Tur til Juveren

Søndagsturen vår gikk til Juveren i dag. Et sted jeg merkelig nok ikke har vært før, men som jeg garantert kommer til å besøke igjen. Området ligger mellom Norderhov kirke og Helgelandsmoen, Så jeg som er vokst opp kun en snau mil her i fra, burde ha vært her for mange, mange år siden.
Mulig man ikke tenkte på Juveren som en naturperle før området ble et naturreservat i juni1985,
Da hadde jeg akkurat avsluttet russetid og eksamener og var klar for den store verden.

Juveren naturreservat er en av de rikeste fuglelokaliteter i Buskerud.  Det er hekkeområde for en mengde fugler, som knoppsvane, sothøne og sivhøne.  Men området har og en stor betydning som mellomlanding for trekkfugler både ved vår- og høsttrekket.

Vi så et knoppsvanepar som allerede hadde ankommet, selv om det bare var et lite område med åpent vann.
Det var også noen andre fugler ute i vannet, men de var for langt unna til at jeg klarte å se hva slags fugler det var. (Ikke er jeg så utrolig god på fugler, heller….)

Det skal og være en rikholdig flora, og et rikt antall froskearter. Miljøpartiet De Grønne mener at området vil bli skadelidende når/hvis Ringeriksbanen og nye E16 kommer.
Seriøse politikere på Ringerike gjør narr av   MDG fordi de vil verne frosk, og hindre utvikling.
Jeg tror vi mister noe viktig hvis et slikt område blir ødelagt.

Dette var min første tur til Juveren.  En perle bare få kilometer herfra. Det kommer garantert til å bli flere turer utover våren.

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg