Total nedstenging dag 2

Nå er det dag to av nedstengingen. Og i dag kunne jeg heldigvis emigrere noen timer på kontoret. Usikker hvem som var mest glad for det, Gamle Gubben Grå eller jeg.

Jeg var i et elendig humør fra jeg sto opp, eller i det minste fra Gamle Gubben Grå sto opp litt før klokka 6.

Jeg kommenterte halvhøyt en sak jeg hørte på nyhetene. Sylvi Listhaug og Frp ville stille språkkrav til de som skal ansettes innen helse og omsorg på samme måte som de som ansettes i skoler og barnehager. Jeg er i utgangspunktet ikke uenig i det. Innen helse og omsorgstjenestene er det viktig å kunne kommunisere på en god måte med brukerne. Både å forstå og å bli forstått.

Grunnen til at denne nyheten irriterte meg er at det er ikke slik det fungerer. For mange av de med dårligst språkkunnskaper arbeider som “ekstravakter” “ringevikarer”, “tilkallingshjelp”. Kjært barn har mange navn. Faktum er at de ikke er regnet som ansatte. De er det vi kaller 0% stillinger. De arbeider mye, kanskje opp mot full stilling. Men i arbeidsgivers system er de liksom bare leid inn for en og en vakt. På den måten ville arbeidsgiver glatt kommet seg utenom språkkrav.

Det var dette jeg ga noen betraktninger om da jeg var på vei gjennom stua for å fortelle Yngste Sønn at det var på tide å stå opp. Og Gamle Gubben Grå måtte selvsagt komme med sine dumme kommentarer om at det var da mange ansatte i barnehagene som heller ikke snakket perfekt norsk.

Mer skulle det ikke til før denne dama var opp under taket. Hørte han ikke nettopp at det var språkkrav i barnehagene? Og hvordan kunne han uttale seg så skråsikkert om det? Meg bekjent var det snart 18 år siden han sist satte sine bein i en barnehage.

Hva gjør Gamle Gubben Grå når kjerringa er i det humøret? Jo han tusler ut og setter i kupevarmeren på bilen, så kjerringa skal slippe å skrape is av bilen. Og hva gjør kjerringa når han forsiktig prøver å minne henne på at hun må huske å dra ut ledningen til motorvarmeren? Jo hun minner han på at han må huske å gjøre litt husarbeid mens hun er borte.

Det var greit å sitte på eh bortgjemt kontor og delta på to Skype møter, svare ut en god del mail og ta noen telefoner. Føle seg engasjert og levende

I litt bedre humør kom jeg hjem. Gamle Gubben Grå vartet opp med middag. En ferdigrett fra Findus. Men det var godt!

Datteren ringte og sa at np hadde hun fått permitteringsvarsel også fra jobb nummer to. Fra stillingen som bartender ble hun permittert- igjen på fredag da det ble innført skjenkestopp. Nå hadde hun og mottatt permisjonvarsel fra jobben som kundemottaker.

Jeg fikk gjort litt husarbeid før jeg sovnet på sofaen. Nå våknet jeg til duften av kanelboller som Gamle Gubben Grå mekker på kjøkkenet.

Han er nå ikke helt håpløs han Gubben min.

 

7 kommentarer
    1. Jeg gjenkjenner kommunikasjonsformen…😂 Men jammen er det rart at det ikke skal så mye til før alt snur. Jeg ville ikke holdt ut å være sur og sint en hel dag.
      Tar man en dag om gangen kommer vi oss igjennom. Selv om ikke alt er stengt her, pendler vi kun mellom heimen og Rema1000, 50 meter unna.
      Nå har jeg varslet at påskebesøket antakelig ikke bør komme. I år igjen. Jeg kjenner at jeg gleder meg skikkelig til neste år! Ja, til sommeren, eller i hvert fall til høsten. Kanskje…

    2. Permittert servitor I rundt regnet 3/4 av set siste året, innestengt med et menneske som jeg nå har bitt meg merke I har en irriterende pustelyd, I tillegg til alt annet.. *klapper dere pa hodet, og sier ‘så så’ I den lett overværende tone som følger når vi durkdrevne isolerte kjenner oss igjen I galskapens gryende begynnelse* 😝

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg