226 dager igjen…..

Sophie Elise, toppbloggeren over alle toppbloggere, hun har jo regjert på toppen av lista nesten uavbrutt siden nyttår., har nedtelling til sesong 2 av serien om henne begynner på TV.
Ingen har laget noen  TV serie om meg…

Men jeg har og min nedtelling.
I dag er det 226 dager igjen til valget, og jeg gleder meg sinsykt.  Et kommunevalg . og et fylkestingsvalg som jeg i grunn aldri har brydd meg så mye om, inneholder så mye dramatikk at dere aner ikke.
Først er det nominasjonsprosessene.  Hvem får plass på listene, og hvor på lista får du plass?  Den interne nominasjonskampen kan være tøff i enkelte partier.  i Rødt på Ringerike gikk den greit, og det er stor enighet om lista.  Noen ble gledelig overraska over å komme på 3. plass, og de som bare vil være listefyll fikk lov til det.
Men vi skal lage liste i Rødt Viken. Jeg vet at jeg er blitt foreslått som Rødt Ringerike sin kandidat til den lista, men jeg har ikke hørt noe fra nominasjonskomiteen.  Nå er det vel tre uker til det nye Viken Rødt skal ha sitt årsmøte, og nominasjonen skal væreklar til internt valg.  Vi får se hva som skjer. Jeg aner ikke hvor hard denne nominasjonsprosessen er.
Så er det valgkamp.
Det gjelder å få sine saker på sakskartet med leserinnlegg etc.  Delta på folkemøter og på stand, kort sagt være der politikk diskuteres – og få inn de gode replikkene, overbevise om at du og ditt parti har de beste løsningene.  Man står på for partiet, men mange ønsker jo og flest mulig personstemmer for å beholde plassen etter nominasjonen eller avansere oppover på lista.
Klimaks er det valgdagen, utrolig spennende.  Hvordan gjør partiet det i vår kommune, i vårt fylke og på landsbasis – og ikke minst; Hvem kommer inn i kommunestyret og Fylkesting?

Men det er ikke overnår valget er over.
Da begynner det spillet som jeg skjønner minst av. Hvem skal inn i hvilke utvalg? Hvem skal lede utvalgene? Og hvilke partier skal samarbeide?  For eksempel, vil samarbeidskammeratene her i kommunen fremdeles regjere sammen etter valget? Eller vil Ap på nytt endelig bli et sosialdemokratisk parti igjen?

Å, det er så gøy og blir så spennende. Og du, kjære leser, skal bli holdt løpende orientert.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg