Er vi blitt gamle?

Nå nettopp, for få minutter siden, gikk en  gys gjennom meg og en iling nedover ryggraden. Er jeg i ferd med å bli gammel?
Da jeg var barn hadde bestemor en liten reiseradio på kjøkkenbordet. Den sto og durte med småprat og musikk hele dagen – akkurat som på kjøkkenet her. Når vi barnebarn kom på besøk ble den gjerne dempet ned eller skrudd av. Men hver hele time ble den skrudd på og lyden økt. “Hysj!” Bestemor måtte få med seg nyhetene, ja og værvarslinga. Hver time! Selv om det sikkert ikke var mye nytt eller endringer i værsituasjonen fra time til time. Jeg er litt usikker, men jeg tror og det måtte være stille under kulingvarslet og. Kulingvarslet var varslet hvor de varslet storm og kuling. Kjekt å vite om for fiskerne på de store fiskebankene. Vi bidde i Åsa, ved Steinsfjorden. Lite med fiskebanker i den delen av innlandsfjorden Tyrifjorden. Lite med fiskere og,
Det var ikke bedre hos Bestefar på andre siden av familietreet. Han hadde ikke radioen på hele dagen. Men når han gikk inn i stua for å se Dagsrevyen, ja da måtte vi barnebarna bli igjen på kjøkkenet og spise kveldsmat.
Hvor mye av de nyhetene han faktisk fikk med seg er jeg usikker på. Når vi kom inn for å si “God Natt” sånn når værmeldinga slutta, satt han veldig ofte og sov i stolen…

Jeg kom til å tenke på de gamle besteforeldrene mine i sted da jeg ivrig klikket meg inn på en artikkel om hva strømprisene kom til å være i de forskjellige Europeiske landene i morgen.
Det er fredagskveld! Dert er helg! Og jeg sitter å leser om europeiske strømpriser!

Det er ikke bare jeg som har fått litt sære interesser.
Gamle Gubben Grå, som jo selvsagt er både og gammel og grå har en app på telefonen min hvor han får opp morgendagens strømpris time for time.  Jeg vet det fordi han hver ettermiddag leser de opp med alvorlig røst for meg,
Strømprisen!
Jeg kan huske de tider hvor det gikk elektriske spenninger i hele kroppen min bare jeg så han. Nå sitter vi i hver vår sofa og snakker om strømpriser…….

Jeg har hatt slike sære interesser en stund.
Før strømprisene ble det store samtaletemaet her hjemme hadde jeg kartet til Ukraina ganske godt memorert på netthinna, og visste hvor byer med navn som jeg aldri hadde hørt om bare uker tidligere lå, og gjerne antall kilometer mellom dem.

Så har vi hatt to år hvor dagen begynte med at man hysjet på de andre i huset for å få med seg smittetall, og hvor mange som var innlagt på sykehus.
Ja jeg husker at jeg drev å forstørret opp et bilde en kollega hadde delt på fb for å finne ut om munnbindene i esken som kunne ses i viduskarmen i bakgrunnen av bildet var “ekte” munnbind, eller piratkopier fra Kina.

Strømprisene i samtlige europeiske land på et gitt tidspunkt, ukrainske byer med vanskelige navn og piratkopier av munnbind.  Nokså sært, ikke sant?
Skal jeg fortelle dere noe som er enda særere?
Jeg og gamle Gubben Grå er ikke de eneste med slike sære interesser.

6 kommentarer
    1. Nå for tiden er jeg mest opptatt av fotball. Både engelsk og norsk. Og selvfølgelig aller mest Bodø/Glimt.
      Ikveld var det damelandslaget. De vant 1-0 over Belgia. Er det sært nok?

    2. Det er vel ganske naturlig at folk holder øye med strømprisene. Jeg gjør det jeg også, selv om vi bor nord for Dovre, og har hatt til dels veldig lave strømpriser i sommer, ned til et par øre. Akkurat nå er den 86,9 øre, og går ikke under 50 øre idag, det er høyt i forhold til hva vi er vant til.
      Og jeg er ihvertfall opptatt av hva de høye strømprisene fører til. Når jeg så på tv igår kveld at en bonde på Toten pløyde purreløken ned i jorda, for det var for dyrt å ta den opp, da ble jeg så forbannet på både denne og forrige regjering at jeg finner ikke ord. Likedan så jeg en bonde fra Rogaland som tidligere vurderte at det var for dyrt å ta opp store mengder gulrot og løk. Ikke selve opptaket naturligvis, men det faktum at gulrot må kjøles ned til 0 grader, og løk skal tørkes på 20 gr. Og når en tenker på den spente situasjonen i Europa i tillegg til den tørken som har vært i mange land, så skulle en vel tro at vi har bruk for absolutt alt vi kan greie å dyrke selv i dette landet, men så er det altså for dyrt å ta det opp! Jeg er så sjokkert over situasjonen regjeringen har satt landet vårt i med disse acer avtalene at jeg synes nesten de skulle vært stilt for riksrett! Det virker som om de har tenkt å ødelegge norsk næringsliv!

      1. Jeg skjønner jo hvorfor folk holder et øye med strømpriskrisene, men det er et tankekors at alt i samfunnet skal styres av markedskreftene. At vi må ha det øye på noe som egentlig er helt nødvendig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg