Bevæpna politiker

Sånn for ordens skyld. Våpenet på bildet er en startpistol, og bildet er tatt i forbindelse med et av familiens påskeskirenn. Som politiker er “våpenet mitt” ordet. Gjerne ladet med både sarkasme og et snev av ironi.
Andre politikere tyr til andre våpen. Muligens ikke i de politiske debattene, men dog.

Den finske riksdagspolitikeren Timo Vornanen for eksempel.
På torsdag var det plenumsmøte i Riksdagen som skal ha vart til klokken 02 natt til fredag,  Om Vornanen var der til møtets slutt vites ikke.

Ved 03.30 tiden havnet Vornanen i en krangel med en mann fra et annet selskap, på utestedet og karaokebaren Ihku.
Man kan ikke vite med sikkerhet, men det er nærliggende å tro at Vormanen har gått fra Riksdagen og til Ihku uten å ta en tur hjem først. Jeg vet i det minste at hadde jeg kommet hjem rundt klokka 02 om natta etter et langt politisk møte, ja da hadde nok senga lokket mer enn å ta en tur på byen.
En øl, kanskje med kolleager, på veien hjem. Ja, det kan jeg se, men hjem og så ut igjen på den tiden av døgnet… Vi snakker om en voksen mann på 54 år.

Nok om det.
Etter krangelen inne på baren befant kranglefantene seg raskt utenfor karaokebaren. Det går ofte slik når man krangler i en bar. Utenfor tok plutselig Vornanen frem et finkalibervåpenet han hadde med seg. Han pekte løpet på våpenet mot de tilstedeværende. Etter dette skjøt han ett skudd i bakken.
Politiet kom raskt til stedet, og Vormanen ble pågrepet og måtte tilbringe natten og litt til i politiets varetekt. Først på lørdag ettermiddag ble han sluppet ut.

Vormanen har lisens på våpenet fordi han er jeger, men dog.  Hvorfor går en 54 år gammel fyr på bar med våpen? Hadde han også med seg våpenet på møtet i Riksdagen? Er det vanlig for finske riksdagsmedlemmer å vandre rundt med våpen i dokumentkofferten eller på innerlomma?

Ut fra reaksjonene i det finske politiske miljøet er finkaliber våpen eller andre våpen ikke en del av vanlige hjelpemidler i politisk arbeid.

Hvilket parti Vornanen representerer spør du? Han representerer Sannfinnene. Sannfinnene er et nasjonalistisk og populistisk politisk parti i Finland. Sannfinnene ble grunnlagt i 1995 på restene av Finlands landsbygdparti. Sannfinnene ønsker en restriktiv flyktning- og innvandringspolitikk basert på prinsippet om assimilering. Partiet vil styrke forsvarsevnen og grensekontrollen, og kritiserer den politiske integrasjonen i EU.
De fikk en oppslutning på 20,1% ved valget i 2023 og har 46 representanter i Riksdagen og er det nest største partiet.

Jeg føler det skremmende at godt voksne Risdagsmedlemmer vandrer rundt med våpen på seg på bar og kanskje og på politiske møter. At en voksen mann som har permisjon fra sin stilling som politimann går rundt med våpen, og skyter med det i sentrum av byen nattestid. Selv om han skjøt i bakken.
Det som skremmer meg mest med dette er at et medlem av Riksdagen ikke har bedre gangsyn.

En ting er at Riksdagsmedlemmer, og stortingsmedlemmer for den saks skyld skal velges av folket. At de ikke er feilfrie og har levd feilfrie liv. Jeg vil heller ha et menneske som har vært ute en vinternatt til å være med å lede landet enn en politisk broiler som har studert samfunnsøkonomi og gått gradene i ett eller annet parti-hierarki.
Men jeg tenker at når de er valgt til et slikt verv, ja da kobler du inn hjernen før du begynner å vandre rundt i samfunnet.

 

 

 

8 kommentarer
    1. Skjønner ikke hva folk skal med våpen jeg. Hvis man vet man har et hissig temperament så skjønner jeg i alle fall IKKE at de går rundt med det. Ekkelt.

      1. Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk går rundt med våpen. Om denne finske politikeren har et hissig temperament aner jeg ikke. Men han trakk pistolen og skjøt i bakken etter en nattlig krangel på en bar. Det går jo ikke en helg uten at man hører om lignende hendelser, altså skyteepisoder ute i det offentlige rom. Skummel utvikling.

    2. Skjønner heller ikke at man skal med våpen på en bar. Han må jo en meget hissig person som ikke evner å diskutere uten å fly i flint.

      1. Tja, jeg vet ikke hva som var bakgrunnen for krangelen. Langt på natt. Mulig alkohol med i bildet. Selvsagt kan det smelle. Men å ha med våpen, enten man skal i riksdagen eller på bar sinner jeg litt rart.

    3. Kniver og våpen nå i disse tider – er ikke greit…Og alkohol også…
      Ble skremt av å lese om dette jeg. Ikke hørt den histroen der før.

        1. Trist ja..
          På ferja i går lå det en kniv..
          Føreren jobbet sikkert med tau og knuter når ferja lå ved kai.. Men jeg likte ikke at kniven lå på et sete..slik..hvor skulle man rømt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg