet jeg må ta stilling til.  Jeg liker å kalle en spade en spade, sannheten bør ikke pakkes inn i så mye bomull at kritikken ikke oppfattes fordi man er engstelig for å krenke noen.  Men samtidig ser jeg at det å gi noen stempelet rasist ofte ikke bedrer debattklimaet. Ikke å snakk om fremmedhat heller. Og ja, begrepene kan nok brukes som hersketeknikk i debatter om innvandring og integrering. Det blir feil å kalle alle som er for en strengere innvandringspolitikk for rasister eller snakke om fremmedfrykt. Det kan være andre forhold som ligger til grunn for deres innstilling.

Gry mener at å få fremmedfrykt-stempelet gir deg stempelet som litt mindre klok, ikke så opplyst, rett og slett litt dummere.  Jeg forstår hva Gry mener, men som Gry også skriver. Frykt har ikke noe med lav intelligens å gjøre. Heller motsatt, hvis vi skal tro Store norske leksikon

Frykt er den emosjonelle tilstanden som oppstår når en person utsettes for en reell fare, enten direkte eller i form av en ikke-innbilt trussel.

Frykt har altså noe med reell fare å gjøre.  Jeg fortsetter med å sitere fra Store Norske
De fysiologiske forandringene som oppstår under frykt setter kroppen i alarmberedskap, i stand til å klare en plutselig anstrengelse, som flukt eller angrep.
Frykt regnes som en grunnleggende aversiv (ubehagelig) emosjon, evolvert for å kunne beskytte organismen mot faktiske farer i en evolusjonært relevant økologi, for eksempel ved å unngå eller på andre måter forsvare seg mot farene.
Det blir altså helt feil å hevde at Gry har fremmedfrykt.

Angst derimot…
Angst begrepet brukes når fryktreaksjonen på en ytre hendelse, situasjon eller objekt ikke står i rimelig forhold til den reelle fare. Frykt skilles fra angst, ved at frykt er den evolusjonære emosjonelle eller psykologiske tilpasningen som har som funksjon å beskytte oss fra reelle farer. Angst er en mistilpasset og overdreven fryktlignende reaksjon på tenkt og ufarlig situasjon. 
Jeg tror det vil være mer riktig å snakke om fremmed-angst, selv om Gry kanskje ikke er noe mer fornøyd med det stempelet.

Gry viser til en hendelse i sin ungdom hvor hennes frykt fikk kroppen hennes til å gå i alarmberedskap og dermed muliggjorde flukt og unngikk derved en fare.
Om det er denne hendelsen som ligger til grunn for hennes fremmed-angst vet jeg ikke. Men jeg har forståelse for at en slik opplevelse kan føre til angst.

For mens jeg til en viss grad følger tankerekka til Gry så langt, så skurrer det litt når hun nå hevder at Norge hvert eneste år får et tilskudd pålydende flere tusen mennesker, -fortrinnsvis menn, hvis kulturelle bakgrunn og mind-set innebærer at de utgjør en fare for norske jenter/kvinner. 
Er ikke det utsagnet et bevis for at frykten ikke står i forhold til den reelle faren? En overdreven reaksjon på en tenkt og ufarlig situasjon. Altså, fremmed-angst.

I politiets rapport om Voldtektssituasjonen i Norge 2019 kan man lese

at 22 % av de anmeldte er født utenfor Europa. Dette kan tyde på en overrepresentasjon i
forhold til befolkningen for øvrig.
I vurderingen av en mulig overrepresentasjon må man imidlertid ta hensyn til at det blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre er en større andel unge enn i befolkningen
for øvrig.
Uavhengig av befolkningsgruppe er unge menn den gruppen som begår mest kriminalitet.

Det man altså burde frykte på et generelt grunnlag var gruppen unge menn, uavhengig av befolkningsgruppe.
Leser man videre i denne rapporten kan man lese

Statistisk sentralbyrå (SSB) ga i 2017 ut rapporten Kriminalitet blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre.
I rapporten sammenliknes kriminalitet begått av personer fra tre befolkningsgrupper: innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldre og befolkningen for øvrig.
Da SSB så nærmere på seksuallovbrudd spesielt, fant de at forskjellene mellom befolkningsgruppene var mindre enn for de fleste andre typer lovbrudd.
Når man tok hensyn til alder og kjønn, var det en liten overrepresentasjon av innvandrere
sammenliknet med den øvrige befolkningen, og ingen forskjell mellom norskfødte med innvandrerforeldre og den øvrige befolkningen.  

For ikke å bli beskyldt for kun å ta med den delen av rapporten som støtter mitt syn, tar jeg og med dette avsnittet:
SSBs datagrunnlag skiller seg fra Kripos’ utvalg blant annet ved at det baserer seg på statusen antatt gjerningsperson for et oppklart lovbrudd etter endt politietterforskning, men før en eventuell domstolsbehandling.
Kripos’ materiale omhandler mistenkte og siktede på et tidlig stadium i etterforskningen av en sak.
I tillegg omfatter Kripos’ materiale også personer som ikke er bosatt i Norge, for eksempel tilreisende som anmeldes for voldtekt begått i Norge.
SSBs materiale omfatter kun personer bosatt i Norge med norsk fødselsnummer. 

Likevel mener jeg at det er fremmed-angst som ligger til grunn for Gry sin påstand om at vi får flere tusen nye menn hit til landet hvert år som utgjør en fare for norske jenter/kvinner.

Jeg blir ærlig og oppriktig forbanna når Gry nærmest setter likhetstrekk mellom det å bli sammen med en mann fra Midtøsten eller Nord-Afrika og å rote seg inn i et helvete av et forhold. Fordi jeg kjenner flere forhold mellom kvinner fra Norge og menn fra de områdene som fungerer helt greit.

Og Gry, er du sikker på at det er fremmedfrykt og ikke fremmed-angst som gjør at du ikke tør å vandre rundt “innvandrerblokkene” i Oslo i de små timer?

Innvandrer-angsten får Gry til å hevde at det finnes innvandrergrupper som bare vil være til skade for landet. Det er en påstand helt uten bevis, og så stigmatiserende at jeg får gåsehud.
Når hun da videre forklarer at dette selvsagt bare gjelder menn, og derfor er for en kjønnssegregering ja da er det en uttalelse som muligens vil gå rett hjem hos de mest fanatiske feministene i kvinnefronten, men som jeg bare rister på hodet av. Det er sikkert dumt av meg som Rødt-politiker å hevde noe slikt, men det er visse trekk ved kvinnefronten og ved slike uttalelser som det Gry kommer med som skremmer meg.

Drittsekker finnes i alle raser, i alle kulturer og i alle kjønn. La ikke ubegrunnet angst bli en grunn til å spre fremmedhat og stigmatiserende holdninger.

 

6 kommentarer
    1. Det varierer veldig hvor syk man blir, og i likhet med Bunny ikke blir smittet i det hele tatt. Her har vi helt nylig hatt corona, til tross for mye smitte på skolen til junior. I tillegg har vi vel aldri vært så lite syke av en luftveisinfeksjon noen gang, – mulig det hjalp med et par vaksinedoser, men junior var ikke vaksinert. Vet at nyere varianter er mildere. Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder de som kommer hit fra utlandet, – mye ubegrunnet fremmedfrykt/angst dessverre.

    2. Jeg ønsker bare å si noe her. Slutt å les så forbannet mye statistikk!!! De er ikke til å stole på. Vet du hvor mange hendelser som ikke blir anmeldt, eller som blir henlagt etter en anmeldelse? Det er mange! Se hva som har skjedd i Sverige etter at ingen i “makten” tør å gjøre noe. Jentene som bor i områdene hvor mange unge innvandrere bor, blir fortalt å ikke gå ut alene etter kl 18 fordi politiet kan ikke gjøre noe. Ikke for så lenge siden gikk mange unge menn amok å ødela politibiler og brannbiler i “protest” når koranboka dems ble “truet”. Politi og brannmennene var der for å hjelpe, men dette ble ikke respektert av de innvandrene nei. Dette er ikke normal oppførsel og leder dessverre til unødvendig hat. Jeg forstår veldig godt at det er mange i Norge som ikke ønsker å gå samme vei som Sverige. Det er hårreisende hvor dårlig de har håndtert innvandring. Du har rett i at man må se på individene bak de som gjør ugjerningen. MEN når majoriteten viser at håndlingene blir utført av en spesiell gruppe, så må man våkne opp og ta handling! Vis litt respekt til Gry også. Det er ikke lett å åpne seg opp å fortelle om sin opplevelse når folk blir så lett fornærmet og du blir kalt rasist for det minste lille. Våkn opp og se realiteten av galskapen.

    3. At jeg ikke liker begrepet fremmedfrykt, er jo ikke rett, da innlegget faktisk handler om at jeg bærer disse merkelapper med stolthet, da de indikerer at en har ‘baller’ nok for å si det en mener, og stå for det! – Fremmedangst.. Hmm.. Et greit nok uttrykk, sånn generelt, men ikke helt treffende hva mine tanker angår.. For å hjelpe litt på vei i hht å finne et passende uttrykk, og for å være fair mot oss begge, også burde funke minst like godt, om ikke bedre hva kunsten å undergrave meningsmotstanderes syn angår, er muslimhat, alternativt muslimforrakt mer treffende i så måte, for det er faktisk i den retning mine følelser angående å la folk fra disse kulturer få innpass her i landet.
      Men for guds skyld.. Om noen, mot formodning har giddet å lese en videreføring av disse merkelappene så de faktisk har kommet helt hit, fortjener de virkelig å få noe igjen for det i form av relevant og saklig input!
      – For hvor artig jeg nå måtte ha det med disse merkelappene, er det nå en ting at det tar seg litt snodig ut å sitte her å flire av egne påhitt (de jeg fliret mest av, er vitterlig ikke egnet på trykk i en offentlig utgivelse). Langt mindre fjasete, og derav mer relevant i så måte, er at det unektelig ville gitt leserne mye mer fruktbart input dersom de som ikke deler min opplevelse av de hvis kulturelle bakgrunn er å finne i de mer fundamentalistiske muslimske kretser kunne forklare hvorfor de syntes de respektive innflytterne utgjør et positivt tilskudd til land og folk! Hva er forklaringen på at de er for innvandring fra disse områdene? Hva er det som oppveier det faktum at de scorer skyhøyt på kriminalstatistikken?? – Ja, for det bør jo være NOE, bortsett fra det politisk korrekte i å lovprise et flerkulturelt samfunn, og eventuelt en oppfatning av at det å mene noe annet, gjør en til rasist!
      Mitt syn er grunnet i det jeg ser med egne øyne, iblandet det jeg får vite av nyhetskanalene, i tillegg til det jeg har gravd frem av offentlige statistikker. – Hverken mer eller mindre.
      Dette er ikke ensbetydende med at jeg hverken ser på mine meningsmotstandere som naive, virkelighetsfornektere, eller hva det måtte være av merkelapper andre veien, men en mangel på saklig argumentasjon som kan forklare hva som ligger til grunn for at de mener som de gjør. For alt jeg ser i så måte, er at man går all in for å undergrave meninger i form av latterliggjøring, fordumming osv.
      Man kan selvsagt også stille spørsmålstegn ved om jeg ikke er litt urettferdig her, ved at alle dras over en kam på denne måten?
      Og da er dessverre svaret at jo visst faen er jeg urettferdig!! Det er vitterlig også de hvis adferd og holdninger generelt går på tvers av mine generaliseringer! – Og det er vitterlig ikke fair at de skal måtte lide for andres synder, so to speak.. Problemet er imidlertid at det er en så alt for stor andel ‘råtne epler i kurven’ til at disse kan få en fair deal, slik systemet funker per i dag. Jeg skulle vitterlig ønske det lot seg gjøre å skille klinten fra hveten i så måte, men det gjør det åpenbart ikke, siden det popper opp eksempler på det motsatte left, right & center.
      Slik jeg ser det, er ethvert individs fremste ansvar å passe på seg selv, i tråd med den filosofien som kommer til uttrykk ved sånt som ved gjennomgangen av flysikkerheten. For det er et ufravikelig faktum at for å kunne bistå andre med noe som helst, er en nødt til å sørge for at en faktisk er i stand til å gjøre så. Overført til et globalt perspektiv, så innebærer dette at vi ikke vil være i stand til å hjelpe noen dersom vi ikke sørger for å holde det velferdssamfunnet, med den friheten og tryggheten vi har oppe og går. For tro det eller ei, men min uttrykte harme, er faktisk mer enn noen annen på vegne av de innvandrergruppene som opptrer eksemplarisk, men som dras ned i sølen av de det her er snakk om. For jeg har nemlig mange av disse blant mine venner og bekjente! Og det sørgelige er at samtlige av disse slettes ikke bærer noe nag til at de blir møtt med skepsis, men syntes istedet nordmenn er topp fordi de får en fair sjanse til å vise seg som det motsatte! Personlig, så gjør det meg enda mer harm over de som ødelegger, men samtidig, så er det jo vitterlig en ting til ettertanke..

      1. Jeg fikk med meg at du egentlig bærer stempelet fremmedfrykt med stolthet.
        Enig med deg at muslimforakt kanskje er et mer dekkende beskrivelse for hvordan jeg opplever deg. Hat tror jeg blir feil. Hat er sterke følelser, på linje med kjærlighet men med omvendt fortegn. Forakt er mer dekkende i mine øyne, fordi du – hvordan skal jeg beskrive det – misliker muslimer så sterkt at du ikke gidder å bruke energi på å hate.
        Jeg tror du kjenner meg godt nok til å vite at jeg ikke er så opptatt av å være politisk korrekt. Så ,min grunn til at jeg ønsker flyktninger fra muslimske land velkommen her i landet ligger mer i solidaritet med de som har det vanskelig og trenger en trygg havn. For meg er mennesker mennesker uavhengig av hvor de kommer fra eller hvem de tror på. Drittsekker finnes i alle kulturer.
        Når det gjelder det “fargerike felleskap” tror jeg samfunnet ville stoppe i utvikling hvis man ikke er åpen for påvirkning utenfra. Vi har opp gjennom historien alltid vært påvirket av andre kulturer.
        Hvor stor andel av kurven med epler som ikke holder mål tror jeg vi ikke blir enige om, men nei jeg er ikke medlem av den sekten som tror alle er engler – eller hvilke åndelige vesen nå muslimer måtte tro på.
        Jeg er heller ikke av den gjengen som unnskylder de som begår overtramp, eller bortforklarer det med kulturforskjeller. Har man kommet hit til landet plikter man å sette seg inn i våre lover og regler.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg