Det er Trine sin feil….

Da jeg gikk på barneskolen var det ei jente i klassen under meg som het Trine. Trine var litt tykkere enn oss andre, løp enda saktere enn meg, hadde briller med tykke cola-bunn glass – og så hadde hun astma.
Trine og jeg vokste opp i ei lita bygd hvor tida du brukte på en runde med langrennsski i lysløypa hadde mye å si for hvor du lå hen på popularitetsstigen. Jo kortere rundetid, jo mer populær var du.
Det sier seg selv at astmatiske Trine og hjertesyke Brit ikke akkurat lå på toppen av den lista.
Jeg tror ikke Trine tenker tilbake på barneskole-dagene med glede.  Jeg gjør ikke det.

Ved astma foreligger vanligvis kronisk betennelse i luftveiene. Betennelsen fører til at luftveiene blir overfølsomme og trekker seg sammen. Resultatet blir trange luftrør. Trangheten skyldes først og fremst sammentrekning av den glatte muskulaturen i bronkiene, hevelse i luftveienes slimhinner og opphopning av slim. På lang sikt kan ukontrollert astma føre til tap av elastisk vev i lungene.  Typiske symptomer er tung pust og piping i brystet. Utpustingsfasen er forlenget og anstrengt, og den er ofte hørbart hvesende.
I min barndoms dal ble alle som peste som en hval på land ved hver minste anstrengelse sett på som late, og vi hørte alle at Trine hadde problemer med pusten i gymtimene eller hvis vi lekte “Hauk og due” eller “Haien kommer”

Trine og jeg vokste opp på 1970 tallet. Nå vet vi bedre, og jeg håper inderlig at barn som vokser opp med astma i dag ikke blir stigmatisert som, late, slik som da Trine vokste opp.  Forhåpentligvis slipper barn som vokser opp med astma i dag og vokse opp i så røykfylte hjem som hjemme hos Trine.  For der var rullingspakka og sneipen aldri langt unna, og praten gikk ofte livlig rundt kjøkkenbordet mens tobakksrøyken fylte rommet .  Kanskje ikke det optimale inneklima for et barn med astma?

Jeg ser Trine i byen nå og da. VI nikker til hverandre, noen ganger slår vi av noen ord. Fordi vi begge kommer fra et lite sted, og har mange bekjente vet jeg at livet ikke alltid har fart like greit med Trine. Som mange av oss har hun hatt sine motbakker. Kanskje flere enn mange andre. Men hun ser ut som hun tross alt har klart seg greit. Hun er modigere enn meg. Hun går med både alpelue og hatt,( jeg har så lyst, men har aldri våget) og hun kler det.
Jeg husker hva hun utdannet seg som. Vet at hun fikk en stilling noen andre i min omgangskrets også hadde søkt på og drømte om. Vet også at hun nå i begynnelsen av femti-åra er uføretrygdet. Astmaen og livets motbakker har ført til det.

I går hørte jeg på radioen at Trine og hennes likesinnede var skyld i klimakrisen.
Noen forskere, eller besser-vissere hadde funnet ut at astmamedisinen, denne sprayen flere astmatikere er avhengige av for å fungere i hverdagen slapp ut flere klimagasser enn man antok.  Og at en gjennomsnittlig astmatiker årlig slapp ut like mye klimagasser som en kort flyreise.
Slik det ble fremstilt på det radioinnslaget jeg hørte, burde astmatikere gå over til medisin i pulverform.  Ikke fordi dette ville gi den enkelte bedre lindring for sine plager, eller føre til behandling av deres lidelse,  Men rett og slett av hensyn til klimaet.

Jeg ble oppriktig forbanna.
Skal klima-terroristene, disse prektige menneskene som suser av gårde i sine dyre Teslaer, spiser vegansk og arbeider med klimaforskning gi mennesker med astma   astma-skam fordi de er avhengig av klimaskadelige, men livsviktige medisiner?

Nei, Trine, og alle dere andre. Ta medisinen deres med verdens beste samvittighet.  Dere skal ikke bære byrden av klimautfordringene på deres skuldre.  Mulig at astmamedisin i likhet med mange, mange andre faktorer er en av postene når klimaregnskapet skal gjøres opp, men det finnes så mange andre poster vi bør ta tak i før vi begynner å ta medisinen fra folk som er avhengige av den.

5 kommentarer
    1. Ja, synes ikke astmatikerne skulle få skylda akkurat… 😛 Når det gjelder listeplasseringer, mye som avgjorde sånt på barneskolen, også mange andre ytre faktorer. Sport og utseende lå høyt. Helt ned på barneskolen..

    2. Noen av disse klimahysterikerne er så dumme at det er til å grine av.
      Jeg har astma, men går på pulver da, ikke spray. Mente legen at jeg skulle ha spray, så ville jeg brukt det med god samvittighet. Det er kanskje klimahysterikernes tidligere biler og deres foreldres biler som forurenset, hvem vet? 😁Dessuten drar de sikkert på ferie med fly av og til. Det gjør ikke jeg..hehe.
      Nei, man får ta tak i de store tingene og ikke flisespikke på uvesentligheter når det gjelder miljø.
      Dessuten: Det er faktisk for sent å redde kloden. Det eneste man kanskje kan klare, er å utsette havariet litt…men ikke ved å droppe astmaspray!

      1. Heg håper ingen astmatikere lar klima-terroristene bestemme hvilken medisin de skal ha. Det er liksom ikke medisinene til folk vi skal ta tak i for å redde kloden. Og du, jeg tror faktisk at kloden kan reddes, vil bestå.

    3. Det eneste som ville hatt en reell betydning i hht klima- og miljøproblematikken, er å få stanset befolkningsveksten. Hovedårsaken til dette, er at den aller største synderen i så måte, er vår egen- og våre husdyrs avføring, sammen med fellingen av skog og utarming av jorden. -Og for å få til dette, er man avhengig av å ihverksette særdeles lite politisk korrekte tiltak i områdene rund- og sør for ekvator, samt de sentrale statene i USA for å forhindre at unger fødes ‘left, right & center’.
      Trine har med andre ord ingen grunn til å føle noen ‘astma-skam’, og når sant skal sies, føler jeg selv ikke engang flyskammen.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg