Udyret har våknet….

En vond rygg gir klikk, og jeg er oppe på en 21. plass i dag etter en 24, plass i går. Tusen takk for all medfølelse, all forståelse og alle gode råd.  Det varmer!

Det var masse pelspledd og selv medlidenhet i går.  I natt har jeg sovet dårlig.  Har hatt problemer med å finne en god stilling.  Er det ikke ryggen, så er det beinet.  Mulig jeg er litt irritabel når jeg klikker meg inn på bloggen øverst på lista for ingen an kommentarene i kommentarfeltet der sier det jeg tenker.

Innlegget som bloggeren har kalt “Skjønnheten og udyret” er en ren kjærlighetserklæring fra en far til sin datter.
Det er et flott innlegg. 10 fine bilder av far og datter illustrerer innlegget.  Og alle bildene er flotte bilder som viser om et nært og godt far-datter forhold.  Det er ikke noe galt med verken tekst eller bilder. Det er ikke det.

Da jeg var en tolv-tretten år og til jeg kanskje var godt over tjue så var liksom ikke foreldrene mine de store heltene mine lenger.  På mange måter var de både gammeldagse og teite.  Jeg tror et er noe mange kan kjenne seg igjen i.
Det kalles løsrivelse ville psykologvenninna mi ha forklart meg, og er en del av det å bli voksen.

Jeg så det samme hos ungene her.  Spesielt mellom Datteren og Gamle Gubben Grå.  I mange år var det slik at hun kunne si når vi att rundt middagsbordet “Mamma, kan du be mannen din sende saltet?” . Heldigvis var vi voksne her i huset voksne nok til å forstå at slik er det å ha barn i tenårene.

Vi har mange bilder av far og datter gjennom oppveksten også her i huset.  Datter var på mange måter “pappa-jente” .  Mange av de har lignende motiv som bildene i innlegget.   Flotte bilder som vitner om et godt og trygt bånd mellom far og datter..
Av de ti bildene toppbloggeren velger å dele på blogg er det bare tre jeg ville ha vist på for eksempel en konfirmasjon uten å spørre Datteren i forkant.  Noen av de ville helt klart en 15 år gammel Datter her i huset satt foten ned for.  Ikke fordi det er noe galt med bildene, men fordi femtenåringer er tenåringer.  Og som tenåring er man i en sårbar alder hvor man ofte gransker seg selv og bilder av seg selv ned i aller minste detalj – selv bilder tatt da man er svært ung.

Jeg håper toppbloggeren har spurt datteren om det er greit at han deler disse bildene på blogg.  Og da mener jeg at han spurte i går før han postet de.  Det holder ikke at det var greit å poste ett av de på fb for 6år siden, eller at Datter sa ja til å poste bilde i fjor høst.  For slike ting endrer seg raskt.  Jeg mener, 43.000 klikk får disse bildene, kanskje også fra ungdommer datteren omgås til vanlig.

Bildene viser et tett og godt forhold mellom far og datter.  Det er ingen tvil om at han er utrolig glad i henne. Det er derfor jeg håper inderlig at det er greit for datteren at disse bildene ble publisert i går, slik at han kan beholde det nære, gode forholdet han har til datteren.

Jeg skriver ikke dette for å være slem.  Jeg skriver dette for nok en gang å ha litt fokus på deling av bilder av ungene våre på blogg.

 

19 kommentarer
    1. Jeg har ikke lest det innlegget heller. Men jeg er i sterk tvil om at noen som helst tenåring vil like å bli brettet ut av sine foreldre på sosiale medier. Det er flaut, flaut, FLAUT!!!! Samtykket skal være klart og tydelig.

        1. Jeg synes egentlig ikke det er ok selv med samtykke – hvem vet hva hun tenker om 2 år eller 5 års tid… Og kan finne på å si ja for å være grei.
          Nå klaget han også på at facebook sensurerte – jeg synes det er flott at fb sørger for å sile vekk «hud»-bilder helt automatisk. Hvis ikke de gjorde det hadde det vært mye suspekt – da tåler jeg heller at noen, egentlig normale, bilder ikke kan postes…

          1. Det er det som er litt av poenget mitt. Plutselig er det ikke ok lenger. Fint at fb sensurerer vekk bilder, selv om de er aldri så uskyldige og i grunn veldig koselige, slik i familiealbum sammenheng

    2. Jeg begynner å tro at myten om Finnmarkinger ikke er en myte. At de ikke er/var som oss andre, at de er veldig så frimodige, gir ofte blanke f…..en i normer og etiske regler. På syttitallet sto det i ledig hybel annonser i Aftenposten, “Ikke Finnmarking”.

      Jeg får virkelig håpe at myten er litt sann. At eksponering i ord og bilder av en tenåring, i starten av voksenlivet. på en offentlig blogg, med titusener av fremmede lesere, er mer en godtatt av de nærmeste, og av Finnmarkinger generelt. Dette på tross av alle faglige råd fra alle fagpersoner innen barn og ungdoms psykiatri.

      Er helt enig med deg, det var vakre bilder og tekst. En kjærlighetserklæring som er fin å ha i familiealbumet.

      P.S. Hadde tenkt å nevne dette med clickbait og klikk, doblet klikk fra fårikålen til skjønnheten og udyret.. der nevnte jeg det allikevel 😉

        1. Ja vet du, det gjør jeg og. Burde vel ikke vært så bombastisk generaliserende 😉

          Fra spøk til alvor. Når det gjelder dette med samtykke fra bloggerbarn om eksponering, må vi tenke på en sak. Barn er veldig lojale overfor foreldre, stort sett. .

    3. Viktig å ha fokus på dette ja. Men synes måten du gjør det på ikke er helt bra. Du skriver “håper”, altså sier du indirekte at han kan ha funnet på å poste de uten tillatelse, basert på at han har fått lov å publisere et par tidligere bilder. Da virker det som du antar at han kan finne på dette, uten at du vet. Å basere bekymringen din på at du eller dine barn aldri ville likt det betyr ikke at det gjelder for alle andre(er jo forskjell på søte uskyldige bilder av en unge som smiler vs bilder av grisete/syke/grinete barn). Det har jo vært mange bloggere som lever av å eksponere barna sine, ofte små barn som ikke kan gi samtykke. Denne jenta er mer en gammel nok til å si ja/nei og det har også kommet frem på bloggen hans at alt godkjennes med de der hjemme før han publiseres. Ikke at alle som ser det innlegget vil kunne vite dette, men med å komme med sånne små stikk er det fort å skape en overdreven negativ oppfatning av noen. Mulig dette ikke var hensikten men det kan oppfattes den veien. Hadde du tatt dette opp på et mer generelt grunnlag, generalisert rundt alle bloggere og ikke bare mot 1 tror jeg innlegget ditt hadde virket mer positivt.

      1. Ja. Jeg håper at han har fått lov til å poste bildene. At jeg ved å skrive det antyder at det er mulig at han ikke har fått det, er din tolkning.
        Min hensikt med innlegget var å sette fokus på temaet eksponering av barn og unge på blogg.
        Særlig unge. Man er så sårbar i den alderen.
        Man kan ta utgangspunkt i et blogginnlegg og bruke det som debattgrunnlag.
        Jeg er klar over at denne bloggeren er ekstremt var for kritikk og negative tilbakemeldinger. Men å mene at innlegget mitt er med på å skape en overdreven negativ oppfatning av noen, er vel å ta litt hardt i.
        Jeg visste at så fort jeg kom med noe som kan minne av kritikk av denne bloggeren at kritikken mot meg og mistenkeliggjøring av mine intensjoner ville komme.
        Les blogginnlegget mitt en gang til, og kanskje ikke med et så kritisk blikk.

        1. Overdreven var kanskje litt hardt å ta i ja. Leste ikke innlegget kritisk første gangen men det er jo det som er ulempen med det skrevne ord, det kan fort tolkes og oppfattes forskjellig. Skjønner intensjonen din, mistenkeliggjør den ikke, men ville bare si at det kunne oppfattes på en annen måte enn du tenkte. Det hadde holdt med å nevne det med tillatelse fra dattera én gang etter min mening. Når en begynner å spekulere så drar en fort med seg flere uten at man vet om det er sant eller ikke. Men ingen skal være fri for kritikk, men den bør være basert på fakta. Hadde reagert om det hadde vært en annen blogger også. Utenom det synes jeg temaet du skriver om er viktig.

    4. Det sto vel at datter hadde godkjent dette, så mye pes han får vil jeg tro det er godkjent nå. 😉.
      Ønsker deg en fortsatt så fin kveld du kan ha med dine smerter 🌺.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg