Byutvikling

Byutvikling kalles det, og skal liksom være positivt. Men er alltid utvikling positivt? Innen medisinen der jeg har hatt mitt virke vet vi at et sykdomsforløp kan utvikle seg både i positivt og negativ retning. Det samme kan økonomien til en bedrift, en konflikt mellom to parter, bensin- mat- og strømpriser. Arbeidsledighet, reallønnsvekst… Ja de fleste områder jeg kan komme på kan utvikle seg både positivt og negativt. Men én by kan altså bare utvikle seg til noe bedre. Det høres ikke logisk ut for meg.

For at det skulle medføre riktighet, altså at byutvikling alltid er positivt  ja da må vel drn byen være så ille at det godt kan gjøres å få det værre. Riktig så ille sto det vel ikke til med Hønefoss, selv om det vel aldri har vært verdens mest spennende by.

Ikke er jeg sikker på at all utvikling i denne byen bare har vært positiv. I dette innlegget vil jeg gi dere noen eksempler.

Her for eksempel. Se på den fine, grønne gressplenen. Perfekt klippet og uten det minste tegn til løvetann eller annet ugress. (Bortsett fra at det lå en diger hundedritt litt leger bort. Ikke Charlie Chihuahua sin. Jeg plukker alltid opp, og den var nok fra en langt større hund.) Vet du at denne plenen er like fin og grønn hvis vi gikk her en snøfri januardag med minus 30 på gradestokken?  Plenen er av plast. Du vet  sånn balkonggress mange har på balkongen.  Er plast-plen en positiv utvikling?

Plast-plenen ligger mellom et relativt nytt boligprosjekt og samfunnshuset som snart blir byens nye kulturhus. Det har vel begynt på den prosessen, og enda flottere skal det bli. Jeg har sett tegningene.

Jeg skal ikke nekte for at samfunnshuset har blitt penere.  Men det skulle i grunn godt gjøres om man hadde klart å få det til å utvikle seg i feil retning. Fra det ble reist i 1962 har vel hele bygget mest minnet om noe som hørte hjemme i datidens østblokken. Den eneste måten man kunne få til en negativ utvikling på den bygningen ville være å la den stå og forfalle.

Vel, vi har nok av bygg i denne byen som har mått lide den skjebnen.  Er ikke det og en del av utviklingen, og la Villaen og den gamle prestegården forfalle? Er det en positiv utvikling? Jeg håper de fleste dvarernei på det spørsmålet selv om jeg vet at noen helst vil fjerne søt som har vært og erstatte alt med noe nytt. Selv folka som bor her.

De  nye kirken som erstattet den som brant. Jeg var utrolig glad I den gamle kirken. Jeg er også utrolig glad i den nye kirken. Jeg synes den er kjempefin. Skikkelig kul.  Når noe gammelt brenner ned er det greit å erstatte det med ny arkitektur. Slike bygg skal speile tiden de er bygget i. Utvikling som jeg finner naturlig og fornuftig. Altså erstatte det som må erstattes. Ikke rive alt gammelt.

Men tilbake til kirken.  Bildet over er tatt på høyre side av hovedparten. Ser vi på venstre side av hovedparten vet jeg ikke om jeg er like fornøyd med utviklingen.

Noen ganger sier bilder mer enn ord.

Hvis de som er veldig opptatt av byutvikling får det som de vil blir det snart et 10 – 14 etasjes høyt kontorbygg mellom klokketårnet (uten klokke) og fossen.

Jeg spør nok en gang; er all byutvikling alltid positiv?

6 kommentarer
    1. Nei, ikke all utvikling er positivt. Jeg synes det er stygt med høye blokker i strandsonen. De tar mer og mer av fjæra. Fyller ut for å kunne bygge. Plastplen er ikke bra. Det samme med den kunstige gressmatten på fotballbanen.

    2. Det er vel bare en ting å si om Hønefoss, det er en merkelig by. Til å ha vært en arbeiderpartiby så lenge jeg kan huske så har det vært veldig trått med å få til ting. Alt tar sånn tid og skal diskuteres og debatteres i det uendelige. Et eksempel er vel offentlig do i sentrum. Så det sier vel sitt når en sånn liten vesentlig ting skal gjennom 70 møter og utvalg i (ja det nærmer seg vel 10 år siden siste offentlig toalett ble stengt?) og det ennå ikke er en do tilgjengelig… Etter min mening har Hønefoss feil fokus. Det skulle vært fokus på arbeidsplasser isteden for boligblokker i sentrum.

      1. Arbeiderpartiet har styrt sammen med Høyre (og KrF og Venstre) i det minste de siste 10 åra. Det offentlige toalettet er jo en farse hvor lang tid det har tatt. Byggingen er i gang nå. Høyhuset på brua skal være kontorer så det betyr jo arbeidsplasser – i det minste hvis behovet gor kontorer er til stede

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg