Jula er avlyst i Betlehem

Ei barn er født i Betlehem sang vi da jeg var barn. Jeg tror at det var en av de aller første julesangene jeg lærte. Ja, sammen med Musevisa og På låven sitter nissen. Et barn er født i Betlehem i Betlehem. Thi gleder seg Jerusalem…  Nå er jula avlyst både i Betlehem og Jerusalem.

Jula avlyst i Betlehem. For meg er det noe riv ruskende galt med den setningen.  Jeg har stor forståelse for avgjørelsen om å ikke feire en av de helligste dagene for kristne som ble tatt av geistlige ledere i Betlehem og Jerusalem. De mener det er for mye lidelse.  Et mørke har lagt seg over regionen etter det grusomme angrepet på Israel fra Hamas 7. oktober. Rundt 1200 mennesker ble drept. Fremdeles holdes 120 gisler fanget på Gaza. Til nå er over 20.000 palestinere drept i israelske angrep, ifølge det Hamas-styrte helsedepartementet i Gaza. Det føles feil å legge opp til en gedigen fest  i den samme regionen med dette som bakteppe.

Jula et avlyst i Betlehem. Hvor galt har det blitt her i verden? Fred på jord, fryd på jord heter det i en annen julesang. Vi er vel ikke helt der heller. Fred på jord, mener jeg.  Det er krig på Gaza. Det er krig I Ukraina. Det er vel et par tre steder til hvor det heller ikke er fred og fryd

Deilig er jorden synger vi i en tredje julesang. Jeg spør meg selv om den virkelig er det.at jorden er deilig? At jorden har potensiale i seg til å være et deilig sted er jeg sikker på. Men vi mennesker har det med å rote det til for oss. Julefeiringen ble avlyst i Betlehem. Vi er vel lengre unna fred på jord enn vi har vært på flere tiår. Jeg føler at vi er nærmere den tredje verdenskrig enn vi er fred på jord.

Deilig er jorden må synges mer som en bønn,  et ønske, et håp, enn noe vi hadde i dag, sa presten i sin preken i går. Og ja, jeg håper og ønsker virkelig fred på jord. At jorden skal bli deilig. Jeg sang med i kirken i går og sender gjerne mine bønner til høyere makter. Samtidig tenker jeg at det å bare, ønske, håpe og overlate til Gud å rette opp det vi mennesker har satt I gang blir litt feil. Ønsker vi fred på jord er det vel opp til oss å skape den freden. I år ble jula avlyst i Jesus fødeby, Betlehem. La oss la det bli en vekker. La oss bli enige uavhengig av hvilken gud vi tror eller ikke tror på at det er riv ruskende galt. La oss alle gjøre vårt for st vi neste jul kan synge Fred på jord, fryd på jord fordi det nettopp er det som preger verden. La oss synge Deilig er jorden, ikke som et ønske eller en bønn men som en realitet. Det er skrevet i nåtid, ikke i fremtid. Det står Deilig er jorden, ikke Deilig vil jorden muligens en gang bli.

4 kommentarer

Siste innlegg