Fred….

Akkurat nå skulle jeg ønske at Jens var sentralbanksjef. At han satt trygt og godt i pengebingen til Norges bank og telte pengene våre mens han nynnet på pengegaloppen. Krone en, krone to, krone tre…..  For meg virker det tryggere enn at han skal farte rundt i Europa og Amerika som NATO sin Generalsekretær og snakke om krig og fred og sånt.  Eller krig da, jeg har ikke hørt han snakke så mye om fred.

I går gikk en gammel Ole i dole låt på litt repeat i Drømmehuset. Den heter Fremtidsskrekk. Det var radioen som fikk meg til å søke opp den. Jeg syntes den passet så godt, for den beskrev akkurat hvordan jeg følte det. Trykk på linken under hvis du ikke har sangen fremst i hjernevinningene.

Fremtidsskrekk

Det eneste vi mangler nå, er en gal mann ved makta og en knapp å trykke på…..   Vel, den “gale mannen” vi manglet på 80-tallet er i høyeste grad til stede nå.  Vladimir Putin er liksom ikke det jeg vil kalle en rolig og avbalansert mann som handler rasjonelt.  Og når en gal mann sitter med fingeren på den røde knappen som kan utløse atombomber så vel som den tredje verdenskrig, ja da mener jeg at det smarteste ikke er å forsøke å hisse han opp.

Jeg synes at mye av retorikken, mange av uttalelsene, til Stoltenberg og NATO ikke akkurat har bidratt til å roe ned konflikten heller tvert i mot.

I går var samtaletemaet rundt stuebordet tilfluktsrom.  Hvor er egentlig nærmeste tilfluktsrom? Og hvilken plan hadde vi hvis det ble utløst en atombombe?  Det var Yngste Sønn som bragte temaet på bane.
Vi ramset opp en del gamle tilfluktsrom ved gamle skoler, usikre på om de fremdeles er i bruk. Når jeg i dag sjekker kartet til DSB  (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) får jeg ikke opp mange av de.  Det nærmeste tilfluktsrommet er i blokka der Eldste Sønn bor. Så da blir vel planen vår å dra på besøk til han.

Trenger man egentlig bomberom i en atomkrig? Og hva skjer egentlig her hvis det skulle bli utløst en atombombe i Ukraina eller nærområdet? Kiev er bare 230 mil herfra.
Det som er er skremmende er jo at bomber nå kan detoneres langt vekk fra der de som trykker på knappen sitter. Nord Korea sier de har atombomber som kan treffe USA:  Da har garantert Russland det samme. Og USA kan sikkert nå Russland hvis de skulle ønske det.

Jeg er ikke helt sikker på om Kiev eller Ukraina er det stedet Putin ville utløse en atombombe hvis han bestemmer seg for å trykke på knappen.  Den knappen vil bare bli trykket på hvis han føler seg provosert av NATO og eller USA.  Da er det de – altså oss – han vil ramme.  Og som jeg har nevnt før, jeg tror ikke det er så mye som skal til før han føler seg provosert.
Så mitt håp er at vi andre. NATO, FN og Europa opptrer som siviliserte og rasjonelle mennesker og gjør det vi kan for ikke å provosere Putin.

Det er en grunn til at jeg synes Cold Response 2022 er en dårlig ide akkurat i år. Å samle 35.000 NATO soldater til Vinterkrigøvelse i Norge rett ved den Russiske grensa. Selv om det er en tradisjon og at øvelsen er varslet år i forveien så kan Putin ønske å fremstille det som en provokasjon – som en unnskyldning for å gå til angrep.

Jeg hørte at Utenriksminister Annikken Huitfeldt sa at Russerne er invitert til å være observatører, vel jeg føler det ikke så betryggende om de kommer med krigsskip og soldater for å observere heller.

Utviklingen i Ukraina skremmer meg. Den gjør virkelig det. Og det jeg ønsker meg er en leder som kan si noe klokt og fornuftig som får meg til å bli roligere.  Noe som viser at noen har kontrollen, at alt vil bli bra.
Men Biden og Stoltenberg gjør meg bare mer bekymret.
Støre og de jeg har hørt uttale seg fra regjeringen, vel det virker som om de ikke har mer peiling eller mer snøring enn det jeg har.  De snakker om at de ser alvorlig på det som skjer i Ukraina og vet du hva? Det gjør jeg og. Det gjør ungene mine. Det gjør alle jeg kjenner. Kan dere ikke si noe som er egnet til å berolige meg? Berolige oss?

Det eneste jeg fikk med meg som ga en følelse av “Ja!” var da jeg leste at noen tok til orde for at det vi trengte nå var at en sterk fredsbevegelse som trekker til gatene.  Og ja, jeg tenkte at Ja, det er det jeg trenger! Noen som snakker om at de ønsker FRED! Noen som viser at det er fred vi vil ha. Hva skjedde med Glasnost? (OK, jeg vet det var før Putin).

Jeg har ikke lyst til å høre om sanksjoner, og ikke at på lang sikt kan krisen i Ukraina føre til en vekst for Norsk økonomi fordi den kan føre til økte gass og kraftpriser. (Bra for økonomien for landet, dårlig for økonomien for den enkelte forbruker). Jeg har lyst til å høre noen kloke statsledere snakke om hvordan vi skal skape FRED!!!

12 kommentarer
    1. Hva synes du om denne da? ; https://www.vgtv.no/video/233579/putin-i-tale-det-vil-bli-konsekvenser-man-aldri-foer-har-sett?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row51_pos1

      Så du mener at det Ukrainske folk ikke skal forsvare sitt land fra russisk invasjon og krigshandlinger? Du taler med to tunger, men vekter åpenbart mot å tekkes Putin. Jeg registrerer at du ikke sympatiserer med NATO og hva alliansen representerer, men det er dessverre hva partiet ditt mener. Det er faktisk utfordrende å i det hele tatt forstå.
      Å påstå at Generalsekretæren i NATO hisser opp til krig er å forsøke deg på en retorikk med svært begrenset faktaopplysninger. Det kan være mulig å villede på den måten om folk ikke følger kritisk med i informasjonsflyten i ulike media. Jeg synes at du er svært sparsom og selektiv når du legger ut påstander på denne måten.
      At du også stiller tvil om vår statsminister sin evne og gjennomføringsevne i den alvorlige situasjonen vårt land og NATO er involvert i, er både alvorlig, betenkelig, og ikke minst urovekkende. Dette fordi du representerer et av landets politiske parti.

      Hvilken sten har du gjemt deg under denne vinteren?
      Hvis det er noen som seiler under falskt flagg så er det utøveren av den politikken du stiller deg bak. Det er kanskje på tide å komme frem i dagslys og møte realitetene, og ikke minst ta de innover seg.

      1. Mye av dette svarte jeg på til deg i går og. Men jeg gjentar så gjerne. Jeg er ikke noe begeistret for Putin. Som du kan lese kaller jeg han en gal mann som jeg mener handler irrasjonelt. I likhet med ledelsen i Rødt fordømmer jeg Russlands angrep på og invasjon av Ukraina. La det ikke herske tvil om det.

        Min kritikk av Stoltenberg går på at av det jeg har hørt og lest av det han har sagt så synes jeg lite av det er egnet til å roe gemyttene.

        Ukraina skal selvsagt forsvare landet sitt. Hvordan du klarer å tolke noe annet ut av teksten min forstår jeg faktisk ikke.

        Når det gjelder Støre skriver jeg at han ikke klarer å roe ned min engstelse og bekymring. Jeg vet ikke helt hva han skulle si og gjøre for å berolige meg. Antakelig føler han seg like hjelpesløs som alle andre. Jeg har stircrespekt for Støre. Han var en lyttende Helseminister og gjorde et godt inntrykk meg de gangene jeg traff han som tillitsvalgt. Han framstår som en intelligent mann. Antakelig er det grunnen til at han ikke har den beroligende effekten. Han er for klok til å komme med tomme løfter. For nok en gang Hva skal han si som kan berolige meg?

        Mitt genuine ønske er FRED. Jeg hadde ønsket at vi i 2022 var kommet så langt at vi kunne løse konflikter med forhandlinger og ord i stedet for med bomber og granater.

        1. Vi kan gjerne flisespikke, men det valgte jeg bort i går, også i dag, så kun korte kommentarer herfra.

          Ref. fra ditt innlegg over; «Den knappen (atombombe) vil bare bli trykket på hvis han føler seg provosert av NATO og eller USA. Da er det de – altså oss – han vil ramme. Og som jeg har nevnt før, jeg tror ikke det er så mye som skal til før han føler seg provosert.
          Så mitt håp er at vi andre. NATO, FN og Europa opptrer som siviliserte og rasjonelle mennesker og gjør det vi kan for ikke å provosere Putin.»

          Putin har hisset til krig, og der finnes en lang forhistorie til det, og helt tilbake til 2007. Alt dette kan dokumenteres om nødvendig. På tross av utstrakt diplomati fra NATO og EU invaderer Putin nå Ukraina med militær makt. Putin er en eneveldig diktator.

          – Og dette mener altså du at Europa skal sitte stille og se på?!

          Nå er Russland kastet ut av Europarådet, det sier vel det meste om Kreml sitt syn på menneskerettigheter, demokrati og rettsstatsprinsipper.

          1. Vi er i enige om at Putin har ansvaret for det som nå skjer i Ukraina.
            Og nei, vi skal ikke sitte stille å se på det som skjer.
            Det gjelder å finne den rette måten å få slutt på blodbad, krig og brudd på folkeretten.
            Jeg tror at den veien ikke går gjennom å øke temperaturen på konflikten.

            Hva man konkret skal gjøre for å få slutt på krigen. Få Russland til å trekke seg ut av Ukraina, vel det vet jeg ikke.

            1. Vet du, det har du helt rett i det vet ikke jeg heller. Det er ingen forskjell på Russlands eksperter, bare graden av uvitenhet. Sier som Tjekhov.. På Russland kan forstanden ikke fatte..

    2. Jeg synes dette er kjempeskummelt. Føler så med Ukraina. Det høres ut som det har rabla helt for Putin. Snakker om at ledelsen i Ukraina er narkomane og nynazister. Hva slags uttalelser er det? Han høres helt sprø ut og det er skremmende. Og han gærningen her har tilgang på atomvåpen 😭

    3. En som styrer et land bør kunne ta vare på mennesker og ikke gjøre andre vonde handlinger..
      Det er ikke slik man skal bruka makta si!

    4. Nå kan bare Bien evt utdype sitt bidrag her. Selv vil jeg kun si at Biens sitat baserer seg på at Russland har lange tradisjoner for romantisering og mystifisering. Som; «Russland kan man ikke fatte med forstanden. På Russland kan man bare tro» – noe som er et sitat fra dikteren Fjodor Tjuttsjev.
      Jeg vil ikke karakterisere ordene som støtte til Putin handlinger, men mere som akkurat det vi har sett, og ser, av uforutsigbarhet. Putin sier jo en ting, og gjør noe annet. Putin ble kalt for løgner, og det fra vår utenriksminister Anniken Huitfeldt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg