Utroskap og gjenforening

Hei og god søndag, fine dere! Er det deilig med helg?
Jeg synes det er deilig at Isabell Raad er tilbake på bloggtoppen, så slipper jeg å skrive innlegg om perfekt stekt juleribbe slik som i går. Litt lettere å ikke dale ned på en 44. plass på bloggtopplista på den måten. Svineribbe!  Det finnes da viktigere ting å skrive om- Overskriften tilsier at vi i dag skal ta for oss mer alvorlige tema enn flesket rundt ribbeina til ei purke.  Det lover godt.

Jeg liker helgefølelsen, og det å ha fri når det er helg.   Etter å ha arbeidet turnus med helgevakter i nesten tretti år, er det helt himmelsk og nå ha fri hver helg.  Jeg er overrasket over hvor godt det faktisk er.
Gamle Gubben Grå arbeidet i mange år som restaurantkokk.  Vi arbeidet altså begge helger., og selvsagt ikke alltid de samme helgene.  Ett år hadde vi en frihelg sammen i løpet av ett år.   En småbarnsfamilie som aldri hadde helgefri.
Isabell Raad, toppbloggeren som lever livet som en evig fest har det samme problemet. Å skille helg og hverdag.  Lite visste jeg at livet som turnusarbeidende småbarnsmor var like glamorøst som livet til en festgal toppblogger

På onsdag fikk hun endelig henge med vennene sine igjen.  Hun har jo vært med i “Skal vi danse”, og har hatt ukevis med dansetrening. Da passer det jo dårlig å feste hver dag.   Men på onsdag ble hun altså endelig gjenforent med vennene sine.
Jeg sitter og prøver å finne ut når jeg hang med vennene mine sist……
Tror siste venninnetreff var en kjapp kaffekopp med ei venninne etter markeringen mot Sian for over en måned siden. Jeg må prioritere litt vennetid snart.  Jeg trenger det.

Samtaletemaet rundt middagsbordet på Isabell sin vennemiddag hadde blant annet dreid seg om utroskap.

Det er så sykt å se og høre om så mange par, hvor den ene er utro mot den andre. Vi alle kjenner til flere hvor det skjer for tiden, og det er helt forferdelig. Jeg får helt vondt i magen av å høre om det. Er det en ting jeg aldri kommer til å forstå meg på, er det utroskap. Jeg mener, hvorfor velge å bedra en person som elsker deg så høyt? Om det nå så har seg slik at du er interessert i andre og kanskje kunne tenkt deg å være med en annen, er det helt fair. Sånn kan skje. MEN! Da skylder man sin partner å gjøre det slutt først. Den respekten skal være en selvfølge. Hvorfor ønske å såre en person som bryr seg så mye om deg?
Jeg kommer aldri til å forstå meg på det.

Sitatet er fra Isabell.  Slik tenkte jeg også når jeg var på hennes alder.  Nå er jeg blitt eldre og klokere.

Slapp av, jeg har ikke tenkt å sitte her en tidlig søndag morgen før kirketid å forsvare utroskap. For også jeg mener at utroskap er feil. Man skal ikke bedra en person som elsker deg.  Selvsagt bør en respektere partneren sin såpass mye at man ikke innleder et forhold til en annen før en har gjort det slutt med den man er sammen med. I teorien vet vi alle at det er slik det skal og bør være. I teorien.
Men livet forholder seg ikke alltid til teorier. Livet skjer.
Selv om jeg ikke vil forsvare utroskap, så kan jeg forstå det.

“Hvorfor velge å bedra en person som elsker deg så høyt” spør Isabell.
Hvor flinke er vi som har levd sammen noen år, vi som for lengst har kommet over den første altomfattende forelskelsen, hvor flinke er vi til å vise at vi elsker partneren “så høyt”? spør jeg.
Nå nærmer klokka seg 10 her i Drømmehuset. Jeg har vært våken i godt over to timer.  Hundene har fått en liten luftetur i hagen, men nå tusler de utålmodige rundt og småmaser om en lengre tur.  Den pleier Gamle Gubben Grå og jeg å ta sammen på søndager. Men Gamle Gubben Grå ligger fremdeles og sover…
Jeg er ikke sikker på at han kommer til å få en følelse av at jeg elsker han utrolig høyt når han endelig kommer tuslende småtrøtt i pysjamas, og tusler ut i døråpningen med dagens første røyk og kaffe.
Og hvis han elsker meg så høyt, hvorfor ligger han da fremdeles og purker der inne på soverommet?

Så hvis det da dukker opp en person som viser litt ekstra interesse.  Som viser at han eller hun ser deg som menneske.  Når du atter opplever at du blir sett og verdsatt for den du er.  Og ikke bare verdsatt, men beundra, sett opp til.  Er det da så uforståelig at det vekker gode følelser,?  Vi liker alle å bli sett opp til, beundra, verdsatt.
Det holder ikke alltid bare å anta at partneren elsker deg,  Noen ganger må vi høre og vise at vi fremdeles elsker hverandre.
Du husker kona i vitsen  Hun som gang på gang spør ektemannen bak avisen om han fremdeles elsker henne.  Han svarer “Hm mm mm” og “ja”.  uten at hun føler seg beroliget, så hun fortsetter å spørre dag etter dag.  Til slutt sier mannen oppgitt. “Jeg elsker deg.  Ikke mas. Jeg sier fra hvis det endrer seg.”  Romantisk?

Ta Fastlegen Elin i Nina Lykkes nye bok. “Full spredning”   Hun har flyttet inn på legekontoret sitt etter å ha innledet et forhold til eksen fra ungdommen.  Så prøver hun å forklare skjelettet Tore som står i kroken på legekontoret og er hennes faste samtalepartner hvordan det kunne skje. Jeg har ikke lest boken, bare hørt scenen forklart på radioen, det er ikke sikkert jeg gjengir den rett, men Elin i boka bortforklarer det at hun var utro med vanlig høflighet.  Du vet når noen ønsker deg “God helg” eller “God jul”, ja så svarer du jo “God helg” eller “God jul”  tilbake ikke sant?  Så når denne eksen fra ungdommen  sa “Jeg elsker deg” ja så svarte Elin i boka “Jeg elsker deg…” og så bare utviklet det seg…..
Så enkelt er det kanskje ikke i virkeligheten, men jeg synes det på en litt humoristisk måte sier noe om hvor lett det kan være å bli revet med…  Når hverdagen er grå og kjedelig, og samlivet mer preget av selvfølgelighet og inngrodde vaner enn hodestups glødende forelskelsen og brennende kjærlighet.  Når man føler at partneren ikke ser deg, og du ser på partneren som en del av inventaret.
Ja, jeg kan forstå hvorfor utroskap kan skje.

Isabell sier videre at hun kan forstå at man kan falle for en annen, at man kan få lyst til å være sammen med noen andre, men da plikter man å fortelle det til partneren før man innleder et nytt forhold.
På ny er jeg enig med Isabell. I teorien. Men livet er ikke alltid så enkelt.

For når man har levd sammen en stund, har man gjerne felles boliglån, felles barn og felles ansvar for katten, hamsteren eller hunden.  Man har ofe en hverdags-logistikk og et hverdagsliv hvor man er avhengig av hverandre som et team.  Hvor et samlivsbrudd i tillegg til de følelsesmessige utfordringene også vil gi en stor utfordring i hverdagen, og ha stor innvirkning på hverdagen og livet til langt flere enn  de to som kanskje ikke er så flinke til å vise at man fremdeles elsker hverandre.

I respekt for alt det man har sammen håper jeg det skal litt til før man avslutter et litt kjedelig hverdagssamliv.  Litt mer enn at man etter litt for mye rødvin en sen lørdagskveld svarte “Jeg elsker deg og” til feil person i en chatte-samtale på nettet, mens man kastet stjålne blikk bort på partneren som halvsov foran TVn mens han så på opptak fra nok en fotballkamp.

I stedet for å oppfordre folk til å gjøre det slutt med prtneren med en gang man begynner å leke med tanken på at det muligens kan være grønnere gras på andre siden av gjerdet, vil jeg oppfordre folk til å gå litt i seg selv og  heller se det som et tegn på at man må arbeide litt mer med å få forholdet man er i til å fungere.
Finne ut om den endeløse kjærligheten som en gang er der er borte, død og ikke lar seg vekke til live, eller om det bare har sovnet i hverdagens vante mas.  For kjærlighet som sover, kan i likhet med Gamle Gubben Grå vekkes til live.

Gamle Gubben Grå er våken nå. Jeg tror ikke han var overbevist om at jeg fremdeles elsker han da jeg brølte at han til h’***** måtte ta og stå opp.  Og det er langt fra glødende begjær jeg føler der han sitter i flannelskjorte og den arbeidsbuksa jeg virkelig hater.  Ubarbert er han og…
Vi har vært sammen i snart tretti år.
Selvsagt er det øyeblikk hvor vi har sett fristende grønt gras eller flotte blomsterbed på andre sider av forskjellige gjerder.  Kanskje lekt litt med tanken….
Men med litt vann, gjødsel og  “late Kai”  vår robotgressklipper, blir også plenen vår grønn.  Med litt tid og kjærlighet kan også våre blomsterbed bugne.  Det er bedre å kjøpe noen nye planter hvis bedene er litt glisne, enn å kjøpe et nytt hus, en ny hage et nytt parforhold.
Som regel er det ikke blomsterbedet,  plenen eller forholdet det er noe i veien med, men gartnerne, din og partnerens evne til å pleie forholdet.

 

 

 

 

7 kommentarer
    1. Virkelig godt skrevet og du er jo spørrende… men jeg et enig med frodith, man har alltid et valg… og utroskap er så utrolig ødeleggende i et forhold

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg