Epler og jordbær…

Stavangerinmyheart  er Dagens Bunnblogger.  Det siste innlegget hennes, det om Bru kultursti har jeg skrevet om før., så jeg skroller meg nedover.  I det forrige innlegget skrev hun om hagen sin, om at hun får både epler og markjordbær.

Jeg tror ikke vi får noen epler i år heller.  Det står et epletre bak garasjen, men så langt har det ikke båret frukt.  Er liksom tomtas bortgjømte hjørne.

Men markjordbær har jeg plukket på egen tomt og spist.
Jordbær i jordbæråkeren derimot har det vært dårlig med. Tror jeg kan telle på en hånd de bæra jeg har fått.  Tror jeg må skifte ut noen av plantene, for vi pleier å ha greit med jordbær.

De mørkelilla bringebærene blir det heller ikke noe av.  Klipte nok av de kvistene som skulle båret bær da jeg var litt for flink i fjor høst.  For i år ble det bare helt ferske skudd og greiner uten blader.
Bedre lykke neste år.

Krydderhagen har vel levert som forventet. Timian er det nok av, bladpersillen og gressløken trives bra.  Rosmarinen som forventet, og basilikumen blir spist av smådyr. Som forventet der altså.

Rabarbra har det vært mye av.  Burde ha høstet mer. Nå begynner den å gå i blomst.

Squashen er vel det vi er mest fornøyd med. Har så langt høstet inn 7 fine squash.   Det er mange igjen.  Spent på hvor mye det blir.  I går hadde vi fylte squash fra egen hage til middag.
Den største squashen vi har plukket inn veide 1.580 gram.  Jeg var i ekstase!
I går delte noen bekjente bilder av en squash fra deres hage.  Den var så stor at hun måtte bruke begge hendene når hun sto og viste den frem, som en velvoksen laks. Jeg spurte hvor mye den veide. Over 2,5 kilo!!!
Vi har liksom alle ” et sysjenbårn på Gjøvik”……

Salaten spiste snilene opp. Nei, ingen mordersniler, bare helt vanlig norske sniler.

De 48 tomatplantene jeg skrøt av tidlig i vår ble redusert til fem når kjerringa ble liggende på sofaen med beinet høyt og ikke fikk plantet de om i større potter. Gamle Gubben Grå mente fem tomatplanter fikk holde.  De blomstrer bra, og de første tomatene begynner å dukke opp.

Paprikaplantene bærer og små grønne paprikaer, og blomstrer.  Spennende. Chiliplantene er ikke så veldig store, ble pottet om litt seint.  For å være ærlig er jeg litt usikker på om det er chiliplanter, eller om alle er paprika. Blir spennende å se.

Vel, nå ha jeg tatt dere gjennom kjøkkenhagen vår.
Ha en god søndag!

6 kommentarer
    1. Takk for omvisningen. Mye som var bra og noe ble spist opp! Ikke lett å være hobbygartner med brekt ankel.
      Ikke så mye her heller. Har paprika og basilikum og dill.

    2. Mye godt dere har i hagen, – jeg skulle gjerne også hatt markjordbær! Det ble null jordbær her også, men tror enten reven eller jordrotta har spist de opp. Fugler er også glad i sånt, – og de har spist opp morellene. Jeg pleier å klippe bringebærstilkene på våren, – da er det enklere å se hva som er tørt/fikk bær ifjor. Det er et par squash-planter her også, og jeg synes de ikke blir noe gode om man høster de etter at de har blitt for store. Mye bedre med 1,5 kg fremfor 2,5 kg. 👍Ha en fin søndag! 🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg