D-kjendiser i kø…

Har dere lagt merke til det dere og? Den lange raden av C- og D-kjendiser som formelig står i kø for å slakte regjeringens smitteverntiltak? Jeg synes det er besynderlig at man ønsker å fremstå som relativt lite smart bare for å oppleve litt av magien ved tidligere tiders popularitet.

Jeg er liksom ikke noen forkjemper for den sittende regjeringen. Går det som jeg drømmer om bytter vi de ut med ei blodrøde regjering om 297 dager. Men når jeg hører slike uttalelser som “De som er syke og gamle skal jo bare dø likevel” (Kari Jaquesson) eller “Hvorfor stenge operaen? Folk fra Somalia og Pakistan går ikke på teater og opera” ( Elin Ørjaseter), ja da tenker jeg “Er det mulig?”

Er samfunnet virkelig blitt så kaldt at det er de sterkestes rett som rår? Er det slik at hvis du er gammel eller syk, og ikke kan delta i verdiskapningen så er det takk og farvel?

Er det slik at kultureliten eller de som tror de er det mener seg berettiget til å hevde at mennesker fra Pakistan og Somalia ikke går i operaen? Eller ønsker Ørjaseter seg et samfunn der “høykultur” som opera er forbeholdt den hvite overklassen?

Slike holdninger som det disse D-kjrndisene bærer til torgs skremmer meg. Ja det gjør de virkelig. Hvor er samfunnet på vei?

 

9 kommentarer
    1. Man kan begynne å lure.. å noen ganger lurer jeg på hvilken «hårfarge» de nevnte personene har. Jeg blir så sint at jeg kan nesten ikke snakke om det!

      1. Først og fremst må det sies at det etter mitt skjønn må være rom for- og ‘lov’ til å uttrykke uenighet til landets håndtering av pandemien, for ikke snakke om flertallets oppfatning av saken uten at en selv og/eller ens meninger blir betegnet som ‘dum/dumme’ av den grunn. Ingen er tjent med at de meninger som bryter med de rådende politisk korrekte rammer blir fortiet fordi de frykter å stemples som dumme med ditto tap av anseelse. Alle må kunne fremme sine meninger uten å risikere å bli ‘høvlet ned’, selv de hvis meninger en opplever som regelrett farlige, giftige og/eller avskyelige. Når det er sagt, må en også kunne kreve en viss saklighet fra de som ytrer seg, så jeg har jo derav en viss forståelse for at enkelte innslag i debatten blir møtt med en viss oppgitthet..
        Samtidig syntes det viktig å ha på minnet at dette dreier seg om skriftlig kommunikasjon, og vi som blogger vet vel bedre enn de fleste hvor lett det er å bli stående igjen med en ordlyd/ordvalg som har en allmenn forståelse som er en helt annen enn hva som var ment å formidle.. At f.eks Kari Jaqueson mente å uttrykke seg slik ordlyden tilsier, syntes for meg svært liten sannsynlig, da en rasistisk holdning hos et menneske som ikke bare er gift med en etnisk afrikaner men i tillegg er mor til to som er adoptert fra kontinentet, rett og slett ikke er forenlig.

        1. Ytringsfriheten står sterkt.
          Men hvis en med sine handlinger, mer enn ytringer bidrar til at en pandemi blir mer langvarig enn nødvendig eller enda verre at en setter andres liv i fare ved å være egoistisk i opposisjon til rådende regelverk, mener jeg man kan få sitt pass påskrevet.
          Å mene og hevde at tiltakene er feil, er en hvers borgers rett. Men selv om man er uenig, må man likevel forholde seg til de regler som gjelder.
          Kari sine uttalelser har jeg ikke sett skriftlig, annet enn gjengitt av andre. Derimot har jeg sett en video hvor jeg tror sjansen for å bli sitert feil blir litt vanskelig. Og ja, det er hun selv som har produsert og offentliggjort videoen. Jeg regner med at hensikten vår, i tillegg til å oppleve littpopularitet, komme i mediene, å skape debatt.
          Ørjaseter forholder seg muligens til reglene.
          Der var det raseteorien om at enkelte etniske grupperinger er de som er smittet, og at kulturinstitusjoner ikke bør stenges da disse etniske grupperingene ikke benytter seg av dette tilbudet. Rasistiske uttalelser, stigmatiserende idioti forholder jeg meg retten til å påpeke,

    2. Og sånne folk går det ikke å diskutere med en gang heller, de er bare FOR låst i sin egen verden. Slipper ikke inn en tanke som ikke er der fra før…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg