Bokanmeldelse….

Øverst på bloggtoppen troner fremdele Kona til og hennes sprøstekte løk, Det skrev jeg om i går. Ikke det at det hjalp meg oppover på bloggtopplista.  Dalte nedover til en 53. plass.  Her må det nok produseres noe bedre snart..

Vel, i dag tar jeg for meg bloggen som ligger på plass nummer 50.  Det er Lillasjel.  Jeg har vært innom bloggen fra tid til annen, men kan ikke kalle meg en fast leser.  Du vet, en slik blogg du klikker innom når overskriften fanger når du skroller deg gjennom forsiden.
Av presentasjonene av seg selv på bloggen ser jeg at kvinnen bak bloggen er en “evigung gudinne fra Isfjorden”.  Jeg likte den presentasjonen!  Evig ung – og eldre enn meg…..
Innlegget jeg skal kommentere er en bokanmeldelse.   Jeg liker bøker, dette blir gøy!

Boka heter “Under en brennende himmel” og er skrevet av Mark Sullivan, og Lillasjel har kjøpt sitt eksemplar på matbutikken, jeg antar det er en paperback. (Ikke det at det betyr noe.)

Romanene er basert på en sann historie.  Historien om Guiseppe Lella, også kalt Pino og utspiller seg under andre verdenskrig.  Pino er en ung tenåring ved krigens start og muligens litt tilfeldig får han oppgaven med å hjelpe italienske jøder over Alpene til sikkerhet i det nøytrale Sveits.
Senere under krigens gang blir han vervet som tysk soldat og får som attenåring oppgaven med å være sjåføren til Hitler-Tysklands representant i Italia general Hans Leyers. Pino ser nå muligheten til å spionere på nazistene og dele informasjon videre med motstandsbevegelsen.

I følge Lillasjel er det en gripende historie som hun vil huske lenge.  Jeg tror henne.  Slike historier gjør inntrykk.

Jeg har en høy stabel med uleste bøker, og tror ikke jeg skal supplere den haugen med det første.  Men Gamle Gubben Grå sluker flere bøker i uka og elsker alle bøker om andre verdenskrig.  Kanskje jeg skulle kjøpe den til han?

Gå inn og sjekk Lillasjel Du finner sikkert noe av interesse.

3 kommentarer
    1. Takk 🙂 Jeg forventet meg jo et innlegg i typisk Kjerringtankerstil, men det her var det jo bare snilt. 🙂 Ja boken var bra. Jeg fikk den av forlaget men den kan som du skriver, kjøpes i dagligvarehandelen 🙂 Koselig at du stikker innom 🙂

    2. Og gamle gubben grå vil garantert like denne. Liker han bøker fra den andre verdenskrig anbefaler jeg varmt Stein Arne Nistads trilogi, Seks dager i april, Den tapte våren og Askefall. Det er romaner basert på det Nistads slekt opplevde i Norge under krigen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg