Dagens utfordring

Når man begynner i ny jobb er det alltid en del nye utfordringer. I dag møtte jeg den største hittil, og for første gang i denne stillingen følte jeg meg virkelig dum og hjelpeløs.

Jeg og en kollega som også begynte på mandag fikk beskjed om at vi skulle ta skoletestinga alene i dag. Greit nok. Vi har vært med på skoletesting i to dager. Dette skulle vi klare greit.

Vi pakka med oss utstyret, og hentet bilnøkkelen til bilen vi benytter. Kollegaen min, som er en ung fyr I 20 åra ga bilnøkkelen til meg. “Du kjører!” sa jeg.  Jeg hater å kjøre ukjente biler. I tillegg var det snø og glatte kjøreforhold. Er det ikke gult farevarsel det heter? Det var kollegaen min uenig i. Argumentet hans for å slippe å kjøre var at han ikke hadde tatt førerkort ennå. Vel, jeg kjøpte det.

Bilen, ei lita loppe av et høyteknologisk under, hadde en del finesser jeg ikke er vant med. Første utfordring var at det manglet tenningslås. Dere vet et slikt nøkkelhull hvor man stikker inn nøkkelen for å starte bilen. Neste utfordring var at bilen også manglet clutch-pedal og gear. Jeg har aldri kjørt bil uten å vri om nøkkelen, og jeghar definitivt aldri kjørt bil med automat-gear.

Vi brukte et kvarter på å få start på kjerra, og ja vi måtte ha hjelp fra Google.  Så tok jeg tre skikkelige kenguru-hopp før jeg fikk bilen ut av parketingsluka nede i kommunens parkeringskjeller.  Og så skulle vi ut i bytrafiken og videre ut på landeveien. Dette kunne bli gøy. Nevnte jeg at det var nysnø og gult farevarsel? Nevnte jeg også at vi skulle på en skole som ligger et par mil utenfor sentrum? En skole i ei bygd som et kjent for snø og kulde.

Etter et par hundre meter spurte kollegaen litt betenkt om jeg kjørte mye bil. Det virket som han ble litt beroliget når jeg kunne fortelle at jeg hadde son regel et sted mellom 30- 40.000 km bak rattet i året.

Når jeg bare ble kjent med bilen, gikk det jo greit. Og etter dagens kjøretur begynte jeg til og med å fabulere om å kjøpe bilmessen automatgir. Jeg hadde egentlig aldri trodd at bilkjøring skulle bli drn største utfordringen ved skifte av jobb.

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg