Terrassen min

Ryggen verker,  hver minste bevegelse får det til å gå smerteilninger fra et par tre steder der bak i korsryggen. Jeg er sliten men fornøyd. I dag har jeg vært flink.

Husker dere at jeg sa at valmuene blomstret i en litt bortgjemt del av hagen?  Det er den del av hagen jeg har døpt “Hagens rotete hjørne”. Det er der Gubben Grå samler alt rotet sitt som veden som forhåpentligvis skal kappes en gang, bark og flis som han har samlet sammen etter veden han en gang har kappet og som kan være kjekk å ha. Til hva er jeg usikker på. Kampesteiner fra plassen hvor det forhåpentligvis en gang skal bli et drivhus og forskjellige ødelagte og mindre ødelagte ting Gubben selvsagt mener helt sikkert kan brukes til ett eller annet fornuftig en eller annen gang.  Ja, og så gror det brennesle og melstokk godt blant alt rotet.

Vel, i dag hadde jeg bestemt meg for å ta en skikkelig opprensl der mens Gamle Gubben Grå var på jobb. Får litt mer arbeidsro med slike sysler når ikke Gubbrn våker over meg med haukeblikk for å se at jeg ikke kaster en hodeløs hagegnom eller røsker opp ei verneverdig brennesle.

Bark og flis ble forflyttet til blomsterbedet med valmuene. Skjuler presenningen og sementhellene som var plassert der for forhåpentligvis å ta rotta på skvallerkålen en gang for alle. (Det er jo lov å håpe). Veden dom skal kappes ble stablet penere igjen, og de vedstranglene som lå halvveis gjemt blant brennesle og annet gras ble løftet opp på plass i haugen igjen. Presenninger ble brettet sammen ettersom de ble fri for ved og bark og forflyttet til boden. Hodeløse nisser og ødelagte klesklyper fant sin vei til søppeldunken. Det var bøy og tøy, hal og dra, og ikke minst en god del løft.  Skikkelig trening. Det eneste jeg lot ligge var en enorm kampestein og en del andre steiner dom var samlet i en balje. Den var for tung for meg, og jeg orket rett og slett ikke flytte en og en stein. Ikke var jeg sikker på hvor jeg skulle flytte de heller. Må tenke litt på det. Fornøyd over egen innsats fikk jeg mer energi og fortsatte arbeidet.

Nå sto terrassen for tur! De seks eurpallene som utgjør pallesofaen måtte stables opp igjen. Et  par bord og en putekasse full av blomsterpotte, jord og annet som er kjekt å ha måtte flyttes på. Det samme med stoler  plantehyller og store og små blomsterpotter med sommerblomster, tomatplanter og psprikaplanter. På ny var det haling og draing,  dytting og puffing. Løft, bøy, strekk, lemp. Enda mer trening. Da jeg tok siste runden bort til søppeldunken med blomsterpotter som har sett bedre dager og et par inntørkede malingspensler skrekk ryggen stygt.  Jeg plukket med meg noen pioner fra hagen til å ha på bordet på terrassen før jeg flata ut på sofaen. Da hadde jeg holdt på ute i tre timer.

Ryggen er vond, selv etter en hvil. Men smerter er ikke farlig har jeg lært. Det er bare vondt. Det går over. Fornøyd sitter jeg i gyngestolen på terrassen og beskuer dagens arbeid.

6 kommentarer
    1. Fantastisk, dette var en fin økt og ja det er morsomt å holde på ute! Du bør være sjefen ute og GGG inne…bytte på det.
      Jeg kjenner et par her på Kråkerøy. De har vært rektorer på hver sin skole. Hun steller alt ute, til og med båten.
      Han steller huset inne og lager mat og alt som hører med inne i heimen..

      1. Vi har ikke noen slik fordeling. Det er ikke noe som er GGG sitt ansvar og noe som er mitt. Jeg kan godt drive ute en dag mens han vasker klær og lager mat. Vi har begge ansvar for alt, så er det slik at jeg er flinkere til å se rot og han flinkere til å bruke verktøy. Pluss at han er sterkere, Så det blir at jeg rydder mer enn han. Mens han gjør andre ting mer enn meg, som å vaske klær.
        Nå jobber jo han mens jeg bare går hjemme så det er klart det blir mer husarbeid på meg. Jeg harmer ledig tid g får tid til mer.

    2. Herlig! Man skal ikke kimse av at hagearbeid er skikkelig trening.
      Jeg foretrekker slik trening fremfor treningsstudio, jeg.
      Det er liksom arbeid man ser noe av og ikke bøy og tøy uten at det vises noe sted.
      Det rekkverket ditt ble skikkelig smashing! Et slikt ønsker jeg meg en dag.
      Koselig med blomster ute hos deg.
      Vil tro gubben selv syntes det ble riktig så bra den jobben du gjorde.
      Satser på at han ikke savner noe som helst av det som er blitt borte…

      1. Tja… han har sikkert sjekka søppeldunken… Neida. Han ble fornøyd.
        Jeg liker ikke treningsstudioer. Eller det vet jeg ikke. Jeg har aldri vært på treningssenter.
        Men på treningsleiren likte jeg styrkeapparatene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg