Tryvannstårnet

Leser i Aftenposten at Tryvannstårnet skal selges. Jeg synes det er trist at noe byantikvaren har kategorisert som «nasjonalt kulturminne med svært høy verdi» ikke skal forbli i offentlig eie. Men slik er det vel når vi har offentlig fattigdom i et av verdens rikeste land.

Lurer på hva Thomas Heftye hadde ment om den ideen. Det var han som i sin tid gav det første Tryvannstårnet til Oslo i 1867. Hans tanke var at det skulle lokke folk opp i marka, og gjerne videre ut i naturen. Kravet hans for gaven var at det skulle være “til almenhetens benyttelse”.  
Thomas Heftye døde i 1886, så hvem bryr seg vel i dag om hva han måtte ha ment. Fyren har hvilt på Vår Frelsers gravlund i snart 140 år.

Det første Tryvannstårnet var av tre og var 18 meter høyt, Siden er det bygget tre nye og stadig høyere tårn. Dagens  utgave på 118 meter er fra 1963.
Tårnet har vært brukt til mye: Utsiktspunkt og landemerke for markafolk, brannvakt i tørre sommermåneder. Og fra 1923 radiosender i nøkkelrolle for NRK.
Mindre kjent er trolig rollen under den kalde krigen. Tårnet var sentralt i Natos overvåking av Sovjet – med sammenhengende linjer fra Tyrkia til Nordkapp.

Folk strømmet til tårnet som utsiktspunkt. I åpningsåret 1963 var det150.000 besøkende der for å se utsikten. Jeg husker at jeg var der med foreldrene og søsknene mine en gang på starten av 1970-tallet. Lurer og på om jeg har vært der på skoletur en eller annen gang.

Tryvanstårnet har vært stengt siden 2005. Nye krav om rømningsveier satte kroken på døra for den turistopplevelsen.

Nå skal det selges. Jeg synes som sagt at det er trist. Men det er og trist at tårnet har stått stengt i snart 20 år.
Hvis private investorer må til for å få liv i bygningen igjen er det bra.
Det blir spennende å se hvem som tør gi seg i kast med den oppgaven og om tårnet vil oppleve en ny storhetstid.

6 kommentarer
    1. For mitt vedkommende, føles en gitt tillatelse til å gjennomføre dette salget helt feil. Det strider rett og slett mot rettsfølelsen, da jeg ikke kan se at antall år Thomas Heftye har vært i graven kan ha noen relevans når det byggverket han sto for i utgangspunktet fremdeles er i bruk (om så i en fornyet utgave). Det er noe grunnleggende respektløst over det som jeg bare ikke kommer utenom. Ikke bare er et slikt salg ensbetydende med å pisse på den her mannens minne! I tillegg kan jeg ikke fatte og begripe at noen, om så denne ‘noen’ er styret i kommunen tårnet er plassert, kan ha juridisk råderett i hht både å foreta beslutningen om- og gjennomføringen av et salg av noe hvis eierskap er gitt til allmennheten, -altså det norske folk. Jeg kan altså ikke skjønne annet enn at dette her er synonymt med å selge annenmanns eiendom! – Og dessuten.. Om dette her får passere, hva blir da det neste innenfor fellesskapet som en eller annen rikmannsklyse får ferten av? – Trollstigen? Munkmuseet?? Vigelandsparken???

      1. Du har et godt poeng med at Heftye sin intensjon med gaven kan ha påvirkning på salget. Det må nok belyses videre i prosessen. Slik det ser ut nå virker det som “tilgjengelig for almuen” tolkes slik at hvis det blir brukt til restaurant etc. er det innenfor. Mens leiligheter etc ikke vil være mulig.
        Om den tolkningen holder er vel avhengig av hva Heftye konkret sa, og helst skrev. Jeg vet at kommunen her ville selge en litt sliten fotballbane i et nedlagt grustak til private aktører. Det ble stoppet av at noen ivrige sjeler i et idrettslag spadde frem en eldgammel avtale om at kommunen hadde fått fotballbanen mot at dette idrettslaget skulle ha dette området som sin treningsarena. Noe de og brukte den som. Det stoppet de planene om salg.

        Siden både Munchmuseet og Vigelandsparken også eies av Oslo Kommune bør du ikke snakke for høyt om salg. Kanskje de kunne få noen dumme ideer i bystyret.

        1. Det verste er at verdens galskap nå har nådd dithen at jeg faktisk ikke ville blitt et spor overrasket om så skulle komme på agendaen.. Når den unisone galskapen har gått så til de grader av skaftet at det er en bred aksept for at det f.eks har poppet opp rundt 98 flere kjønnstilhørigheter i løpet av et par-tre år, der menn både kan besvangres og føde levende unger, så er jo ikke et potensielt John Fredriksen -oppkjøp av et par severdigheter til å heve et øyenbryn av en gang *haha’

    2. Dette er jo helt merkelig og egentlig tragisk… noen kan kanskje kjøpe det meste…. om det er fra innland eller utland… Jeg har vært der ved Tryvannstårnet et par ganger den tiden jeg bodde i Oslo 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg