24 timer i hundre…

Min vante uflaks. I dag har jeg fått satt på sånn 24-timers blodtrykksmåling, og i dag har jeg en av mine travleste dager på lenge.  Hvis ikke den blodtrykksmåleren har eksplodert i løpet av dagen så tipper jeg det bare er å rydde plass til nok en pilleboks i isboksen oppå mikrobølgeovnen.

Isboks med diverse pilleslag en skal ta med jevne mellomrom lett synlig på kjøkkenet er liksom det første tegnet på at en begynner å bli gammel. Jeg har kommet dit nå, og jeg hater det..

En måling av litt høyt blodtrykk og fastlegen setter meg opp til 24-timers blodtrykksmåling på en av mine mest stressende dager. Om jeg ikke har høyt blodtrykk fra før så får jeg det nå.

Jeg  merket det allerede i dusjen. Stressa og ukonsentrert. Virra rundt som ei hodeløs høne før jeg kom meg ut døra. Følte på puls uten å ha gjort annen form for trening enn å dusje å kle meg. Dette kommer til å bli tidenes blodtrykksmåling.

Ble sittende lenge på venterommet og vente på at helsesekretæren skulle komme og hente meg inn så jeg fikk montert på måleren. Hjalp ikke på stressfølelsen, og antakelig ikke på  blodtrykket heller. Fastlegen då undrende på meg når han var ute ig ropte inn pasienter. Til slutt ringte jeg på til helsesekretæren. Hun hadde glemt meg.

Hun målte blodtrykket mitt før vi satte i gang.  Det var helt innafor det jeg kaller normalverdier. Det gjorde meg litt roligere. Jeg følte meg stressa, men hadde ok blodtrykk. Det lover bra. Pust med magen nå  så får du bevist at du overhode ikke har høyt blodtrykk.

Den intensjonen holdt mindre enn en halv time. For blodtrykksmansjetten blåser seg ikke opp igjen. Skulle den ikke det sånn rundt hver halvtime? Er det noe galt? Har jeg klart å røske ut noen ledninger? Flatt batteri? Nei, klokka på maskinen virker. Hvorfor tar den da ikke blodtrykket mitt?

Jeg ga den litt tid. Prøvde å puste med magen. Kjente pulsen steg. Sikkert blodtrykket og, men det fikk ingen målt. Sånne teknologiske duppeditter er liksom ikke for meg.

Etter en time hadde jeg ennå ikke kjent blodtrykksmansjetten blåse seg opp. Det var fremdeles en halvtime til jeg skulle møte resten av AMU til befaring på den nye ungdomsskolen. Eller rettere sagt en halv time til AMU dro fra sin befaring på den nye legevakta. Jeg hadde meldt avbud til den befaringen fordi jeg skulle få på denne måleren. Skulle jeg dra tilbake til legesenteret å få de til å sjekke måleren?

Jeg tok en egensjekk først. Ledningene virket som de satt fint, og jeg kunne ikke skjønne at noen av ledningene skulle være i klem. Denne teknologien er vel laget for å brukes. Lev normalt, sier de. Og jeg har bare kjørt bil og soust is. Da jeg brettet vekk kjoleermet for å sjekke selve mansjetten så jeg at bh-stroppen hadde glidd ned og lå litt stramt rundt mansjetten. Kunne det ha noe å si? Jeg fiksa den opp på skuldra igjen og bestemte meg for å vente litt å se om noe skjedde før jeg kontaktet kemnerkontoret.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg