Streiken er over

Da er sykehusstreiken over.
Partene ble innkalt til Statsråden i ettermiddag.  Det var kommet melding om fare for liv og helse ved en avdeling ved Oslo Universitetssykehus.  Det lå i korta at det kom til å gå mot tvungen lønnsnemd.

UNIO tok da kontakt med Spekter, forhandlingsmotpart og fikk de med på at de heller velger frivillig lønnsnemnd.  Frivillig lønnsnemnd er et nytt begrep for meg.  Så jeg har brukt litt av dagen til å forsøke å sette meg inn i hva det innebærer.

UNIO sin forhandlingsledelse begrunne det med at de håper da og ha mer styring på hva nemnda kommer til.  Nemnda blir satt sammen av tre nøytrale personer, to fra UNIO og to fra Spekter.
I Rikslønnsnemnda som trer sammen hvis det blir tvungen lønnsnemnd ha LO og NHO faste plasser.   Disse to partene blir mast sannsynlig ikke en del av denne nemnda – da de jo ikke er en del av konflikten som har vært mellom UNIO og Spekter.

Hvilke forventninger jeg har til en slik nemnd-behandling er jeg usikker på.
Venter i spenning.

5 kommentarer
    1. Her stiller jeg pinlig uvitende, skjønner jeg..
      Jeg må nemlig ærlig innrømme at jeg har levd i den tro at en streik enten forløper på standardmåten, ved at arbeidsnekten til slutt kulminerer med at arbeidsgiversiden legger frem et tilbud arbeidstakersiden kan akseptere, eller ved at lønnen blir fastsatt ved tvungen lønnsnemd..
      I min idiot-verden, så skulle dermed alt tilsi at standardmetoden da var en frivillig lønnsnemd.. Men uten at jeg skjønner bæret, så innser jeg jo såpass at så ikke er tilfelle.. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg