Var det en underjordisk?

I sted da jeg var på en tur nedover mot utedoen langt nede i lia møtte jeg på et merkelig vesen. Han sto liksom borte i snøfonna og stirra på meg.

Liten, tett i kroppen og muskuløs sto han der. Morn sa jeg, men han svarte ikke. Når jeg er på vei til utedoen langt nede I lia har jeg ikke alltid tid til å stå så lenge å konversere, så jeg halset raskt videre. Da jeg noen minutter senere returnerte var han borte.

Hvem var denne merkelige, lille fyren? Kunne det være en av de underjordiske jeg har hørt om at lever her i bygda?

Et gammelt sagn sier at da man bygde Reinli stavkirke nede i bygda så ble kirkebyggingen egentlig startet på et helt annet sted i bygda kalt Kirkeberget. Det likte ikke de underjordiske, så i løpet av ei mørk natt flyttet de det påbegynte kirkebygget dit kirken står i dag.

Jeg er ikke redd de underjordiske. Så vidt jeg vet har slekta mi alltid stelt pent med de. Kanskje de underjordiske har planer om å flytte utedoen i løpet av en mørk natt. Da håper jeg inderlig de flytter den nærmere hytta og ikke lenger ned i dalen.

Hytta vår ligger på et sted kalt Søndre-Fjellstølen. Det har I alle år vært flere setre her. Alle med litt kunskap om underjordiske vet at de bodde på setrene i de periodene folka ikke bodde der. Kanskje er det slik med hyttene her oppe og! At de underjordiske flytter inn i hytta når vi ikke er her. Så mye vi har fartet frem og tilbake de dagene vi har vært her ar det kan være vanskelig å holde styr på om vi har dratt eller fremdeles er her. Kanskje dukka han bare opp for å sjekke forholda. En kan lett bli litt forvirra over hva vi egentlig driver med.

Det finnes ei barnebok fra Reinli. Den heter Jakten på drageegget. Der blir noen barn på sommerferie hos besteforeldre i Valdres kjent med Rampe, som er en av de underjordiske. Kanskje var det selveste Rampe som sto der i snøfonna og kikka på meg.

Senere i kveld. Når det blir mørkt og Gamle Gubben Grå eller Yngste Sønn har vært nede på utedoen skal jeg høre om de har møtt på underjordiske. Antakelig vil de ikke det. Er det ikke slik at de underjordiske bare viser seg for dem som tror på dem?

Vi får se hva natten vil bringe. Jeg håper på at de underjordiske har planer om å flytte utedoen, og da forhåpentligvis I riktig retning.

 

12 kommentarer

Siste innlegg