Det er bare trist…

Våknet opp i dag til en fin dag. Sola skinner fra nesten klar himmel. Det er meldt om rekordvarme. Det er tidlig, radioen er skrudd på i god tid før første nyhetssending klokka 06.00.

Så melder nyhetsoppleseren om 2 drept og 19 skadd etter skyting ved to utesteder i Oslo.

Natt til lørdag.  En av de fineste sommernettene så langt. Sikkert mange folk på byen, koser seg på uteserveringene. Og så, rett over klokka 01 om natta kommer en person med det politiet kaller grovere våpen og begynner å skyte målrettet rundt seg. I løpet av få minutter har han klart å drepe 2 og skade 19.
Politiet er raskt på stedet. 5 minutter etter at politiet får melding om skyting er mannen pågrepet.  Det finnes noen helter der som har hjulpet politiet med pågripelsen.  Men i løpet av de minuttene det sto på er 2 drept og 19 skadd, 3 av de alvorlig.

Slike nyheter gjør meg så usigelig trist.
Det er så meningsløst.

Så begynner nyhetsoppleseren å snakke om Pride. At man er usikker på om paraden skal gå som planlagt. Om man må øke beredskapen.
Jeg stusser. Var det ikke en galning med våpen som nå er i politiets varetekt?
Er det snakk om flere gjerningspersoner? Terror?

London Pub og Per på hjørnet, utestedene der skytingen fant sted er steder der homofile vanker.
Jeg lukker øynene.  Blir om mulig enda mer trist.
Selv om det er for tidlig å si noe om motiv er det nærliggende å tenke at drapene kan ha noe med hat mot homofile å gjøre.

2 drept og 19 skadde.
Da snakker vi om de med fysiske skader.
Av de mange andre som var på de to utestedene og i området rundt er det klart noen som vil få psykiske ettervirkninger. Du opplever ikke noe slikt, at uskyldige mennesker blir skutt og drept rett ved deg uten at det setter sine spor.

Dette er bare trist.
Min største medfølelse går til alle som har mistet noen de er glad i, til alle som er skadet eller kjenner noen som er skadet. Til alle som føler dette som et angrep på seg selv og sin rett til å elske hvem man vil.

Denne helgen skulle Oslo feire kjærligheten og mangfoldet.
Så skjer dette.
2 drept 19 fysisk skadde.
Dette er bare trist.

10 kommentarer
    1. 🙁 Jeg har nettopp stått opp og ikke fått med meg dette 🙁
      Må slå på nyhetene og se og høre hva som har skjedd som du skriver om… Forferdelig rett og slett 🙁

    2. Forferdelige triste nyheter å våkne til ❤️
      ..
      Ja, til kjærligheten og mangfold og livet….GRUSOMT.
      ..
      Men det skjer…dette hatet!

    3. Bråvåknet da jeg sjekket SoMe lørdagsmorgen og flere av mine venner hadde postet; “Jeg er trygg. Tenker på de som var på London”. Da kan jeg si at hjertet begynte å banke litt ekstra, forstod umiddelbart at det hadde skjedd alvorlige ting. “Jeg elsker hvem jeg vil”!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg