1 juledag

Da jeg var barn gikk vi alltid skitur til Løvlia 1.juledag. Jeg som aldri har vært opptatt av trening og fysisk aktivitet bestemte meg allerede i ung alder at den tradisjonen behøvde jeg ikke videreføre.

Da jeg traff Gamle Gubben Grå og vi stiftet familie var det et klokt valg. For I den familien hadde de tradisjon for å møtes hos “Tante Astrid” til middag 1.juledag klokka 14.  Å tro at jeg skulle få med Gamle Gubben Grå og etterhvert tre unger på en mils skitur, hjem, få på finstasen på hele familien og komme oss til Ullevål Havenisseby en times biltur vekk fra rekkehuset før klokka 14 hørtes litt vel ambisiøst ut.  Når du og legger med i beregningen at det er 1.juledag, en dag man kanskje føler ekstra for en litt rolig start på dagen, ja da er det klokeste å bare gi opp det forsøket. Og det føltes helt greit.

Tante Astrid hadde vært 103 år i år hvis hun hadde levd. Julemiddagene i Havenissebyen er for lengst historie.  Og i takt med at jeg ble mer voksen vekket ønske om litt bevegelse og frisk luft på juledagene seg.

I dag var det kaldt, klart og strålende sol. Etter rn sen frokost ytret Datteren ønske om en liten tur ut.  Lite kunne glede et mammahjerte mer enn det. Guttene og Gsmle Gubben Grå var ikke så lystne på tur då det ble Datteren og jeg som tok med oss Charlie Chihuahua og dro av sted.

Det er ikke så ofte Datteren og jeg er på tur, så jeg ville finne et sted med høy fotofaktor. Det å fått masse flotte bilder med vakkert vintervær er jo kjekt. Valget mitt falt på Grønntjern, dere vet stedet hvor jeg knakk ankelen en vakker vårdag. Et idyllisk skogstjern omgitt av blandingsskog. Jeg tenkte blå himmel, islagt tjern og trær med rimfrost som skinte som  tusen diamanter i sollyset.

Det er veldig fint ved Grønntjern. Men det ligger i et stort søkk omgitt av høye grantrær.  Altså et sted hvor desembersola ikke når, vi så den kun øverst på trærne på åskantene rundt tjernet.  Jeg hadde vel valgt det eneste stedet I mils omkrets uten sol.

Vel, det ble en fin liten runde.  Selv om det vintervakre landskapet jeg hadde sett for meg ikke slo helt til. Godt å få rørt litt på seg etter litt vel mye mat og kaker i går.  Hyggelig å gå tur sammen med Datteren var det og. Senkede skuldre og julefred

10 kommentarer

Siste innlegg