Nå er det vanlige folks tur

Jeg lurer på om noe valgkamp-motto har fått så dårlig klang hos folk flest som akkurat mottoet Nå er det vanlig folks tur.  Jeg tenker selvsagt på alt rotet blant annet med stortingsrepresentanter og pendlerboliger.

Eller rot er kanskje ikke riktig begrep.  Jeg tror jeg vil bruke sterkere uttrykk enn som så. Ord som juks, skattebedrag og uærlighet.  Liksom ikke begrep som burde brukes om våre fremste folkevalgte.

Ta Hadia Tajik. Det å spa opp en fiktiv leieavtale på kjellerleiligheten til naboen hjemme hos foreldrene for å unngå å betale noen kroner ekstra inn til felleskapet.  Er det en handling som inviterer til tillitt? Er det det regjeringen tenker på når de snakker om vanlige folk?

Ja, man kan jo skylde på ungdommens dårskap. Men etter et par master og en bachelorgrad innen journalistikk og jus, burde man da ikke se muligheten for at noen ville se også henne i kortene når journalistene alt hadde begynt å grave i pendlerboliger?  Hadde da ikke vært smart å rydde opp før du ble tatt med skjørtet oppe (eller buksa nede om du vil)? Jeg har alltid sett på Tajik som ei intelligent dame. CV’n hennes er imponerende.

Mulig dama ikke er så smart som jeg trodde, for det var vel ikke direkte smart å forsøke å instruere pressen via en facbook oppdatering?  Ikke akkurat det vi vanlige folk forventer av en minister i et demokratisk land.  En statsråd som forsøker å instruere pressen om ikke å grave i hennes bakgård – ikke publisere ting de har funnet ut om henne som ikke stemmer over ens med imaget hennes. Vel, ikke akkurat det smarteste sjakktrekket.

Veivalg for det 21. århundre heter boka til Jonas Gahr Støre. Jeg har ikke startet på den ennå, men jeg håper den kan gi noen svar på hvor han ønsker å lede landet. Hvor det der med vanlige folks tur kommer inn. Om det er noe mer enn et smart PR-trix.

Det denne høsten og vinteren har avdekket er at det har oppstått en ukultur blant våre fremste folkevalgte. En ukultur som går ut på å lure til seg goder de ikke har krav på. Såvel folk fra høyresida som venstresida og selveste lederen av moralpartiet KrF. har vist at det å snike til seg økonomiske goder og privilegier har vært svært utbredt.  Nå er det vanlige folks tur. 

Er det det de mener? At vi nå alle skal følge i deres spor? At vi skal lure til oss og bedra. Alltid sette egne økonomiske interesser foran hensynet til fellesskapet?

Jeg er som dere vet politiker. Jeg driver med politikk fordi jeg har lyst til å være med å påvirke samfunnsutviklingen i den retningen jeg mener er riktig. Ta de riktige velvalgte om du vil.

Jeg blir trist og lei meg og ikke så lite forbanna når den ene saken om juks med pendlerboliger avløser den andre i en lang rekke som synes å være uten ende. Ja bare avløst av en og annen sak om fiktive reiseregninger.

Når våre fremste folkevalgte turer frem på denne måten hvordan må folk flest tro det står til med moralen og lovlydigheten til oss politikere på lokalplan? Når de vi i eget parti mener er de fremste og de beste til å representere oss agerer slik, hvordan står det da til med oss lengre ned i parti-hierarkiet? Vi som ikke ses på som verdige til å sitte ved kongens bord. Hvilke svin må ikke vi ha på skogen når lurendreiere og skattebedragere var de vi satte øverst?

Politikerforakt er et problem. Et problem for den enkelte politiker, men og for demokratiet.  For hvis de folkevalgte, de folket selv har valgt  er skikket til å lede landet hvem skal lede da?

 

9 kommentarer
    1. Ja, nå er det Hadia Tajik, og min mening er at hun er ferdig som minister. Juks, angivelig dokumentforfalskning, pendlerbolig på feil premisser, osv. Så denne usympatiske måten å kommunisere og hennes forsøk på å instruere og ta kontroll over pressen. Helt forkastelig. Syns faktisk Mimir Kristjansson taler tydelig og godt om sakens alvor. Jeg savner at det sies klart og tydelig at hun må trekke seg, at hun må gå. Der er mange som mener det, og jeg tror at det blir konsekvensen. Skal denne personen fortsette i regjering etter dette, og ha ansvar for NAV porteføljen? Det blir i så fall helt på trynet, for å si det enkelt.
      I så fall vil politikerforakten bare øke, dette fordi at der da vil være en åpenbar forskjellsbehandling på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker. Sånn kan vi ikke ha det om vi skal være et demokratisk samfunn.

      Anbefaler å lese disse;

      https://www.dagbladet.no/nyheter/knusende-kunne-endt-i-fengsel/75452496

      https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-tajik-forbanna/75438447

      https://civita.no/blogg/det-er-forskjell-pa-folk/

      https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/47K8y6/vis-aapenhet-tajik

      https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Po2LnR/hadia-tajik-snubler-i-en-skoeske

      Utfordringen i fremtiden vil kunne bli at folk ikke går til stemmeurnene ved valg. Folk vil trolig også stemme i protest, og velge totalt annerledes enn før fordi de ikke lenger har tillit til politikere i enkelte partier. Vi ser allerede at ditt parti har økt oppslutningen betydelig, og jeg forstår hvorfor. Moxnes og Kristjansson snakker på en klar, tydelig og moralsk måte om det som skjer. Jeg registrerer at mange legger godt merke til hva de sier i media, og faktisk sier at de tenker p stemme Rødt. Ditt parti fremstår med etikk og moral, i motsetning til altfor mange av de andre innvalgte på tinget. Jeg savner, og ønsker meg, enda tydeligere krav nå om at Tajik på gå! Jeg håper det skjer, der MÅ være konsekvens for å gjenreise troverdighet.

      1. Jeg tror dessverre du tar feil.
        Altså ikke i din rosende omtale av Rødt, men når det gjelder fremtiden til Tajik.
        Jeg tror ikke hun har det som skal til for å trekke seg “frivillig” (selv om jeg er enig med deg i at det hadde vært fornuftig) Jeg tror heller ikke Støre kommer til å “ofre” Tajik. Det er noe med den posisjonen Tajik har i partiet. Hun er jo prinsessa, eller rettere sagt kronprinsessa og den jeg ser som mest trolig Arbeiderpartiets neste Statsministerkandidat om ikke i 2025 så kanskje i 2029. (Eller i det minste før denne saken begynte å rulle).
        Ung, kvinne med minoritetsbakgrunn. Kan det bli mer perfekt enn det?
        Men det skal bli spennende å følge saken videre. Ikke minst hva Masud Gharakhani foretar seg.
        Jeg tror og en fyr i Trøndelag, Trond Giske koser seg litt om dagen.
        Vi kan nok vente et utspill derfra om ikke lenge, og man kan sikkert si mye rart om Giske. Men han har en helt annen kontakt med grasrota i partiet enn det Støre og Tajik har.

        Jeg håper ikke politikerforakten blir så stor at folk lar være å stemme, Det ville være en fare for demokratiet. Da er det bedre de stemmer på partier som Rødt.

        1. Jeg forstår hvor du vil. Hva hjelper det at «kronprinsessen» med den glitrende og PK riktige bakgrunnen er påtenkt toppvervet når hun selv besudler sin moral sånn hun nå er avslørt? Det går rett og slett ikke at Støre og partiledelsen bare kan trumfe gjennom at hun fortsetter som om ingenting er skjedd. Det blir som å kaste lover, regler og all etikk og moral på bålet, og samtidig utøve null respekt for velgere og demokratiet. Det vil krakkelere og smuldre opp partiets troverdighet, og velgere vil flykte. Det vil helt sikkert skje.
          Saken er mer alvorlig enn Ropstadsaken. Dokumentforfalskning/husleiekontrakt og misbruk av pendlerbolig, mangelfull informasjon til arbeidsgiver osv, Brudd som normaltvis gir fengselsstraff for vanlige folk.
          Er det en slik kronprinsesse AP vil ha, og er det i det hele tatt mulig å la henne fortsette?! Jeg mener; nei. Hva hun selv vil er vel på dette tidspunkt ikke lenger relevant. Hun virker ikke å være i stand til å forstå det på tross av sin juristutdanning og praksis i politikken. I seg selv er det oppsiktsvekkende og bekymringsverdig. Det sier muligens alt om maktsyke, for enhver pris?

    2. Jeg faller vitterlig ikke inn under definisjonen edsvoren regelrytter selv, for å si det sånn, og har vel snodd unna det som snos unna kan hva skattefuten angår selv. Følgelig, ville jeg normalt aldri ha reagert negativt på slikt som dette. Men det er unektelig noe annet når det gjøres av de personene som vedtar lovene!
      Nå får en jo også inntrykk av at avsløringer av nye folkevalgte som har handlet på tvers av sine egne vedtekter popper opp som paddehatter, og det innbyr jo vitterlig ikke til tillit..

      1. At en og annen politiker ble tatt for fusk ville ikke overrasket meg. De er jo som folk flest. Men det omfanget vi har sett vitner jo mer om en ukultur enn om ett og annet sort får.

    3. Eg har en enorm politikerforakt – helt hinsides noen forakt for noe annet,med unntak av to-tre ting,deriblant overgrep mot barn,dyr og andre forsvarsløse – men,det betyr IKKE at eg ikke er svært interessert i politikk !
      Eg tror at veldig mange har det sånn – enorm politikerforakt,men fortsatt svært interessert i politikk.

      Hilsen synskepeggy.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg