Søndagsåpent

I dag er jeg på plass nummer 19 på bloggtopplista, og selvsagt gjør det meg kjempeglad!   Selv om det er langt opp til Toppbloggeren helt der oppe på bloggtopplista gjør dette min dag strålende.  Ja så strålende glad er jeg at jeg bare nikker “Helt enig” til alt toppbloggeren skriver.

For fra og med i dag og til julaften er butikkene åpne hver dag, i det minste på de store kjøpesentrene.
Jeg ser undrende bort på Gamle Gubben Grå.  “Det er da ikke søndagsåpne butikker i år?”  Gamle Gubben Grå er en fyr som vet alt slikt.  Joda, butikkene har søndagsåpne på Hønefoss, også i år “Buisness as usuall”  Jeg sjekker hoderystende om han har rett  Det har han.

I år har vi for første gang boder på torget, julemarked.  i Hønefoss.  Jeg leser at bodene også er oppe i dag.  Og julemarked en adventssøndag er kos.  Og jeg får en ide.  Tenk om de små butikkene rundt torget og bodene var oppe på søndag, og så kunne det store kjøpesenteret med de store kjedene holde stengt.  Det hadde vært trivelig, og så kunne det kanskje føre til at flere oppdaget hvilke skatter disse små butikkene innehar.  De har ofte tøffere tider enn de store kjedene på senteret.

Da jeg var ung stengte butikkene 16.30 på hverdagene.  De hadde en langdag i uka, torsdager, hvor de var oppe til 18.  På lørdager stengte vi klokka 13.  Jeg sier “vi” for jeg arbeidet i handelsnæringen den gang, var stoffselger på Fabrikkutsalget.. Etterhvertbegynte man å ha søndagsåpent 1. søndag i advent, likt med at man tente julegrana på torget.   Vi fikk handlet alt vi skulle til jul da og-

I likhet med Toppbloggeren skulle jeg ønske at vi heller så en utvikling i retningen av mindre tilgjengelighet, kortere åpningstider og en mindre stressende førjulstid.  En mindre stressende juletid for de som arbeider i  forretningene, og for oss andre.

Det hadde vel vært urovekkende om Toppbloggeren og jeg hadde vært enige i ett og alt, så litt må jeg jo være uenig i han med.  Det er helt greit at butikkene, når de på død og liv, skal være åpne på søndager ikke åpner før klokka 14.  Ja, det har noe med kirketid å gjøre.  Det gir og de ansatte mulighet for en rolig morgen hjemme før de skal på jobb.  Så behøver man helt klart ikke være oppe til 20 på en søndag.  Her i byen stenger de klokka 19.  Klokka 18 hadde sikkert og vært lenge nok.  Tviler på at det er så mange kunder mellom 18 og 20 en søndag kveld.

Ig til slutt til toppbloggeren, hvis dette gir så enorme store tap for forretningen hans som det han skriver, så er det vel opp til han og holde stengt?  Hvis ingen av forretningene på senteret ønsket å holde åpent, hadde vel ikke senterledelsen hatt så mye de skulle ha sagt.

Og til alle oss andre som ikke helt har sansen for søndagsåpne butikker, det er jo helt opp til oss og la være å handle på disse dagene.  Hvis det ikke kommer noen kunder, stenger nok butikkene etter hvert.  Forbrukermakt.

 

4 kommentarer
    1. Jeg har en mann som jobber på Coop Extra. Det er helt frivillig å jobbe på søndager. Det henges opp en liste som de ansatte kan skrive seg på hvis de vil jobbe. Det er alltid flere som vil jobbe enn de som får. Butikk er et lavtlønnsyrke, og søndagstillegg og 100% overtid i tillegg hjelper godt på før jul. Mange synes også det er koselig å være på jobb i de søndagstimene.
      Så det er ikke gitt at det er så synd i de ansatte og drives rovdrift på dem. Det stemmer ikke alltid.

    2. Jeg synes ikke så synd på de som arbeider i de store butikkene hvor det er frivillig og alltid nok av folk som ønsker å jobbe. Men i de små butikkene har man ikke alltid så mange ansatte å ta av.
      Og en annen ting er, trenger vi egentlig disse resten hsndledagene?

      1. Nei, jeg tror absolutt ikke vi trenger disse dagene. Og jeg tror heller ikke butikkene trenger være åpne 0700-2300 seks dager i uken. Jeg minnes også da åpningstidene var korte, men vi må også huske på at på den tiden var de fleste kvinner hjemmeværende og hadde tid til å handle inn på formiddagene. Men tror at de flest kunne fått handlet mellom feks 0800-2000 i uka og 0800-1800 på lørdagene. At det hadde vært åpningstid lang nok.

    3. Synes det er bra i desember, da man har hektiske og lange dager med 12 timers jobb. Man er ikke akkurat opplagt å begynne å løpe i butikker etter 12 timer. Fint å kunne bruke en fridag da til dette, hvis fridagene faller på helg 😀. Ser flere sier det samme 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg