En dag for prinsipper…

 

Politiske partier, i det minste Rødt, har to program.
Arbeidsprogrammet som sier noe om hvilke saker som er viktig for partiet å arbeide for. I Rødt sitt arbeidsprogram står det for eksempel at Rødt ønsker en verden helt fri for atomvåpen. at Rødt vil styrke og videreutvikle bibliotekene og at Rødt vil bedre bøndenes inntekts- og produksjonsvilkår betraktelig for å nevne noe.
Arbeidsprogrammet er praktisk og konkret

Prinsipp-programmet sier mer om hvilke prinsipper partiet bygger politikken sin på.  Mer ideologien, tankene bak. Arbeidsprogrammet bør springe ut fra prinsipp-programmet. Man tar valgene ut fra sitt politiske ståsted.
Prinsipp-programmet er mer teoretisk, og mindre håndfast.  Kan fort bli litt ullent – eller fine ord på glansa papir og så må man finne ut hvordan man skal tolke prinsippene.

På landsmøtet i mai skal prinsipp-programmet opp til behandling. Det har kommet en innstilling, et forslag på nytt prinsipp-program. Den innstillingen til nytt prinsipp-program skulle vi i Buskerud delen av Rødt Viken debattere i dag.

Det første vi skulle debattere var om verdigrunnlaget til Rødt kunne oppsummeres med ordene Likeverd frihet og fellesskap. I forsamlingen var alt fra gamle Akp-ml folk til unge ny-radikale.(Som kanskje ikke en gang er klar over at Rødt er et radikalt parti – eller hva det betyr.)  Sånt blir det diskusjoner av.
Hva jeg mener?
Ordene sier meg ikke så mye.  Eller selvsagt vet jeg hva likeverd er, og jeg liker ordet. Likeverd – like mye verdt. Alle er vi like mye verdt. Jo, det kan jeg kjenne meg igjen i. Det er min filosofi. Mitt politiske ståsted:
Frihet i seg selv er bra. Frihet til å ta egne valg. Frihet til å sel bestemme Frihet – fred. Men man kan og spørre frihet for hvem og til hva? Frihet til å gjøre hva du vil, selv om det skader andre?
Fellesskap er jo og et positivt ord,.
Men kan man oppsummere Rødt sitt verdigrunnlag så snevert som bare disse begrepene?
Kjenner at her må jeg nok tenke en del før landsmøtet.

Neste tema vi skulle debattere var hva som er de rådende krefter som vi vil motarbeide,
Hvor går de grunnleggende forskjellene i samfunnet?
Skal vi i programmet bruke ord som kapitalistklasse eller borgerskapet?
Skal vi i programmet snakke om politisk og økonomisk elite?
Skal programmet si noe om samfunnsinstitusjonene sin rolle i å spre maktas tanker?
“De herskende tanker er de herskende tanker”
Hva jeg mener?
Jeg liker nok mer å snakke om borgerskapet enn å snakke om kapitalistklassen.
Jeg kan godt snakke om politisk og  økonomisk elite.
Selv bruker jeg sjelden ord som kapitalistkrefter eller kapitalistklassen. Men jeg er sterkt i mot den samfunnsutviklingen jeg ser hvor alt måles i penger og lønnsomhet.  Ikke minst innen helse- og omsorg er det ikke alt som har en verdi som kan pris-settes.  Det er et alt for stort fokus på kostnadseffektivitet og ikke på hva dette jaget etter økonomisk fortjeneste gjør med pasientsikkerhet, medmenneskelighet og gode tjenester.
Men det er vanskelige tema – og ja diskusjonene gikk høyt.

Det var ikke mangel på tema å diskutere.
Hvordan skjer politiske endringer i dag, og hvordan skal Rødt jobbe for politisk forandring?
Hvilke demokratiske institusjoner er det viktig å slå ring om eller styrke?
Skal programmet si noe om hvordan økonomien under sosialismen er organisert?
Hjernen min begynte å bli sliten på dette tidspunktet i debatten.  I tillegg var det jeg som skulle oppsummere å legge frem min gruppe sine synspunkter i plenum.  Jeg konsentrerte meg nok mer om hva de andre sa, og hvordan jeg skulle kommunisere det foran de andre.
Må nok tygge litt mer i mitt eget hode før jeg kan konkludere.

Hvordan bør Rødt forholde seg til de ulike stormaktene?

Det var omtrent så langt vi kom på vår gruppe.  lite med bastante konkluderinger fra gruppen som helhet, selv om enkelt individer var nokså bastante.

Feminismen og hvilke krefter som er Rødts beste støttespillere rakk ikke gruppa vår å debattere.
Kanskje like greit. Jeg pleier å klare å lire av meg noe  dumt når det gjelder feminismen.  Vi er mennesker, og dette stadige fokuset på kjønn provoserer meg
(Sikkert ikke politisk korrekt å si- men for meg oppleves det slik)

Det har vært en engasjerende dag.  Mange tanker surrer i hodet, og jeg vet de måsurre en stund før jeg klarer å trekke mine konklusjoner.

Politikk er engasjerende

 

5 kommentarer
    1. Ja, det et engasjerende. Vanligvis har jeg ikke tid å lese så lange blogginnlegg, men nå hadde jeg en fin morgenstund med litt tid 🙂 Jeg er nok ganske rød “i magen”. Jobber ikke noe selv med politikk, annet enn i diskusjoner jeg måtte havne i. Der kan vi jo alle “jobbe” litt.. Jeg sliter nok innimellom med å finne partiet jeg tror kan ha mulighet til å riste de “rådende” ned fra sjefsplassen. Valgene blir ofte valget mellom pest eller litt mindre pest..et “spill” fordi de små ikke ser ut til å bli større. Men innimellom velger jeg også de et av de mindre partiene, i håp om at “magen” skal vinne 🙂

      1. Det blir gjerne litt langt når jeg skriver om politikk.
        Og politikk er gøy og spennende. Lokalvalg kan ofte være en thriller hvor også de små partiene plutselig kan gjøre et brakvalg og få reell innflytelse. Handler ofte om enkeltsaker og enkeltmennesker.
        Ha en fin søndag

      1. Vel, den sitte-på-huk-posituren i blondetruse, fluffy kort genser og høye hæler gjør sikkert susen for deg også, som lokkebilde for klikk. Plutselig er hun nr 2 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg