Den nakne sannhet

Noe må gjøres!  I dag er jeg på en 10. plass på blogg.no med under 1000 sidevisninger. 907 for å være nøyaktig. For å komme inn på topp 100 må du ha 29 sidevisninger. For noen år siden da de rosa dominerte bloggplattformen måtte du ha over 100 sidevisninger for å ha håp om å komme med på den lista. De på topp hadde godt over 10.000  sidevisninger, ja gjerne opp mot 50.000 – kanskje mer. Jeg husker ikke så godt. Jeg var mer opptatt av å komme med på topp 100 lista.

Den gang var toppbloggerne unge jenter som gjerne hadde vært en tur innom Paradise Hotell eller Sex on the beach og som skrev om “dagens outfit” (hvilke klær de hadde på seg), hvilken sminke de brukte, hvem og hvor de spiste lunsj (sjelden hjemme) og ikke minst hvor de festet, reiste eller fikk operert pupper rumper og lår.

I dag er mine “kollegaer” på bloggtoppen en mye mer variert gruppe mennesker. Hvis du klikker deg i på blogg.no  vil du møte følgende bloggere:

Monica som er en tidligere rusmisbruker som har fått orden på livet sitt. Som forteller oss om utfordringene i hverdagen – og livet som rusfri etter mange år på kjøret.  Det er ikke alltid en dans på roser.

Vivian en firebarnsmor med ALS. Bundet til rullestolen, avhengig av hjelp til det meste blogger hun ved hjelp av øynene. I forrige måned ga hun ut bok. Hun viser oss at livet ikke er over før det er over. Og forteller oss at livsglede og gode opplevelser ikke forsvinner selv om døden venter. I fjor fløy hun med paraglider.
Hun forteller oss og om et system som ikke virker, om kamper mot kommunen, og om hvordan det er å være avhengig av hjelp til alt.

Doc og Dask Litt usikker på hvordan jeg skal forklare konseptet bak bloggen Doc og Dask. Men det er et par som for tiden er på bobilferie i Norge. Du får ikke bilder av de store turistmagnetene, men mer en skildring av campinglivet, og alle kjente de møter på.  Man blir som regel glad av å lese Dog og Dask.

Bunny er en rå og smågal fyr bosatt i Drammen. Han kommer med mange provoserende uttalelser rett fra levra. Jeg liker Bunny og bloggen hans veldig godt selv om jeg ofte lar meg provosere så jeg nesten fråder av sinne. Han er både vaksinemotstander og SIAN sympatisør!
Dessverre er ikke den beundringen gjensidig.

Jeg vil og nevne Vibbedille ei kreativ dame som strikker mye, men som for tiden er hekta på perler og fimoleire (er det ikke det det heter?) Går du inn på bloggen hennes og skroller deg gjennom en del innlegg vil du raskt bli både imponert og kanskje inspirert over alt hun tryller frem. 

Det er hundre navn på den lista, og folk som ikke har kommet seg opp på plass nummer 100 men som også sikkert er lesverdige. Det finnes og flere boligplattformer med gode bloggere. Og bloggere og temaer er my mer variert enn det det var for bare få år siden.
Vi har Strikkekjerring som driver campingplass, overnattingssted, serveringsted…. (har jeg glemt noe?) i Nordland et sted. Aud Marit som gir ensomhet, dårlig råd og psykisk helse et ansikt. Zoeticworld som har bygget om bilen til bobil som hun nå bor i. Ikke bare for noen korte sommeruker, men for ett år eller flere. Solliv som deler små innlegg og fine bilder fra sine mange turer. Gjerne rundt i Fredrikstad og Kråkerøy hvor hun bor, men og turer til Oslo og småtur rundt til andre byer på øst- og sørlandet.  Frodith ei fargerik dame fra Oslo som virkelig elsker byen sin. Hun leker gjerne modell på åpen gate, nyter livet på kaffe, og går i kjole hver fredag.

Slik kunne jeg ha fortsatt.  Jeg våger å påstå at det er noe for en hver smak, og kanskje litt mer underholdende enn nok en omgang med candy-crush.

Hva dette har med nakenhet å gjøre?
I grunnen fint lite. Innimellom er det lov med noen click-bite, overskrifter som vekker leserens nysgjerrighet.
Eller egentlig hadde jeg tenkt å skrive om G7-lederne som vurderte å kle seg nakne på denne ukens toppmøte, men det tror jeg må bli i et senere innlegg.

 

27 kommentarer
    1. Jeg er ikke vaksinemotstander, jeg har fått vaksiner i «hue og rævva» hele mitt liv, hvis at jeg ønsker stopp på islamiseringen er definert som sympatisør av SIAN, så er det helt greit, det viser bare hvor lite du forstår av hva du leser hos meg, hvilket ikke er noe nytt. Men den dagen du kaller meg sympatisør av partiet Rødt fordi jeg er enig i at stortingslønningene burde reduseres, da må du være på vakt, for da kommer jeg etter deg 😜😘

      1. Jeg kommer aldri til å påstå at du sympatiserer med Rødt.
        OK, vaksinemotstander var feil, det er vel bare covidvaksine du er i mot.
        Og du, jeg ønsket å gi deg reklame, ikke kritikk. Jeg delte dette innlegget på min fb konto. Jeg er jo “venn” med mange slags folk alt fra den “røde horde” til elskelige gamle tanter. Håper mange klikker seg inn hos deg.

        1. Hehe.. du kan si hva du vil, men i alle tilfeller, også her, er kun meg du tar ting ut av kontekst om, og vrir litt på ting om. Etter alle diskusjoner vi har hatt så vet du hvordan ståa er, men likevel valgte du vaksinemotstander og SIAN-sympatisør. Du glemte rasist og konspirasjonsteoretiker, det er jo karakteristikker du har brukt om meg før. De andre du nevner får ikke stigmatiserende karakteristikker. Men men.. helt greit, har jo blitt godt kjent med deg nå, og bloggen din har jo blitt bedre i det siste, har lest flere ganger etter jeg kom fra ferie. Ha en fin dag, hilsen han du liker å stigmatisere 😜🥰😘

          1. Jeg leser deg oftere enn jeg leser hun du kaller lystløgner.
            Jeg trodde omtalen av deg her i innlegget kunne dra lesere til bloggen din, for det fortjener du. Ja, du er en av de bloggerne som provoserer meg mest, fordi vi er uenige om relativt mye. Men du skriver godt, og temaene du tar opp er ofte mer interessante enn dagens middag eller de som konstant tyr til de store overskriftene. Ha en god dag Bunny.

    2. Problem med blogg er kanskje att det er blitt en venninne klubb – noen krangler og noen er venner internt – ingen provoserer eller tørr å komme med de store meningene om medbmoggere – gud forby – du blir kallt hater med engang du er uenig. Så det er blitt litt koselige dagbøker man kan lese som ikke gir annet enn 2 minutts avsporing
      Som hun som troner øverst idag – utleverer alle i sin nærmeste omgangskrets og ingen sier noe… For man er jo venner med alle andre bloggere

      1. Og du reklamerer for monicas blogg – som utleverer sin “demente” far ?med veldig mye detaljer og nå samboer som har fullt navn på bloggen – jeg synes det blir litt rart å tenke at dett er ok?

        1. Jøss, jeg er enig med deg Owen. Men jeg er også den som har latt meg bli provosert av omtale fra andre bloggere, ikke det å bli omtalt, men heller usannhetene som blir framlagt. Som Kjerringtanker her som for ikke for så lenge siden fikk seg til å skrive i bloggen sin her at jeg har skrevet at jeg ikke har hatt covid fordi jeg er uvaksinert. Det har jeg aldri sagt, aldri skrevet.. bare et av mange eksempel.

        2. Monica har skrevet tidligere flere ganger at hun har hele familien, og forloveden i ryggen når hun deler om seg og dem i bloggen. De støtter ifølge Monica konseptet “åpen og ærlig” 100% og ønsker å bli delt om, alle sammen, ut fra det jeg har lest. Monica deler imidlertid ikke så mye om faren etter at han nylig ble veldig syk. Ifølge Monica så oppleves det givende for både henne og hennes nærmeste å kunne hjelpe andre mennesker/familier i lignende situasjoner gjennom å stå fram uten filter i bloggen. Jeg syns de er en flott familie. Så mange utfordringer, så mange problemer som de har seiret over, og enda har de overskudd og hjerte og mot til å dele historien med verden. 🙂

      2. At ingen sier noe er litt feil. Men bloggere har jo mulighet til å sile ut kommentarer, altså å ikke publisere dem. Og det skjer nok ofte, med mindre det er ros som kommer. Dette gjelder noen bloggere, og ikke alle.

        1. Det er har blitt en klubb på godt og vondt..
          Så ser det blir et problem… Til tider. Det må jobbes med og ta tak i før det er for sent.

      3. Ja, kanskje er problemet med bligg at det har blitt en liten “klubb”. Bloggere som leser hverandres blogg. Skal vi få nye lesere inn må vi kanskje skrive om noe annet enn andre bloggere.
        Her tok jeg eksempler for å vise mangfoldet som finnes på blogg

    3. Jeg skriver ikke blogg for å krangle med andre. Jeg skriver fordi jeg liker det og synes det er morsomt. Noen ganger er det alvor og andre ganger tull og fjas og jeg synes det er flott at det er mange forskjellige bloggere og motiveres av andre som skriver godt. Noen av medbloggerne blir man bedre kjent med enn andre og leser jevnlig og kommenterer hos. Takk for omtale og det kan godt være du har glemt noe, men jeg har slett ikke oversikten selv over alt vi driver med.🤣

    4. Takk for det du skrev om meg 😊 Jeg har vært en “dårlig” blogger i hverdagen siste årene, har ikke mulighet lenger daglig. Men jeg prøver å ta igjen nå på sommeren. Variere, skrive om alt mulig. Skal prøve å finne på noe moro og ugjort i løpet av sommeren 😉

    5. Interessant innlegg, dette. Jeg begynte å lese på blogg.no for et par år siden, først en blogg, og så har det ballet på seg etterhvert til en 3-4-5 blogger og klikking på enkelte overskrifter ellers. 🙂 Og jeg også har ikke kunnet unngå å legge merke til at det virker som en del av bloggerne på blogg.no skriver mye om hverandre og også kommer med innlegg som virker å være reaksjoner på de andre bloggernes innlegg. Til tider også konflikter mellom bloggerne, kommer fram, noen der og da og noen langtids. Og jeg så også noe om en faktisk politianmeldelse? (!) En smule forferdet over akkurat anmeldelsen (hvis jeg har skjønt rett), og det er ikke akkurat inspirerende å på en måte bli dratt inn i slikt, som en uskyldig bloggleser. At det virker som om deler av bloggerne er en slags “gjeng”, og at enkelte andre bloggere av og til blir frosset ut eller noe, at bloggere slutter fordi de opplever mobbing og latterliggjøring, og at det er såpass enorme, alvorlige konflikter mellom bloggere som fører til at politi kontaktes. Slikt gjør at jeg tenker at jeg bør slutte å lese på blogg.no, for jeg søker jo fredelige omgivelser. Men så er det de bloggene jeg følger, da; som gjør at jeg klikker meg inn på blogg.no likevel. 🙂 Håper bare at rettferdigheten vinner fram der det er konflikter, og at alle blir venner etterhvert. 🙂

      1. Som du skriver tror jeg de konfliktene har sitt publikum. Men det er ikke det som lokker lesere sånn stort sett. Jeg har kommentert hva andre har skrevet, vært en kritisk røst og har fått på pukkelen for det.
        Men jeg håper inderlig at blogg kan bli et sted vi heier hverandre frem i stedet for å dytte hverandre ned.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg