Juletog….

Eldste Sønn er togfrelst. Og den gjeveste banestrekningen er Krøderbanen. Vi bodde på Krøderen i 9 år fra han var 3 til han ble 12. Hele barndommen rett ved siden av en smalspora jernbane med damplokmotiv. Det er klart slik setter spør.  I dag skulle det være juletog på Krøderbanen, det tror jeg ikke vi har vært med på før, selvsagt ville Eldste Sønn gjerne dit og hadde spurt meg allerede tidlig i november om jeg kunne stille som sjåfør.  Klart det! Han spør i grunn sjelden om noe han fyren der.

Så i dag dro vi av sted, Eldste Sønn, Gamle Gubben Grå og jeg. Været var ikke av det beste. Eller for å være mer presis, det silregna. Og det har det gjort i hele dag. Det har vært vått, grått og rått og jeg er frossen helt inn til ryggmargen. Men det har vært koselig å ha litt kvalitetstid sammen med Eldste Sønn.

Jeg hadde sett for meg denne dagen med snødekte garnet og høye snøplogkanter, og at jeg skulle ta noen bilder som kunne minne om polarekspressen. Julemagi. Det ble ikke helt slik – men damplokmotiv og gammelt togsett gir jo et nostalgipreg, selv om snøen glimret med sitt fravær. 

Det ble servert gløgg og hjemmebakte pepperkaker ute på stasjonen før avreise.  Inne på venterommet sto en gammel vedovn og durte nesten rødglødende. De hadde alt fyrt opp en trillebår med ved, kunne en av de som driver denne museumsjernbanen fortelle. I billettluka satt Jim.  Nostalgisk julestemning på alle kanter til tross for det dårlige været. 

Ulka, det gamle skiftelokomotivet fra1892 dro de to passasjervognene fra 1902 og 1910 pluss ei konduktørvogn fra 1898 bakkene opp til Kløftefoss.  Det gikk i røkk og napp, og det var iskaldt i kupeen.  Men det var litt fint og.   Røyken, eller rettere sagt dampen fra lokomotivet, vindusrutene hvor regndråpene lagde sine egne veier eller spor.  Nostalgi både fra lenge før vårtid, og nostalgi med minner fra Eldste Sønn var liten. Vi har kjørt mange turer med Krøderbanen vi.

 

Oppe på Kløftefoss tok toget en 45 minutters pause før det kjørte ned igjen til Krøderen.  Her ble det servert julegrøt.  Det var og tent opp to store bålpanner som varmet godt. Det var og varm saft til ungene og på bålpannene hang det kjeler med varm bål-kaffe.  Godt med litt varmt i kroppen.

Så gikk toget ned igjen til Krøderen.  Der skulle julegrana tennes, og antakelig kom nissen.  Men vi hadde ingen barn i målgruppa, og dro hjem før nissen kom. Det var litt kaldt og vått.  Eldste Sønn hadde hatt en liten seiltur på ryggkulen på en issvull oppe på Kløftefoss, og jeg hadde fått en halv kopp gløgg innenfor bluseutringningen av en litt hektisk far til flere små.  
Det var en fin, om noe kald dag.  Eldste Sønn var fornøyd.  Det var jeg og   Damptog i desemberskumring.  Julemagi

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg