Dassen til Runar

Som jeg har skrevet om i utallige blogginnlegg har vi i mange år savnet et offentlig toalett her i byen.  Vi politikere trodde at vi hadde løst saken med et vedtak vi gjorde tidlig i 2020, men Rådmann klarte i kjent stil å trenere den dassen. Han som ikke bor her i kommunen så ikke behovet i samme grad som oss som bor her.

I fjor ble det nærmest amper stemning i kommunestyret da Rådmann og hans stab forsøkte å prakke på oss et offentlig toalett borte på fotballbanen til drn nedlagte Hønefoss skole, samtidig som han mente at vi ikke hadde råd til eller bruk for et toalett på sør-siden av byen der behovet har vært i årevis. Det endte med at vi vedtok at toalettet skulle bygges, og stå ferdig til bruk innen mai 2022. Særlig Høyres gruppeleder Runar har vært svært engasjert i denne saken.

Vel, nå er toalettet endelig bygget, og den 19. juli (bare drøye halvannen måned senere enn det vi vedtok) var det høytidelig åpning med promp og prakt. Ordføreren klipte snora, en trubadur sang et par viser. Og han Runar han fikk æren av å være den første som benyttet seg av hæligheten.

Jeg traff på Runar noen dager i forveien. Vi kom i snakk om så mangt, også om dassen som snart skulle åpnes. Han var ikke helt fornøyd med det arkitektoniske uttrykket på dassen. Jeg forsto ikke helt hva som var galt for jeg hadde ikke sett bygget.

I dag da Gamle Gubben Grå og jeg var på en liten gåtur i sentrum svingte vi bortom. Ikke fordi behovet var der, men fordi vi ville se byggverket.

Vel, i mine øyne ser det offentlige toalettet ut som en dass. Altså en litt kjedelig bygning som ikke stikker seg ut i bybildet. Sikkert bygd mest på tanke på funksjon. Jeg vet ikke helt hva Høyre-representanten hadde sett for seg, men  dette er da mer enn bra nok for meg. Jeg har ikke tenkt å oppholde meg der over tid.

6 kommentarer
    1. Jeg har heller ikke sett det, men har ennå doene ved gamle drosjeholdeplassen forholdsvis friskt i minne. Den nye er helt sikkert en standardheving iforhold til den gamle!

    2. Bygget har da en helt grei utforming, og plasseringen er jo helt topp! Håper det blir brukt etter hensikten, – har sett mye rart etter veier osv…. Betaling hjelper nok på, men greit å treffe oppi doen likevel! 😝 Nattevandrere har gjerne litt større problemer med det. 🥴

      1. Ja, håper det blir ivaretatt. Når man betaler med kort eller vipps kan man vel og se hvem som har låst seg inn så ved hærverk kan man vel lettere spore synderen. Selv om jeg håper man ikke bruker tid og ressurser på å spore opp de som bommer på skåla.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg