Fare, fare!!!

Husker dere Æsops fabel om gjetergutten som ropte ulv, ulv uten at det var fare på ferde?  Landsbybefolkningen strømmet til gang på gang for å jage eller drepe ulven, men hver gang ble de møtt av gutten som lo av de som kom løpende. Det var falsk alarm. Når ulven en dag kom, og gjetergutten ropte ulv, ulv, var det ingen som gad reagere. Han hadde ropt så mange ganger for å tulle med dem. Ulven spiste sauene.

Historien stammer fra antikken, men siden den først kun fantes på gresk, og ikke ble oversatt til latin før på 1400-tallet, fikk den ikke vid utbredelse før den dukket opp i Heinrich Steinhöwels samling med fabler og så spredde seg gjennom resten av Europa. Om man tenker antikken eller 1400-tallet så har historien fremdeles noe å lære oss også i 2022.

Som Geriatriks tar opp i sitt innlegg er det litt mye farevarsler for tiden. Mens jeg sitter og skriver dette hører jeg nettopp at meteorologene sender ut farevarsel for Buskerud, her jeg bor. Det skal komme 20 cm nysnø i morgen.
20 cm nysnø i Buskerud i Januar er ikke uvanlig, det er ikke ekstremt. Det er vel det man kan forvente en vinterdag.

Når jeg klikker meg inn på yr.no i dag har Hønefoss gult farevarsel for snø, dette ril tross for at yr.no selv ikke tror det kommer snø før klokka 03 natt til i morgen.
Når nesten hver eneste dag får en gul faretrekant kan man fort slutte å ta farevarslene på alvor. Yr.no roper jo ulv, ulv hele tiden.
Så den dagen føreforholdene virkelig er ekstreme, og man burde ta hjemmekontor og la bilen stå, er det ingen som reagerer.
Hadde det ikke vært bedre å spare farevarslene til de få dagene det virkelig er fare på ferde?

Snø i januar er som det skal være. Det blir liksom som å skrike, FARE, FARE, DET ER VINTER I NORGE I JANUAR!! 

En ting er at man kan risikere at folk ikke lenger tar farevarslene om glatt føre eller snø på alvor slik at det likevel blir kaos de dagene føreforholdene er ekstreme. En annen ting er at mange føler at vinteren er ekstra tung fordi hver eneste dag blir fremstilt som en ekstrem utfordring for de som har tenkt seg utenfor døra.

En tredje faktor er at folk helt glemmer kunsten om å ta sine egne risikovurderinger. Det er regn og rundt 0 grader. Da er det erfaring og ikke et digitalt varsel som burde fortelle deg at veibanen foran bilen din kan være glatt, og at du bør kjøre deretter.

Samme når jeg skal ut døra her hjemme. For tiden er det glatt her, holke. Så når jeg skal ut døra må jeg vurdere hva jeg skal ha på beina. Skal jeg gå tur med Charlie Chihuahua er valget lett. Det blir selvsagt piggsko. Skal jeg ned til sentrum og drikke kaffe-latte vil jeg ikke ha piggsko, men går da forsiktig til jeg når bilen. Skal jeg ut med søpla må jeg vurdere om jeg tar sjansen på å bare kippe på meg crocs og håpe det går bra, joggesko med grov såle eller om jeg skal ta meg tid til å snøre på meg piggskoa.
Det popper ikke opp et digitalt farevarsel på utgangsdøra som forteller meg at jeg kommer til å gå på ryggkulen i det jeg runder hushjørnet hvis jeg løper ut i crocs.

 

 

 

6 kommentarer
    1. Altså ikke løp ut i crocs, det var det jeg gjorde og brakk armen. Har støveletter med brodd under som jeg kan slå ut om jeg er i byen. Enkelt og greit. Leste av det var 170 fall i Oslo på grunn av at det var svært glatt. Yr stoler jeg ikke særlig på, de har bommet noen ganger.

    2. Jeg tror jeg ville satset på alt annet enn Crocks i hvertfall.
      Du har vel ikke tenkt å brekke noe mer nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg