Dagens tema; Biteringer…

Dagens Bunnblogger Benteslilleverden skriver om hjemmeheklede biteringer.  Så dagens tema er altså bitering. Jeg tror noen og en hver av oss, ikke minst jeg kunne trenge en bitering og bite litt i før vi kom med den litt spydige kommentaren. Eller hva med en rangle, noe å bedkjeftige fingrene med før vi hamret løs på tastaturet og postet i kommentarfeltet?   Jeg kunne komme med mange sammenligninger mellom svært små barn og kommentarfeltet på diverse blogger. Ja og mellom svært små barn og bloggere og.  Det er noe med at man må opp i en viss modenhet og alder før man forstår at ikke hele verden dreier seg om dem. Jeg mener det vanligvis skjer rundt to års alder, men jeg er ingen ekspert på feltet.

Men tilbake til biteringer. Et litt mindre farlig tema. Biteringene til Bente er veldig søte, og jeg tror fint jeg kunne klare å hekle en slik.  Fin og god for en liten baby.

Jeg googler litt om biteringer.  Tenkte kanskje jeg kunne finne noen historiske fakta eller annet fun-facts, men det er mest reklame som dukker opp.

Jeg morer meg litt over “pedagogisk riktige biteringer” og debatten på diverse mamma-forum om hva som er den perfekte leke for barn på tre måneder. (Selvsagt viktig å huske produsent og årsmodell. 2021 utgaven av ranglen fra Jungelbaby kan selvsagt ikke sammenlignes med rangle Brio produserte i 2020.)

Men det er når jeg kommer inn på en side for “Munnmotoriske leker” jeg virkelig er glad for at jeg ikke er ung mor – eller far i dag.  Det kan søren meg ikke være lett. Hør bare: “Munnmotoriske leker og øvelser bygger opp de motoriske ferdighetene som kreves for riktig fôring og taleutvikling. Vårt utvalg av munnmotoriske leker vil hjelpe deg med å forbedre styrken og koordineringen av barnets lepper, kjeve, kinn og tunge.”

Alle småbarnsforeldre vil jo selvsagt gjøre det de kan for barnet sitt, ikke minst når det gjelder for eksempel taleutvikling.  Og på denne nettsiden kan du få kjøpt alt du trenger for nettopp å øve opp barnets munnmotorikk. Det jeg spør meg om er om man virkelig trenger en biteleke til 336,- kroner for å oppnå det? Vi har jo vokst opp og utviklet oss relativt greit vi som ble født før slike finurligheter kom på markedet.

Etter å ha studert bitering-markedet blir jeg enda mer begeistret for Benteslilleverden og hennes heklede biteringer. Så enkelt, så søte og jeg er overbevist om at de vil gjøre nytten. Nemlig stille kløen i kjever hvor små melketenner er på vei ut. Det enkleste er ofte det beste.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Her må jeg bare få berømme egen menneskelig fortreffelighet, altså.. Kjenner faktisk en tåre i øyekroken i det jeg erkjenner at jeg har greid det kunststykket å snakke klingende rent på både norsk, svensk & engelsk, samt tygge og svelge enhver bit av hvert måltid inntil jeg blir mett UTEN NOEN som helst form for munnmotoriske opptreningsremedier!! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg