Tur til Brønnøya

I dag var det nydelig vær, og vi bestemte oss for å ta en tur vi har snakket om lenge. En tur til Brønnøya i Asker.
Vi har utsatt det en stund i påvente av vår. Men nå er det vår, eller nesten vår, så vi dro av sted. 
Det er spennende å gå på oppdagelsestur på steder vi aldri har vært.  

Om sommeren går det kabelferge som du må trekke deg selv over med mellom Nesøya og Brønnøya, men om vinteren er det bro.  

Det var fint og vårlig, men litt mye is på veiene ennå.  Men jeg klarte meg fint – ingen fall.  
På Brønnøya har de samme system som på Kongsberg. Halvparten av veibanen på gangveiene er strødd, og halvparten av veibanen er fri for sand – og klar for spark-kjøring.  Det sto mange sparker, og kjerrer låst fast i gjerder rundt om kring på øya og ventet på eierne sine.  Idyllisk plass hvor jeg gjerne skulle hatt en feriebolig, men det er nok alt for dyrt for min bankkonto.

Granskog har vi i grunn nok av hjemme.  Det var kysten og våren vi var kommet for å oppleve,  Men vandret rundt litt på måfå og kikket oss rundt.

Det var lett å finne vårstemningen.   Lukt av tang, tare og saltvann kilte i nesebora til ei landkrabbe fra det indre av  Østlandet.  Måkene skrek, og jeg ble enda sikrere på at det kommer en sommer i år også….

På Brønnøya er det en gammel kalkovn, og den måtte vi jo bort å studere litt nærmere. 
Kalkovnen ved Sandbukta ble oppført i 1874 og var i drift frem til1888.  
Deler av ovnen kollapset i 2012, men har nå blitt gjenreist og restaurert slik at det skal være mulig å brenne kalk i den.
Dette arbeidet ble startet i 2014, Når jeg googler så finner jeg ut at de under restaureringen og oppbyggingen gjenbrukte de gamle steinene i den grad det var mulig, og supplerte med kalkstein fra Ringerike.  

I dag hadde vi tatt med oss kaffe på termos og kanelsnurrer, så vi fikk oss en kosestund på en benk mens vi stirret utover sundet, og koste oss i vårsola.  
Dette var en fin dag vi kommer til å leve på lenge.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg