En ny bok ferdiglest..

I helgen kunne en ny bok bli lagt I haugen for leste bøker   Det er boka “Økseskipet” av Jens Henrik Jensen.

Boka handler om politietterforsker Nina Portland som  ikke klarer å legge fra seg en  sak fra sitt første år i politiet. Og selv om  saken er ferdig for 11 år siden bestemmer hun seg for å starte sin egen etterforskning sånn på fritiden.

Det tar litt tid før jeg lar meg rive med av historien.  Jeg synes den har litt for mye preg av GGG Gyldendals Gode Guttebøker fra 30- og 40-tallet som jeg leste mange av da jeg var liten.  Altså litt vel mange usannsynlige sammentreff.  I tillegg reflekterer jeg om en kvinne virkelig ville handle slik den mannlige forfatteren skildrer. Jeg mener kvinner ville være litt mer gjennomtenkte og ikke la seg rive då med av impulsive ideer.

Men etter en del kapitler er jeg revet med av den fantastiske historien, og i går kveld hadde det vært umulig å gått til sengs før siste side var lest.  Når jeg i etterord leser at historien er inspirert av en virkelig sak, føler jev at jeg har behov for å finne ut mer om den virkelige historien.

Trenger du en actionfylt krim å kose deg med i sommer kan jeg anbefale Økseskipet.  Kanskje ikke det beste litterære verket du kan tenke deg, men en god og spennende historie

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg