Best før….

I matbutikken der jeg handler til daglig har de en sånn del hvor mat som snart går ut på dato og som selges til halv pris blir plassert. Jeg tar alltid en kikk der om de har noe som frister.  Jeg er opptatt av å forhindre at fult brukbar mat blir kastet, men mest fordi det er god økonomi i å ta en titt. der.  Hvis du for eksempel ikke helt vet hva du skal ha til middag, og de har  en pakke svinekoteletter til 24.50,ja da er liksom det middagsvalget tatt.

Her om dagen ble jeg hoppende glad og nesten fra meg av glede.
De hadde en bit ekstra vellagret Norvegia til halv pris.   Jeg er utrolig glad i moden ost. Ost som har ligget og modnet litt lengre enn de vanlige ostene.  Er i mitt ess når jeg får ordentlig moden ost i Italia eller Frankrike.  Sikkert mye godt i ostedisken på Meny og, det blir mest til spesielle anledninger.Som når jeg samler folk til ost, vin og løsing av verdensproblemer rundt bordet i spisestuen.

Ekstra vellagret Norvegia er en ost som er lagret i minimum 15 måneder.  Nå holdt den altså på å gå ut på dato…
Det blir litt som å si at en god årgangsvin går ut på dato….
OK, ost og vin varer ikke “til evig tid”. Årgangsvin blir eddik, og vellagret ost blir for vellagret etter en stund.  Men det er en god stund etter best før datoen…

Flaks for meg.

4 kommentarer
    1. jeg gjør som deg,titter innom hylla med halvpris varer før jeg handler videre.Som avgått melkebonde nå hvet jeg jo att meierivarer holder lengre en datostemplingen,vi lærte en gang att bestfør dato på ost kunne en kalle velagret et år etter den datoen,blir bare bedre av det :=)

    2. Sånn gjør jeg også i butikkene. Det er ikke alt jeg vil ha etter dato, men jeg har funnet mye spennende. Det lønner seg nok å være på plass tidlig på formiddagen. Jeg er ikke ofte så tidlig ute. Det ene året dro jeg hjem så mange eggekartonger jeg fikk med fra Rema. Det stod en palle egg til halv pris.Folk er dumme om de tror egg ikke kan brukes etter dato. De holder og holder i ukevis i kjøleskapet.

    3. Jeg pleier også å ta en titt i den hylla i min butikk, men på det tidspunktet jeg er der er det ikke så mye spennende der lenger. En god og vellagret ost er ikke å forakte nei 😋

    4. Jeg pleier også å ta turen innom disken med nesten utgåtte varer når jeg er på butikken. Mye av det kan fryses om det ikke skal brukes med en gang, og ost blir bare bedre etter datoen. Det har hendt jeg har kjøpt Edamer-ost etter jul for å ha til neste jul, – blir mer smak da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg