En engasjerende dag.

Det var litt stille fra meg på bloggen i går.  Jeg tilbragte dagen på kommunestyremøte. I nesten 12 timer fra klokka 10 til 21.30.  Det var en lang og engasjerende dag

Jeg vil ikke gi dere et fullt referat av møtet, slapp av. Jeg skal bare nevne høydepunktene.

Vi besluttet at kommunen skal kjøpe inn et regnbueflagg.
I runn ikke en stor nyhet, og i grunn ganske selvfølgelig. Grunnen til at jeg nevner saken er at den ble fremmet av en representant som har vokst opp og levd 2/3 av livet sitt i Midtøsten.  Han hevder selv at han er heterofil, og har vokst opp med det synet på seksualitet og kjønn som er vanlig i hans kultur.
Han måtte gå noen runder med seg selv før han bestemte seg for om han skulle fremme dette spørsmålet slik han var blitt bedt om av en partikollega uten plass i kommunestyret..  Orket han og ta den belastningen det ville være og ha navnet sitt under et slikt forslag? ville det medføre negative reaksjoner mot han og familien hans fra andre i innvandrermiljøet? Ville det føre til at han ved neste valg ville miste mange av sine velgere? Mange så jo på han som “deres” representant kanskje mer på bakgrunn av felles kultur, innvandrerbakgrunn enn det at han representerer Arbeiderpartiet. Det står respekt av at han fremmet forslaget!

Rødt hadde to interpellasjoner. Den første gjaldt en av Nannas hjertesaker. Vi må ha en reell mulighet SFO også for barn med spesielle behov. I dag følger det ikke nødvendigvis assistentressurser med SFO tilbudet, og er derfor ikke et reelt tilbud for mange barn med spesielle behov. Vel, Nanna og vi i Rødt får fortsette kampen.  Vi fikk bare det vanlige svaret om at SFO ikke er en lovpålagt oppgave, og at alle som søkte om SFO plass fikk det. Det stemmer for så vidt. For hvis du vet at barnet ditt ikke får den hjelp det trenger i SFO, ikke får ed assistent, ikke får den hjelp det måtte trenge, ja da søker jo ikke foreldrene om SFO plass. Da finner de andre løsninger.

Rødt sin andre interpellasjon hadde vi mer hell med.  Det var om kommunen skulle støtte oppropet om at Norge må ta i mot enslige mindreårige flyktninger fra flyktningleirer i Hellas. Det forslaget fikk vi flertall for. Det var bare Høyre minus 1, Frp og en representant fra Ap som gikk i mot. Vi fikk flertall! Slike seire føles godt! Godt jobba Nanna!

Så var tiden kommet til økonomi. Nærmere bestemt regnskapet for 2019..
Etter noen kritiske spørsmål fra Arbeiderpartiets gruppeleder følte Rådmann behov for å gå på talerstolen og forklare at vi sliter med å holde budsjettet i Helse og Omsorg.  Vi sliter med å holde budsjettet når det gjelder tilbud til barn og unge med spesielle behov. I tillegg er brukerne av disse tilbudene alt for kravstore. De leverer i tillegg alt for ofte klager til fylkesmann, Klager som de ofte fikk medhold i.
De svakeste blant de svakeste er for kravstore og i tillegg såpass frekke at de våger å klage når tilbudet ikke svarer til forventningene. Jeg ble så sint at jeg så Rødt og entret talerstolen uten helt å være forberedt. Vel, det ble tydelig tale!

Timene gikk. Vi vedtok at vi skulle utvide prosjektet med miljøarbeidere i skolen, at vi skulle levere tilbakemelding på at vi opplevde å se mindre politi i gatene etter nærpolitireformen uten den helt store debatten.

Et verbalforslag om å opprette kontorfellesskap for kommunale arbeidsplasser ute i distriktene i kommunen skapte mer debatt.  Mange har i de siste månedene arbeidet mye hjemmefra.  Vi tenkte at hvis man la til rette for kontorfellesskap ute i tettstedene ute i distriktet, kunne folk få mulighet til å arbeide fra nærmiljøet sitt og samtidig ha et arbeidsfellesskap.  Man kunne og leie ut kontorplasser til andre som arbeider i privat sektor.  Du verden for en debatt et slikt forslag avstedkom.  Men jeg tror det ble flertall til slutt.

Leksefri skole er også en av Nannas hjertesaker.  Hun fikk nesten i gjennom et prøveprosjekt i fjor.  Eller i det minste at skolene skulle “diskutere leksepraksis”  Nå har de diskutert, og ingen av skolene ønsker å delta på noe prøveprosjekt om leksefri skole.  Da er jo saken grei. Vi kan jo ikke tvinge skolene, selv om vi vet at mange foreldre hadde ønsket en slik ordning hjertelig velkommen.  At debatten i grunn uteble hindret ikke folk som er langt eldre fra å entre talerstolen for å fortelle om “Da jeg var barn gjorde vi lekser, og så var vi ute i gata og lekte mellom BarneTV  og Dagsrevyen…”  Jeg var flink.  Jeg gikk ikke på talerstolen og påpekte at verden muligens hadde gått videre siden han var barn på 1960 tallet….

Ny organisering og strategi for kommunens eiendomsvirksomhet er en sak som for meg virket like kjedelig som den høres ut.  Men saken var om vi skulle organisere eiendomsvirksomheten som et kommunalt foretak eller ikke. Heldigvis ble det ikke. Jeg liker ikke foretaksorganisering etter flere år i et helseforetak.

Vi vedtok å reparere den gamle ovnen på krematoriet.  Men hva vi gjør med krematoriet på sikt klarte vi ikke å ta stilling till.  Det er for mange representanter som lider av beslutningsvegring.  mer om krematoriesaken kan du lese her Memento mori

I en sak om Ringerike kommune og seriøsitetskrav innen arbeidslivet for våre underleverandører. For eksempel ved bygging i kommunens regi. Som legevakta, omsorgssentrene og skolene vi driver og bygger ble debatten heftig og det gikk en kule varmt.  Varmt og overopphetet møtelokale bidro ikke til å roe gemyttene akkurat.
Arbeiderpartiet glemte som vanlig at de er et arbeiderparti noe som falt representanten fra LO tungt for brystet. Det var lett å se at fyren var forbanna. Dolket i ryggen av sine egne som han ble.  Jeg spår at det lokale Arbeiderpartiet snart får en ny utmelding, og at benken til de uavhengige blir utvidet…

I saken om Akson, nytt felles pasientjournal for alle i helsesektoren fikk jeg med meg 7 stykker på at det ikke er en god ide å undertegne intensjonsavtalen.  Men syv er langt fra nok for et flertall.  Grunnen til at jeg er i mot avtalen er ikke at jeg er i mot et felles journalsystem, men at jeg har liten tro på dette systemet som både IKT Norge og Legeforeningen advarer mot.  Det vil og bli relativt dyrt. SV- som var for- tror beløpte fort er snakk om flere titalls millioner for vår kommune.  Jeg tror ikke det er der vi bør bruke midlene og ressursene innen helse og omsorg.

Nå var det bare en sak igjen.  Etterbruk av de fire skolene.  Det har jeg skrevet om her  Gamle skoler kan brukes til så mangt—- Debatten gikk friskt.
Hønefoss skole ble som man også mente i Formannskapet et sted frivillige kan få leie seg inn.
men Eikli ble en liten seier.  Skolen skal rives og området detaljreguleres i tråd med byplan Det vil si til bolig og eller privat og offentlig tjenesteyting.  Men Frp leverte forslag på at vi ikke skulle selge området.  Smart.Det ble faktisk enstemmig vedtatt.  Det gjør at jeg kan få realisert mitt ønske for området, rimelige førstegangsboliger for ungdom som vil inn på boligmarkedet.

Det vare  i går. Det var godt når vi endelig kunne gå ut i sommerkvelden og dra hjem   Det be sen middag på terrassen og et par glass med cava når jeg kom hjem.  Klokka var over ett før vi krøp til køys.

Jeg vet at noen av dere synes slike innlegg er både lange og kjedelige.  Men noen av oss er slik skrudd sammen at   vi synes politikk er viktig og gøy.
Hva mener du om politikk?

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Så bra at dere vil satse på miljøarbeidere i skolen, men i praksis er miljøarbeidere ofte en annen tittel for assistent.. det dere burde satse på er miljøterapeuter, som krever 3 årig høyskole. Dette er en sårt trengt yrkesgruppe i skolen som kan bidra med viktig kompetanse 🙂

      1. Jeg tror de “miljøarbeiderne” som har arbeidet på skolene i prøveprosjektet har vært miljøterapeuter, i hvertfall noen av de. Siden et av motforslagene var at skolene selv kunne velge hvordan de skulle bruke ressursene sine, om de ville ansette miljøarbeider eller lærer, ville det raskt bli en profesjonsstrid mellom lærere og miljøterapeuter. Som min partikollega sa fra talerstolen, det er ikke alltid lærere er så positive til endringer hvis de føler miljøarbeiderne /terapeutene tar jobben fra kollegaer.
        Vi mener at miljøarbeidere eller gjerne miljøterapeuter er et supplement til lærerne, ikke i stedet for.
        Jeg er og usikker på om miljøterapeuter “vokser på trær”, altså er lette å rekruttere.
        Men ja helt klart på sikt bør vi ha flere miljøterapeuter inn i skolene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg