Syvende sans

Jeg ga meg selv en julegave i år. Jeg pleier å gjøre det. Årets julegave var en syvende sans, eller kalender-bok om du vil, hvor jeg kan skrive opp alle avtalene mine.  Jeg vet det er en enkel sak å gjøre det digitalt på mobilen,og ja jeg bruker det og. Men for meg er det noe spesielt med en bok å notere i. Jeg liker det.

Jeg kjøpte denne boken en stund før jul, omtrent da jeg kom fra treningsleiren. Tiden lå åpen og ubrukt foran meg, og jeg synes akkurat denne boka snakket til meg. På en av de første sidene står følgende tekst:

DIN VEI TIL LYKKE

Det er ikke din jobb å redde eller fikse folk, men å elske dem.

Det er ikke din jobb å ivareta alt, men å puste.

Det er ikke din jobb å bli likt, men å være ekte.

Det er ikke din jobb å glede alle, men å si sannheten.

Det er ikke din jobb å gjøre alt, men å ta neste steg.

Lytt til ditt kloke og gode hjerte. Det vil alltid lede deg til din lykke – stol på det.

Er det ikke en nydelig tekst? Vel som sagt følte jeg det som om boken snakket akkurat til meg. Og da jeg etter å ha kjøpt boken leste denne teksten var det nesten så jeg følte at jeg frøs oppover ryggraden. De kloke ordene traff meg rett i hjertet. For jeg har reddet folk, og fikset dem. Noen ganger nesten mot deres vilje. Og jeg har noen ganger vært så opptatt av å ivareta alt og alle at jeg nesten har glemt å puste – i det minste å bevilge meg selv pustepauser. Og nå nå var jeg klar til å ta este steg. Neste steg mot en fremtid hvor jeg tar mer hensyn til meg selv.

Denne boka med alle sine kloke visdomsord skal være min almanakk og motivasjonsbok i år. Jeg blir glad bare jeg ser den

16 kommentarer

Siste innlegg