Bokoppdatering….

Husker dere bokstabelen jeg liksom skulle få litt mindre mens jeg lå her med beinet i gips? Hvordan har det gått med det prosjektet? Det er jo flere uker siden jeg delte en bokanmeldelse av en bok jeg har lest.

Vel som den observante leser vil observere har stabelen ikke minket men derimot vokst med to bøker. Det er noe med denne bokklubben og å huske på å avbestille å gjøre….

Så hva har så jeg drevet med? Har jeg bare ligget og surmult og ikke lest så mye som en bokstav?

Vel, det har nok vært litt surmuling under pelspleddet, jeg skal ikke nekte for det.  Men jeg har da lest litt. Har kommet 262 sider ut i boka Pengeland av Oliver Bullough.

Det er en bok om hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet.  En bok i følge anmeldeldelsen til John le Carré alle politikere og pengefolk i hele verden bør lese.

Bullough forteller gjennom en lang rekke historier historien om hvordan finansinstitusjoner i Europa og USA har blitt sentre for hvitvasking.  Skatteparadiser, maleriske pass, korrupsjon, amerikansk hemmelighold, skallselskaper i Panama, trusler i Jersey,  stiftelser i Liechtenstein – når de superrike på denne måten kan betale seg fri fra gjeldende lover og regler, undergraves demokratiet.

Boka er utrolig interessant.  Flere avsnitt har blitt lest høyt for Gamle Gubben Grå og diskutert rundt salongbordet.  Men den er litt tung. Mye å fordøye. Og når jeg gikk på smertestillende klarte jeg ikke mange sider før jeg rett og slett sovna.

Nå er jeg snart ferdig.  Fremdeles like fascinert.  Forhåpentligvis går det og raskere med lesinga når jeg får lesebriller i løpet av uka.

10 kommentarer
    1. Det er jo bra, kjekt å lese litt….Går trekt med meg om dagen. Ser litt på serier så da går tida!
      Høres ut som en interessant bok!

    2. Om du er medlem i bokklubben er det jo en app. Jeg går bare inn der og avbestiller. Enkelt og greit. Helt sikkert en interessant bok, men for tiden lider jeg av boktørke.

    3. På det meste var jeg medlem av 3 bokklubber. Selv om jeg følte jeg var flink til å avbestille ble det veldig mange bøker. Og jeg hadde et prinsipp om at alle bøker skulle leses. Toppen 10 bøker har jeg gitt opp før jeg kom til slutten.
      Et prinsipp er et prinsipp.
      Nå bruker jeg nettbrett og bestiller ny bok på 123.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg