Bokbad

Unnskyld dårlig bilde, men det var det beste jeg klarte å få til i går. Flyr jo ikke rundt i en stor kinosal med 250 mennesker å konkurrerer med lokalavisa om de beste bildene.
Bildet skulle vise Odd Karsten Tveit i samtale med Audun Bakkerud. Jeg var nemlig på Bokbad på onsdag. .

Odd Karsten Tveit burde være kjent for de fleste. Tveit var utenrikskorrespondent for NRK i tre fireårsperioder, fra 1979 til 1983, fra 1990 til 1994 og fra 2003 til 2007, samt et sommervikariat for Kjell Gjøstein Resi som Midtøsten-korrespondent sommeren 1978.
Siden 1978 har Tveit hatt Midtøsten som interesseområde og arbeidsfelt, først som utenrikskorrespondent, senere som major i UNIFIL og som faglitterær forfatter.
Han har bodd i Amman, Beirut, Kairo og Jerusalem.

I høst ga han ut boka Palestina : Israels ran, vårt svik, og det var denne boka bokbadet handlet om. Boka har Tveit jobbet med i en årrekke virket det som. Den kom ut i september, før den siste utviklingen i striden mellom Israel og Hamas. Palestinakomiteen på Ringerike sammen med Den Palestinsk Norske Forening, biblioteket og Norli bokhandel hadde avtalt dette bokbadet med Tveit allerede i april.

Nå ble vet både boka og bokbadet langt mer aktuell og interessant enn det både arrangørene og Tveit hadde sett for seg. For arrangørene her ble bokbadet derfor flyttet fra en krok inne på biblioteket til en stor kinosal. Heldigvis er kino og bibliotek her i byen vegg i vegg. Og ja kinosalen var rimelig full. Å høre han som mange av oss tenker på som stemmen fra Midt-Østen forklare litt om bakgrunnen for en krig og konflikt det er vanskelig å sette seg inn i var en mulighet mange ville ha med seg. Kinosalen var så og si helt full. Tror de sa det var rundt 250 stykker der.

Jeg ble litt klokere. Men jeg skal ikke begynne å skrive lange blogginnlegg om konflikten mellom Israel og Palestina. Den er for langvarig og komplisert til det.  Men det var helt klart å høre Odd Karsten Tveit i samtale med lokale Bakkerud rundt boka og konflikten. Det var en kunnskapsrik mann som satt på podiet. Det var og tydelig at han virkelig var engasjert.

Jeg kjøpte ikke boka.
Ikke fordi jeg ikke kan tenke meg å lese den. Det kan jeg helt klart. Men jeg har en relativt stor stabel med uleste bøker jeg har planer om å lese. Jeg må begrense mine bok-innkjøp. Kan heller låne den på biblioteket hvis jeg skulle gå tom for bøker.

 

2 kommentarer

      1. Nei man kan ikke kjøpe alle bøker man har lyst på.
        Ja det er ikke rart at mange møtte opp. Det var en flott anledning til å få litt mer kunnskap. Gratis var arrangementet og.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg