Er mangfold et problem?

Se på dette bildet av denne blomsterenga. Vakkert ikke sant?
Rødkløver, Geiterams, Tistler… Jeg ser ikke en eneste blomst på dette bildet som ikke er regnet som ugras. Som plassert på et annet sted ville bli røsket opp med roten med irriterte bevegelser.  Planter som ikke hører hjemme i sirlig komponerte og striglete blomsterbed eller i kjøkkenhager hvor kun nyttevekster har sin plass. Vekster som kan brukes til noe nyttig, som mat.

Jeg liker blomsterenga. Jeg liker mangfold.
Blomster som vokser og gror akkurat som de vil, ingen gartner som ordner at de vokser i sirlige rekker.
Blomster i alle regnbuens farger som strekker seg mot sola, får vokse og blomstre akkurat der og slik de selv ønsker.

Regnbuen og mangfoldet er like vakkert selv om juni for lengst har gått over til juli, ja selv om vi en snau uke alt har kommet til august.

Jeg er trygg!

Lørdag 25. juni våknet jeg i likhet med mange andre til en Facebook-feed hvor mange av mine fb-venner følte det viktig å gi beskjed til omverdenen om at akkurat de var i trygghet.  Etter som nyheten om skytingen ved London pub gikk opp for meg i all sin gru var det godt å vite at hver enkelt av dem var i trygghet.

5. juli hadde Eirik Faret Sakariassen (Gruppeleder Stavanger SV) en kommentar i Dagsavisen hvor han oppsummerte på en god måte noe av det jeg prøver å uttrykke.

Vårt samfunn har noen ytterliggående grupperinger som aktivt motarbeider noe av det jeg holder høyest med samfunnet: at vi er et mangfoldig samfunn med rom for alle, uansett hvem du er, hva du tror på, hvem du blir glad i eller hvilken kjønnsidentitet du har. Enten det er ytre høyre som kjemper mot innvandring og mangfold eller det er ekstreme, muslimske miljøer som kjemper mot skeives rettigheter, så skal disse verdiene forsvares.

Det å bruke bloggen til å fremme de verdiene jeg står for er ikke det samme som å ønske å kneble meningsmotstandere.
Det å ta til motmæle når noen kommer med uttalelser som motarbeider noe av det jeg setter høyest i samfunnet er ikke mobbing eller trakassering.
Det å invitere til debatt er sunt for et demokrati.
Enten man befinner seg på ytterste høyre fløy, ytterste venstre fløy, i ekstreme muslimske miljøer eller et eller annet sted i det politiske landskapet har man godt å få inn impulser fra mennesker med en annet syn.  Ekkokammer, der alle mener og tenker det samme er farlig, samme hvilket tankegods som regjerer i det miljøet.
Et samfunn hvor alle tenker likt kan aldri utvikle seg.

Jeg kommer til å fortsette å ta til motmæle når noen vil ødelegge blomsterenga jeg setter så høyt.

Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!

Dette sitatet er hentet fra Arnulf Øverlands dikt “Du må ikke sove”.  Et dikt han skrev i 1937, og ses som en advarsel mot nazismen og det som skal komme.

Jeg kom til å tenke på dette sitatet i går kveld da jeg leste et innlegg her inne på blogg. Hvilken blogger og hvilket innlegg er ikke så nøye. Det var ikke selve innlegget jeg reagerte på.  Innlegget var mest en observasjon over noe bloggeren opplevde som et samfunnsproblem. Økonomisk støtte til innvandrere som deltar på kurs i norsk og samfunnsfag som en del av introduksjonsprogrammet innvandrere og flyktninger må fullføre for å få norsk statsborgerskap. Som sagt jeg reagerte ikke på innlegget. En meningsytring som verken var konspiratorisk eller fremmedfiendtlig.

Det jeg derimot reagerte på var en kommentar i kommentarfeltet til dette innlegget.

Ikke hold tilbake kjære deg 😜👍🏾

Gode gamle Pavlov der altså. Dere husker sikkert han med hundene.  Oppfordring til handlinger man ønsker mer av.

Regnbuen er like vakker i juli som i juni. Mangfold like viktig uavhengig om det er mangfold i legning, kjønnsidentitet, etnisitet, hudfarge, religion, funksjonsnedsettelse eller politisk overbevisning.
Det jeg tar til orde for er at vi er alle mennesker og har alle like stor rett til å være, føle, mene, leve slik vi selv ønsker.
Vi har også ytringsfrihet, noe som gir oss rett til å bry oss og si i fra når vi opplever urett.  Noe som gir oss rett til å si fra når noen har holdninger vi er uenige i. De har rett til å ha sine holdninger, men jeg har rett til å si fra at jeg er uenig.  Det er ikke knebling. Det er demokrati.
Jeg avslutter med et annet dikt jeg er veldig glad i.  Det er skrevet av presten Martin Niemøller.

Først tok de kommunistene
men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke kommunist.

Deretter tok de fagforeningsfolkene
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke fagforeningsmann.
Så tok de jødene
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke jøde.
Til slutt tok de meg. Men da var det ingen igjen til å bry seg.
2 kommentarer
    1. Da er det avgjort.. mine unge venner fra Somalia Afghanistan og Balkan starter ikke opp å blogge her på Blogg.no. dette skulle være som et ledd i et integreringsprogram de utvikler for nyankomne flyktninger. Utenforskap og ensomhet er de farligste faktorer for å bli rekruttert til ekstreme miljøer. Bloggen skulle være et pusterom der de kunne utveksle tanker og ideer med åpent kommentarfelt så klart. Aftenposten Ung hadde noe lignende i spalten Sidet skribentene undertegnet med fullt navn. Det medførte en massiv hets hat og sjikane fra voksne norskenettkrigere…. utrolig men sant. Derfor er disse ungdommene frarådet å starte blogg her på Blogg.no. Så lenge det ser ut til at den går i en høyreradikal invvandringsfiendtelig retning. Den belastningen det vil bli med kommentarerfra middelaldrende sinte bitre menn vil bli vanskelig å takle for de fleste. Hovedbudskapet skulle være ” Den største glede man kan ha er å gjøre andre glad. Det beste du kan gi er etl lite smil. Et nikk. Og det er helt gratis. Møt din nye babo med en åpen hånd. Ikke en knyttet neve. Håper alle flotte bloggere her inne klarer å beholde blogg.no. før den blir lagt ned.har Du har rett. Et ugress er en vakker blomst . Men som for enkelte mener er på feil sted;)

      1. Det er trist, men det er muligens lurt

        Jeg håper blogg.no fortsetter å være en plattform for mangfold. Hvor du kan lese om alt fra matoppskrifter, bobilturer og fotoutfordringer.
        Gjerne samfunnsengasjerte innlegg, mangfold er viktig, men at man da er voksen nok til å tåle debatt og kritiske kommentarer til egne meninger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg