Et mysterium

Gamle Gubben Grås onkel Pelle, eller Hans Per som han egentlig het, døde tidlig i høst etter en tids sykeleie.  Siden han var barnløs er det Gamle Gubben Grå og hans søskenbarn som har ryddet og tømt leiligheten til Pelle.  Og som den samleren Gamle Gubben Grå er (leses Skrotnisse) er det en del ting som har havnet her i Drømmehuset.  Noen ganger til min glede, andre ganger kanskje mer til fortvilelse. Gamle Gubben Grå har det i å se verdier i det alle andre ser på som skrot.  Ting som derimot har en verdi, kan han fort finne på å donere til Fretex eller loppemarked.  Jeg fikk redda et ostefat fra Willeroy og Boch til en verdi til rundt 600 kroner fra Fretexposen. Det skal snart pryde kjøkkenveggen på hytta.

Noe av det han kom hjem med, og som jeg ikke tror har den helt store verdien var fem kaffekopper uten skåler eller asjetter.  Det sto “Far sjøl i stua”, “Mor sjøl i stua”, “Til erindring” og “Gratulerer” på dem.  Siden de var hvite med gulldekor, tenkte jeg at jeg kunne finne på noe og bruke de til i stua vår. Stua vår er holdt i hvitt og gull. Jeg plasserte de på hylla øverst på anretningsbordet (Som egentlig er bordet Pelles bestefar pleide å sitte å barbere seg ved. Toalettbordet til Gamle Gubben Grås oldefar. Her i huset går møbler i generasjoner) Oppe i koppene plasserte jeg hvert sitt telys. Det ble ganske fint, og slik har det stått ett par ukers tid.

I dag skulle jeg på ny tenne lys i stua. Det er grått og trist ute.  Men da sto det bare fire kopper på hylla. Jeg stusset litt over det, og spurte Gamle Gubben Grå om det ikke hadde vært fem kopper. Jo det mente han og.  Han hadde tenkt på det samme da han for litt siden fylte opp med telys.  Merkelig.

Jeg sjekket bilder jeg hadde tatt da jeg drev å plasserte disse koppene. Jo, det var fem. Men nå var det bare fire.
Vi håper Yngste Sønn kan løse det mysteriet når han kommer hjem….

5 kommentarer
    1. He, he, ja, sånn er det å ha barn og dyr i hus – man vet aldri hvor ting tar veien 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg