Solbrille-skandale

Alle har sikkert fått med seg at Moxnes stjal et par solbriller på Gardermoen i forrige uke. Det er liksom dagens store sak. Jeg har ikke tenkt å bortforklarer saken eller komme med dumme unnskyldninger. Partilederen har gjort en forbrytelse og har tatt sin straff, altså betalt forelegget han ble idømt.

Om jeg tror på forklaringen til Moxnes? Jeg har ingen grunn til å tvile på den. Jeg var ikke der og har ikke peiling på hendelsesforløpet. Kjennsgjerningene ar at Moxnes tok med seg et par solbriller ut av foretningen som han ikke hadde betalt for. Senere rev han av prislappen og la brillene i bagasjen sin.

Jeg har problemer med å tro at Bjørnar Moxnes med vitende og vilje gjorde seg til tyv for et par solbriller til 1.200 kroner. Ikke fordi jeg tror han har høyere moral eller er mer redelig enn andre, men fordi det blir for dumt å risikere sin politiske karriere og sin politiske tillit for et par Hugo Boss solbriller til 1.200 kroner.

Et par solbriller fra et firma som svingte seg opp under krigen på grunn av sitt samarbeid med de tyske styresmaktene og nazistene. De sydde uniformer og brunskjorter og fikk billig arbeidskraft i form av krigsfanger og tvangsarbeidere fra Polen og fra konsentrasjonsleirene. Mer kapitalistisk blir det ikke i mine ører.

Joa, det er lenge siden krigen og Hugo Boss fikk sin straff i rettsoppgjøret i etterkant. Men likevel. Et par dyre solbriller overpriset fordi det er et kjent motemerke. Hvis Rødt lederen ønsket å komne på forsiden av alle aviser på grunn av et lovbrudd kunne han ikke da valgt et lovbrudd som sto litt mer i stil til partiet?

Moxnes har med sin stortingslønn råd til å kjøpe seg overprisa solbriller, selv etter at partiskatten er betalt. Så hvorfor skulle han risikere så mye på grunn av et par solbriller?

Det jeg synes er trist er at jeg og Rødt politikere over det ganske land må stå på gater og torg nå under valgkampen og snakke om solbriller i stedet for å snakke politikk. Glemt er inhabilitetspørsmål og stortingsleiligheter man ikke har rett på i år må vi svare for simpelt tyveri. Og ja, jeg vet allerede hvilke av mine politiske motstandere i lokalpolitikken som kommer til å stå på torget og kverulere med meg om temaet.

Jeg håper folk ser at det var privatpersonen Moxnes som brøt loven, og ikke samtlige partimedlemmer – eller at dette karakteriserer partiet eller partikulturen. Det er ikke sikkert alle Høyrefolk hadde bursdagsfeiringer med for mange gjester under pandemien selv om Erna ikke klarte å forholde seg til egne regler.

Og helt til slutt. Bjørnar Moxnes er bare et menneske. Han har gjort noe dumt og har gjort opp for seg. Lag ikke denne mediastormen større enn den behøver å bli.

 

 

 

 

18 kommentarer
        1. Vel, etter som jeg leser fra POLITIRAPORTEN, har det kommet mer på bordet. Hvorfor ikke snu og betale, istedet for å rive av lappen og gå videre. Denne mannen har jeg aldri stolt på. Derfor er det synd det kommer frem bevis på at magefølelsen min fikk rett. For meg bra , men han ikke så bra.
          Heller ikke bra for PARTIET RØDT.

          Er ikke mitt problem, stemmen min under valget til høsten , eller om 2 år . Den kommer IKKE deres veg. Såpass kan jeg ærlig si.

          1. Han burde selvsagt betalt og ikke revet av lappen. Jeg unnskylder ingenting.
            Jeg har møtt Bjørnar ved flere anledninger og synes han fremstår som en ærlig mann. Ambisiøs, men med integritet.
            Det jeg synes er trist er at jeg garantert må bruke tid i valgkampen på å snakke om solbriller I stedet for politikk

    1. Som vanlig hauser media opp. Dette var privatpersonen som gjorde, ikke politikeren. Han har betalt brillene og forelegget. Livet går tross alt videre.

    2. Tenker han er litt klåfingra.
      Hvorfor tok han av lappen og la de i veska når han fant ut blemma. Da skulle han jo stormet tilbake og beklaget.
      ..
      Jeg jobbet et år på lensmannskontoret da jeg var i tyveårene.
      Satt hele dagen med å loggføre anmeldelser på folk som stjal fra butikker hist og her. Det er en sykdom..Spenning etc..

    3. Det dummeste han gjorde var å ikke gå tilbake til butikken da han oppdaget brillene, for da hadde det antageligvis ikke blitt noen sak. Jeg tror ikke han stjal de med vilje i første omgang, men det ble jo det i andre omgang.

      1. Jeg tror at han litt distre tok med seg brillene. Hvorfor han ikke gikk tilbake og innrømmet din brøde forstår jeg ikke. Joa,det ville selvsagt vært litt kleint, men dette er en mann som har ordet i sin makt så det burde han klart.

        1. Jeg trodde på ham etter første forklaring, nesten også etter andre innrømmelse (at lappen ble revet av) – men etter siste avsløring (at han ikke innrømmet å ha måttet bli med på et rom, at han ikke umiddelbart ga dem tilbake til vekteren, og at de da ikke gikk rett til butikken) begynner jeg jo å lure…
          Enten er han tyvaktig eller rett og slett dum. Mulig han syntes den kapitaistiske butikken bare hadde godt av litt tap, man kan jo undre seg. Det må være ufattelig flaut for ham (og veldig kjedelig for alle dere andre partifeller).

          1. Jeg trodde på forklaringen selv om jeg synes det virket litt rart at en person med ordet i sin makt ikke klarte å være voksen nok å gå tilbake til butikken når han oppdaget hva som var skjedd.
            Jeg synes det er vondt og leit, fordi jeg vet at solbriller vil bli et tema når vi som “vanlige” medlemmer står på valgkampstand.
            På mange måter virker simpelt tyveri nesten verre enn rot med habilitet eller pendlerleiligheter.

      1. Ja – men det har tatt litt av. Det har liksom vært toppsak i hele dag i mange medier,
        Det er et menneske midt opp i alt.
        Jeg unnskylder ikke, men man skal tenke på hva et slikt mediepress kan gjøre med folk.

    4. det er så ufattelig at styret har tillit, hva med vi som velger.det virker som politikere lever i sin egen boble.de representerer folk på gata.han må gå og han går.

      1. Jeg regner med at det er partiet som velger partileder, altså medlemmene i Rødt. Som medlem i Rødt hadde jeg ikke likt at noen andre valgte hvem vi skal ha som partileder. Jeg vil ikke ha Sylvi Listhaug som leder av Frp, men det er i grunn irrelevant hva jeg måtte mene om hvem som skal lede andre partier.
        Nå er Bjørnar sykemeldt. Det er forståelig. Hva som skjer utover høsten og frem mot neste landsmøte vil jeg ikke spå.
        Marie leder partiet i Bjørnar sitt fravær. Den oppgaven tror jeg hun vil klare utmerket.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg