Tur i byen

Tok formiddagsturen til Hønefoss i dag. Nydelig vær til å luske litt i sentrum. Dette er fra Fengselshagen. Statuen heter Blåveispiken. Litt vanskelig å se det på dette bildet, men hun holder en bukett blåveis i sine hender. Dere husker kanskje sangen “Blåveispiken”? Jeg går og rusler på Ringerike…

Fengselet, eller Hønefoss hjelpefengsel, som det het har jeg skrevet om før. Nå er det kulturstiftelse der. En restaurant og ofte utstillinger eller arrangement. Flott sted.

Sola skinte og himmelen var blå. Hva passer bedre enn iskrem på torget på en slik dag? Iskrem og kaffe-latte mens jeg studerte folkelivet. Er msn på bytur så er msn på bytur!

Handelen ble selvsagt gjort hos Kirkens Bymisjon. Byens beste, billigste og best plasserte kaffe.

Jeg vet noen tror at jeg er i mot Kirkens Bymisjon fordi jeg ikke ønsker at de skal overta ansvaret for tilbudet til de rusavhengige på Villaen. De som tror det har ikke fulgt med i timen. Jeg har ingenting i mot Kirkens Bymisjon.  De gjør en fantastisk jobb og betyr svært mye  for ikke å si alt for mange av sine brukere. Kaffeen er hyggelig, betjeningen og. Både de ansatte og de frivillige. Hvem som er hvem aner jeg stort sett ikke, hvis jeg ikke vet det fra før. Jeg har hellet ikke noe i mot at Kirkens Bymisjon åpner et tilbud for rusavhengige.  Det ville sikkert bli et bra tilbud. MEN og her kommer det viktige i mitt poeng. Slike tilbud må komme i tillegg til og ikke i stedet for kommunale tilbud.

Det er kommunens ansvar å ha lavterskeltilbud for rusmisbrukere og innen psykisk helse.  For meg blir det feil å overlate det ansvaret til private aktører, selv om de er aldri så mye ideelle.

Nå er isen spist og kaffe-latten tom. På tide å rusle videre.

2 kommentarer
    1. Det har virkelig blitt flott rundt fengselet, – en grønn oase midt i byen!🥰 Enig med deg, kaféen til Kirkens Bymisjon er den beste! 😋🍨Favoritten er nok boblevaflene eller baguettene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg