Da jeg fikk på barneskolen på 1970-tallet lærte jeg at det var tre byer i Buskerud. Drammen, Hønefoss og Kongsberg. Senere har også Hokksund fått bystatus, men så vidt jeg har fått med meg er det ikke flere av tettstedene våre som har påberopt seg å blitt by. Så når man snakker om Buskerudbyen som en by så synes jeg at det er er relativt unøyaktig begrep.
Nå inneholder den såkalte “Buskerudbyen” Både Drammen, Hokksund og Kongsberg og regnes som et arbeids- og boområde. Det er liksom bare Hønefoss av byene i Buskerud som ikke er med i den såkalte Buskerudbyen. Det bekymrer meg litt. Det er fort gjort at Hønefoss kommer enda mer i bakleksa når den liksom må klare seg selv.
Det jeg syntes var interessant var at de arbeidet for å få til to tog i timen hver vei på strekningen mellom Drammen og Kongsberg. Bane Nor mener at da må man ha dobbeltspor på hele strekningen, men så har det blitt utarbeidet en rapport eller noe slikt i det minste noen som hevder at man ikke trenger dobbeltspor. Det gjør jo prosjektet lettere gjennomførbart og langt rimeligere. Interessant.
I perioden 2013 til 2015 var jeg ansatterepresentant i styret til Vestre Viken som jo er sykehusene i Buskerud + Bærum. I den perioden vedtok vi hvor det nye sykehuset i Drammen skulle bygges. Kommunestyret i Drammen og spesielt Drammen Høyre med Tore Oppdahl Hansen og Kristin Øhrmen Johnsen i spissen brukte mye krefter og ressurser på å få det sykehuset nettop til Drammen. Det fantes både like bra og billigere tomter. Jeg mente at et alternativ i daværende Nedre Eiker var det beste.
Vel, det ble Drammen og Brakerøya til slutt. Enstemmig vedtatt. Ja, jeg stemte for Brakerøya jeg og. Det var et intenst press mot styremedlemmer som hadde en annen mening enn Drammen Høyre. Blant annet med bruk av First House. Så når man til slutt fikk inn noen formuleringer som trygget fremtiden til Kongsberg sykehus ble det enstemmighet for Brakerøya. Man må noen ganger svelge noen kameler selv om man ikke helt liker smaken.
Et av argumentene mot Brakerøya var fremkommelighet. Både for pasienter, pårørende og ikke minst ansatte. Men alt var så til grader løselig i saksfremlegget. Bane Nor ville anlegge ny togstasjon så og si på sykehuset, parkeringshus var mef i planen og infrastruktur med nye veier og broer var ikke noe problem. Alt kom til å være på plass lenge før sykehuset står ferdig.
Jeg mener den opprinnelige planen for åpning var 2024. Jeg tror den er litt utsatt. Prosjektet tar litt mer tid enn planlagt. Parkeringshuset er tatt ut av prosjektet, eller skal vel i det minste bygges og driftes av private. Den beslutningen ble tatt tidlig i prosessen. Når kostnadsrammen ble kuttet var slike ting som parkering noe av det første som røyk. Eller det blir selvsagt parkering for pasienter og pårørende, og i en viss grad til ansatte.
Når jeg så på møtet i går hører at man ser på infrastrukturen til det nye sykehuset som en utfordring. At man fremdeles mangler broer som politikerne lovet for 10 år siden at selvsagt skulle være på plass god tid i forveien og at man ikke har noen plan på når de kommer…. At man lurer på hvordan man skal få flest mulig av de ansatte (og gjerne pårørende og pasienter og) til å gå, sykle eller kjøre kollektivt til sykehuset…. Når alt dette fremdeles blir sett på som utfordringer, ja da lurer jeg på hva de som planlegger og bestemmer har drevet med de siste 10 åra. Og ja, jeg stillte spørsmålet under lunsjen til en som tidligere hadde representert Drammen Høyre. Merkelig fikk jeg ikke noe godt svar….