Endelig sopptur.

Lettskyet greit vær i dag. Etter frokost tok jeg meg en tur ut for å se etter sopp. Det er siste søndag med soppkontroll, og hvis jeg skulle finne noen sopper jeg er usikker på et det greit å ta en tur innom de.

Jeg ville ta en tur på Eggemoen hvor vi fant furuskjellpiggsopp i fjor. Kanskje var jeg like heldig i år og?

Det var jeg!! Nå fikk jeg riktignok ikke med meg like mye hjem i år. Men jeg fant flere store, flotte eksemplar akkurat der hi fant de i fjor. Det lå også tre flotte eksemplarer som noen hadde plukket men ikke tatt med seg. De hadde begynt å tørke. Jeg lot de ligge. Forstår ikke helt hvorfor man plukker sopp og ikke tar den med seg. Mulig de hadde litt markull. Menn når soppehatten er på mellom 20 og 30 cm er det mye sopp igjen om du skjærer vekk de biten hvor det har vært mark.

Furuskjellpiggsopp brukes for det meste til soppsoya, da er det visst ikke så farlig om soppen ikke er perfekt. Men jeg tar aldri med meg sopp jeg eller vi ikke har plukket. Jeg aner jo ikke hvor lenge soppen har ligget slik, eller hvorfor de har plukket den og latt den ligge.

Moro å plukke furuskjellpiggsopp. De er så store så du fyller kurven raskt. Nå skal jeg hjem, så får vi se om det blir soppsoya eller stekt sopp i dag.

 

2 kommentarer
    1. Du har peiling på sopp, ja. Det skjønner jeg. Men soppkontroll er alltid greit for de som er usikre. Det soppkurset jeg gikk på for over 30 år sida var nyttig det, men har glemt mye, og går faktisk aldri på sopptur. Med skam å melde🫣

      1. Jeg kan litt. Har brukt soppkontroll flittig opp gjennom årene for å lære flere sopp.Satset på ett til to nye arter hvert år. Ikke tatt med “rubbel og bit” av hva jeg finner av sopp,men bare de jeg tror jeg vet hva er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg