Den gamle mannen…….

I går formiddag var Gamle Gubben Grå og jeg et par ærend nede i sentrum.  Og fordi en nyttårsaften nesten er å regne som en lørdag, måtte vi selvfølgelig på kafe’  Vår lille lørdags-luksus.

Inne på kafeen lette jeg etter riktig bord. De har en elektrisk peis der med juletre ved siden av, pakker under treet og en peishylle hvor du forventer at Snipp og Snapp skal dukke opp hvert øyeblikk. Skikkelig fin stemning, og jeg lette etter det perfekte bordet for å ta det riktige bildet av  kaffekoppen med peis, juletre og hele stemningen i bakgrunnen. Er man blogger så er man blogger!  Vel, jeg klarte ikke helt det, så dere får nøye der med et arkivbilde fra en annen kafe’.

Vel, mens jeg lette etter riktig bord, og tenkte vinkler og lysforhold hørte jeg en ru stemme bak meg.  “Jeg liker det du skriver i avisa – om varaordføreren og og slikt”   Jeg virvler rundt, og hilser blidt på den eldre mannen so sitter ved et rundt bord sammen med kammeratene sine.  Takker for komplementet og veksler noen ord før Gamle Gubben Grå og jeg finner vårt bord et stykke bortenfor det runde bordet.

Jeg vet godt hvem den eldre mannen er.  Han er en veteran fra Arbeiderpartiet. Han har sittet 16 år i kommunestyret, 4 perioder. Men det er noen år siden nå.  Etter hva jeg har hørt meldte han seg ut av Arbeiderpartiet etter 50 års medlemskap da partiet lokalt valgte å inngå samarbeid med Fremskrittspartiet.
Denne karen med arbeidsnever er godt plassert på venstresida i norsk politikk, Han har de politiske holdningene som kjennetegner venstresidas politikk i ryggraden og i hjertet.  Han flagrer ikke etter strømninger i tiden, og er mer opptatt av politikk enn av taktikkeri.
For meg betyr det mye å få ros av en slik person.

På vei ut av kafeen møtes vi igjen, begge på vei ut.  Jeg ønsker han Godt Nytt år, og han dunker arbeidsneven sin i ryggen min og spør om det bare er kaos i kommunestyret for tiden.  Partiet mitt er jo helt fraværende.  Leser knapt om den i avisa Jeg sier at det stort sett bare er Gruppelederen i Arbeiderpartiet som deltar i debattene.  Det har sikkert noe med partijustis og fordeling av oppgaver å gjøre  Jeg velger bevisst å ikke bruke ordet partipisk.  De pleier å bli litt grinete ved slike uttalelser disse Ap-veteranene.

Jeg får flere godord og noen gode råd med på veien.
Jeg ser Gamle Gubben Grå blir stolt av at kjerringa får ros.  Det er ikke alle i hans omgangskrets som er like fornøyd med at kjerringa er “kommunist”.
Så takk da. Steinar .  Du gjorde vår dag enda triveligere.

 

2 kommentarer
    1. Mon tro om du ikke her har et frampek om en retning for bloggen din. Hverdagsliv og livserfaringer koblet opp mot det politiske landskap. Hva er mulig å endre, og hva er ikke mulig. Hvordan er prosessene. Hvordan virker demokratiet i praksis. Dette er folkeopplysning på sitt beste. Og er det noe folk elsker, så er det fortellinger. Du har bevist mange ganger at du behersker fortellingens kunst. Der lærdom kobles opp mot gode historier.
      Mitt råd; La toppbloggere ligge. Lag ditt eget bloggprosjekt på dine premisser.
      Så får du gjøre som du vil, da vet du. Du er tross alt en voksen dame!😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg