Amsterdam

  • Det var deilig å komme til Amsterdam, for her er det i år vår allerede i januar. Jeg som hadde sett for meg islagte kanaler hvor folk gikk på skøyter har blitt møtt av blomstrende forsythia, krokus og påskeliljer. Utrolig godt. Jeg er som kjent ikke så glad i vinteren.

Vi startet samlingen med lunsj på en av kanalbåtene, så fikk vi sett en del av byen mens vi spiste.  Mye flott moderne arkitektur. Jeg har folk som arbeider med byutvikling mye å lære. Jeg lærte og noe. I Amsterdam betalte man, i hvertfall i tidligere tider, eiendomsskatt ut fra hvor lang fasade et hus hadde. Det gjorde at husene ble svært smale, men gjerne høye og ikke minst dype.

Etter lunsj dro vi tilbake til hotellet og sjekket inn, og et kvarter senere var det tid for byvandring. Her går det i ett. Vi hadde flink guide, som hadde mye interessant å komme med. Det er relativt rimelig å bo her. Bilutgiftene for en 70 kvadrats leilighet utgjør ca 20% av en gjennomsnittslønn. Det gjør at nederlendere prioriterer fritid, og ca 70 % av kvinnene arbeider deltid.  På byvandringen var vi også en liten gåtur gjennom ett av byens “red light district”.  Jeg husker guiden forklarte omstendig om fenomenet da jeg var her som 15 åring i 82. Jeg var da rimelig prippen og puritansk, og visste ikke hvor jeg skulle se hen.  Vi fikk og en innføring om “coffee-shop” uten at vi var innom noen, men den søtlige lukta av gras river godt i nesa i enkelte bakgater.

Vi var ved blomstertorget, og får jeg god tid i morgen skal jeg gå dit å kjøpe med meg noen tulipanløk. Det var og en ostebutikk like borte i gata her., men det er kanskje ikke lov å ha med en sånn stor til ost hjem? Må Google litt…

Etter et par timers byvandring fikk vi ett par timers pause før det var ny gåtur.  Nå fikk jeg bedre tid til å studere hotellrommet mitt, og for et rom! Skal ta mange bilder i morgen og lage et eget innlegg.  Vil bare si at jeg koser meg i ei kjempeseng med 5 digre puter og ei diger dobbeldyne.

Etter pausa var det ut å gå igjen. Det var tid for middag. Vi spiste på en indonesisk restaurant. God mat og hyggelig selskap.

Etter maten dro halvparten tilbake til hotellet, og halvparten på pubrunde. Jeg var blant de fornuftige som tok strake veien til hotellet. Noen satte seg i hotellbaren, men jeg tok heisen opp til rommet. Over 17000 skritt og 13 km med gåing har satt sine spor i en sliten kropp. Nå var det godt å finne senga.

4 kommentarer
    1. Moro å se byen når man er der, og dere har virkelig vært på farten disse dagene! ☺️ Jeg trodde det også var is på kanalene der nå, men mye bedre med vårstemning.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg