Det blir jul…….

La oss slå fast det med en gang.  Det blir jul i år også.  Kanskje en annerledes jul, men det blir jul!  Det er opp til oss og lage det til en hyggelig og minnerik høytid.

OK så kan kanskje ikke hele slekta samles på julaften. Det blir kanskje ikke lov med barn, barnebarn, gamle foreldre,  x-svigermor, din datters ugifte svigerinne og tante Olga rundt spisebordet.  Men hvis man bare påser at ingen blir sittende alene så blir det jul likevel. Hvem vet om X-Svigermor kanskje vil kose seg vel så mye sammen med sin sønn og hans nye kone. Og din datters ugifte svigerinne er vel ikke helt ditt problem? Ja, jeg vet hun ikke ønsker å feire jul sammen med resten av sin familie hos den andre broren sin siden hans nye samboer er veganer og ikke vil servere ribbe, pinnekjøtt og kalkun slik du gjør. Men tror du du kan kose deg uten henne?

Ok, så blir det enda vanskeligere å planlegge uka mellom jul og nyttår. For når vi ikke skal farte så mye rundt blir det vanskelig å besøke dine nye svigerforeldre på 1. dag, foreldrene dine sammen med resten av slekta på andre dag, ha huset fullt av søskenbarna du bare ser en dag i året på tredje dag, besøke barn og svigerbarn sammen med din svigersønns familie inklusiv den inngiftete veganeren på fjerde dag, besøke ei gammel grandtante på sykehjemmet på femte dag for så å bruke 6.dag på å gjøre i stand til den store nyttårsfesten du alltid holder for venner og bekjente på Nyttårsaften. Men med hånden på hjertet, tror du at du klarer å komme deg gjennom jula likevel?

Det blir jul i år og. Det blir gløgg og pepperkaker.  Det blir pakker under juletreet. Sølvguttene kommet til å synge julen inn, muligens i et arkivopptak.  Men det kommer til å bli jul.

I år går jeg for maks kos, maks komfort. Derfor har jeg allerede brutt en av mine egne regler og startet med gløgg og pepperkaker allerede 2 uker før første søndag i advent. Ja, jeg har til og med prøvespist ribbe, rakfisk og maripangris. (Ikke samtidig.)  Og jeg er sikker på at det skal bli en jul jeg vil huske lenge.

Jeg er overbevist om at jeg kommer til å huske denne jula lenge fordi jeg har bestemt meg for å gjøre denne jula minnerik. Jeg trenger en minnerik jul nå  En minnerik jul full av gode opplevelser.

I år har jeg som mål å lese alle juleheftene jeg kjøper, og alle bøkene jeg får i julegave. Er jeg heldig rekker jeg å lese de jeg fikk til jul i fjor også …  Fyr på peisen, gløgg i koppen og ei god bok, finnes det noe bedre?

Jeg skal ha lange frokoster med sylte, julekake, brunost og lefse.  Jeg skal ha kvalitetstid med mine nærmeste.  Dager hvor vi ikke trenger å se på klokka, ingen ting å rekke.  Vi skal ingen steder og ingen velter inn døra i store flokker til juleselskap  Jeg kan gå i pysj hele dagen om jeg vil!

Jeg skal finne måter å få vært sammen med resten av slekta på. Prioritere å ha fysisk kontakt med de eldste og finne gode digitale løsninger for de jeg ikke får vært sammen med.  Jeg har over en måned igjen å tenke ut hvordan.

Det blir jul i år også.

9 kommentarer
    1. Eg skal som alltid valse rundt i pysj hele jula, det er mange år siden eg meldt meg ut av det JuleKaoset hvor finstasen måtte på hver eneste dag! Man ble jo utslitt i jula og kunne trengt ferie allerede i januar. Her kommer pysjen på (den nye julepysjen) lille julaften og blir kun byttet ut av en evn ny julepysj i gave. Kanskje NOEN nå, pga Covid19, kan lære at jula, ja den handler om sååå mye annet enn å fly rundt å tilfredsstille alle andre og at jula må fremstå som perfekt. Håper de fleste nå lærer at det blir jule tross alt, selv om man må senke kraftig på krava.

      Tror me får en koselig jule eg, ja alle sammen 🙂

    2. Siden vi uansett har liten familie, og det ikke finnes gjenlevende foreldre/ svigerforeldre, så blir det nok ikke så veeeldig forskjellig fra tidligere.
      Men noen ting er som før; idag har vi stekt 6 porsjoner kransekake, og har allerede funnet ut at det blir 4 porsjoner til. Vi har allerede delt ut 3 av dem idag, til stor glede for mottagerne, virket det som😉 imorgen blir det laget Brune pinner(mannens favoritt) Best å svi mens jernet er varmt, eller: når mannen har friuke😉
      Tror nok vi skal få en fin jul i år også, mye i pysj her også 😉

    3. Her blir det jul som vanlig nesten, ikke like mye besøk til venner som normalt. Vi er en liten familie her, vi er under 10 stk til julemiddag og lunsj. Og jeg skal bare kose meg hele julen med bøker og mye julemusikk + alt det gode. I år er jeg i forholdsvis god form så det blir lefsebaking i dag og regner med å få til en bake dag til, så det er noen som vil få en julehilsen fra meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg