Snø….

Våknet opp etter en søvnløs natt. Klokka var ikke 8 – og det var søndag.  Hele huset sov, men jeg hadde ligget å sett på klokkeradioen lenge nok. Like godt å stå opp. 
Tittet ut av kjøkkenvinduet og så at det lå nysnø på bilene – i dag igjen.  Jeg har aldri vært noe vintermenneske. 
Husker lange kalde skoledager med blå-frosne tær og fingre.  Vi hadde ikke gymsal på barneskolen i hjembygda.  Så om vinteren hadde vi ute-gym med ski og skøyter.  Jeg var et syltynt hjertebarn med dårlig blodsirkulasjon til fingre og tær når jeg var i aktivitet. Hjertet måtte prioritere sentrale og viktige organer.  Jeg frøs støtt, til tross for at foreldrene mine var oppfinnsomme med 2 par votter, store nok støvler til tykke sokker etc.  
Jeg var jo heller ikke den som løp fortest på de skiene, hadde flest ganger opp og ned akebakkene eller tok runde etter runde på skøyteisen.  Så jeg holdt ikke varmen på den måten heller. Og så hadde jeg dårlig motorikk, så jeg falt ofte. Tryna i snøfonnene og fikk snø inni votter og halsutringninger. Ble våt og kald..
For meg er det greit med snø fra første desember til litt over nyttår. Liker hvit jul, og snøtunge graner med julelys. Men ellers er ikke vinteren noe for meg.
Nå er vi langt ute i februar.  Det er lenge siden det har vært så mye snø her i distriktet. På torsdag da Gamle Gubben Grå måkte terrassen, måtte han måke snø oppover fra terrassen og til snøhaugen der han har samlet snøen fra  gårdsplassen på baksiden av huset.  Vanligvis er terrassen vel 70cm over bakkeplan, hvis ikke mer. Gjerdet rundt tomta er nedsnødd, plantekassene synes ikke og det ligger også en diger snøhaug på forsiden av huset ved karnappvinduet. Kort sagt. DET ER NOK NÅ!!

Kjente jeg ble i skikkelig dårlig humør av den nysnøen som fremdeles lavet ned. 
Jeg vil ha vår.  I det minste sol fra blå himmel så snøen glitrer og jeg kan gå turer å kjenne sola varme.  
Kjøteren ble kjempeglad da han så at jeg sto opp.
Maste etter kos. og etter en lang kosestund maste han om tur.  Han er god på masing, Kjøteren, og siden ingen andre her i huset hadde stått opp var det ikke noe annet å gjøre enn å kle på seg og bevege seg ut i snøværet.  

Nå er det frokost.

2 kommentarer
    1. Enig med deg jeg 🙂 Snø fra lille julaften til første nyttårsdag er kos. Men utenom det kan jeg gjerne heller ta en tur opp i fjellet om jeg ønsker små. Da er den på en måte ønsket 😉 he he. Men nå laver det ned her igjen. Vi har allerede passert 2 meter totalt. Så mer er bare pyton. Folk begynner å slite rundt om. Så det er i grunn nok nå. Men mer kommer :-/ Håper dagen blir god :-))

    2. Jernbanefrua..: Ja. Det er greit med snø i fjellene og der man kan oppsøke det når man vil – og så dra derfra når man har fått nok

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg