Endelig helg.

Lørdagsmorgen. Jeg lå helt til klokka 7.30 i dag. Vanligvis er jeg oppe rundt klokka 6, men i dag var kroppen snill og lot meg få sove til klokka var over 7.
Man skulle tro at nå som jeg for det meste er hjemme så er det ikke den helt store forskjellen på hverdager og helg, men faktisk er det større forskjell nå enn da jeg var i full jobb.

Jeg har jo arbeidet turnus i alle år, og en lørdag eller en søndag kunne like godt være en arbeidsdag som en fridag. Det kunne en julaften, nyttårsaften eller 17. mai være og.
Gamle Gubben Grå er utdannet kokk. Han har og jobbet mange helger. I den bransjen, i det minste når han arbeidet på restauranter og steder hvor de arrangerte selskaper, arbeidet han de fleste helger. Å ha fri kun tredje hver helg var helt vanlig.
Så hos oss har det i alle år vært helt vanlig at minst en av oss skal på jobb selv om det er helg eller andre dager “alle” har fri. Ett år før guttene ble født og vi bare hadde Datteren hadde vi en felles frihelg i løpet av ett år.

Nå er det mer orden på helgene. En litt rolig start på dagen. Tekopp og tastatur. Så husarbeid til Drømmehuset er sånn rimelig helge-rydda. En tur til byen og kaffe-latte. Og så en rolig kveld.
Søndag er det og en rolig start på dagen. Varme rundstykker og lesing av papirutgaven av helgeavisene. En litt lengre tur med hundene  og egentlig bare kose seg.

Selv om jeg har mer helgefølelse nå enn noen av de årene jeg var på jobb er det ikke sånn endelig-helg-følelse, eller endelig-fri-følelse som jeg kunne føle på når jeg arbeidet. Hvile og rekreasjon er mer likt fordelt gjennom uka. Jeg er ikke så sliten når fridagene endelig kommer. Det er godt.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg